Kokemuksia pienen pojan Judon harrastamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Olen ajatellut, että poikamme menisi kokeilemaan judoa harrastuksena. Ikää pienellä miehellä on 6-vuotta ja ainakin näin keskustellen olisi innokas judoon menemään. Ajattelin että judo opettaisi keskittymistä sekä oman kehon parempaa hallintaa. Pojalla on pieniä vaikeuksia jaksaa keskittyä annettuihin tehtäviin, jos tehtävät eivät ole hänen mieleensä. Esikoulu alkaisi kuitenkin syksyllä, joten hyvä olisi vähän jo ennen sitä oppia rauhoittumista ja keskittymistä. Lisäksi poika on kova kompastelemaan. Jospa judo kehittäisi myös tasapainoa paremmaksi.

Onko kenelläkään kokemuksia noin nuorena judon aloittamisesta?

[QUOTE="kyselijä";23133716]Olen ajatellut, että poikamme menisi kokeilemaan judoa harrastuksena. Ikää pienellä miehellä on 6-vuotta ja ainakin näin keskustellen olisi innokas judoon menemään. Ajattelin että judo opettaisi keskittymistä sekä oman kehon parempaa hallintaa. Pojalla on pieniä vaikeuksia jaksaa keskittyä annettuihin tehtäviin, jos tehtävät eivät ole hänen mieleensä. Esikoulu alkaisi kuitenkin syksyllä, joten hyvä olisi vähän jo ennen sitä oppia rauhoittumista ja keskittymistä. Lisäksi poika on kova kompastelemaan. Jospa judo kehittäisi myös tasapainoa paremmaksi.

Onko kenelläkään kokemuksia noin nuorena judon aloittamisesta?[/QUOTE]

Lapsesi on siis nyt tänä vuonna täyttänyt 6 vuotta?
Moneen paikkaan on ikäraja 7 vuotta ja varmaan syystä. Oma lapsi on pari kk nuorempi kuin sinun lapsesi ja en usko että hän pärjäisi vielä judossa, ellei ole joku perheryhmä. Niitä kyllä on tuon ikäisille. Katsoin jossain vaiheessa ja totesin että vielä ei ole aika oman pojan budo-lajeja harrastaa, vaan sitten ekaluokkalaisena.

Lapsesi on siis nyt tänä vuonna täyttänyt 6 vuotta?
Moneen paikkaan on ikäraja 7 vuotta ja varmaan syystä. Oma lapsi on pari kk nuorempi kuin sinun lapsesi ja en usko että hän pärjäisi vielä judossa, ellei ole joku perheryhmä. Niitä kyllä on tuon ikäisille. Katsoin jossain vaiheessa ja totesin että vielä ei ole aika oman pojan budo-lajeja harrastaa, vaan sitten ekaluokkalaisena.

Tuossa mun lasteni käymässä seurassa judoon pääsee 5-6 vuotiaat.
Olen kovasti ajatellut vieväni oman poikani, tosin vien hänetkin varmaan karateen jossa isommatkin käyvät.

Paikkakunnallamme on judoa jo tuon ikäiselle tarjolla. Kyseessä muksujudo, jossa opetellaan oman kehon hallintaa ja toisten kunnioitusta leikin varjolla. Muksujudo valmistaa lapsia judon peruskurssia varten, jolle pääsee n.8 vuotiaana. Muksujudoa on tarjolla alkaen 4-vuotiaasta lähtien.

http://www.judoliitto.fi/judo/muksujudo/
http://www.suomi.net/oulujudo/ojk/muksujudo.php

Mä olen ite pitänyt 4-6-vuotiaille judoharjoituksia ja itse alotin harrastuksen 9-vuotiaana. Siitä kyllä on ainakin mun mielestä hyötyä monessakin asiassa :) Oppii puolustamaan itseään, kunto paranee, tasapainokin paranee (ja kaatumisharjoittelu on yks tärkeimmistä asioista, ja sen ansiosta stten esim liukastuessa osaa myös kaatua oikein eikä loukkaa itseään..)... Ja kyllä se myös tota keskittymiskykyäkin parantaa. Ja tietenkin silläkin tavalla, että saa ylimäärästä energiaa purettua niin sekin jo rauhoittaa.

En oo ihan varma 6-vuotiaista, riippuu seurasta, että millasia harjotukset on... Ja että onko sitten joku muksujudoryhmä vai meneekö alkeiskurssille..
Mutta ainakin muksujudossa se on enemmänki leikin kautta opettelemista, aluks harjotellaan kaatumista ja sidontoja (eli miten pidetään vastustaja maassa) ja sen jälkeen kun kaatumistekniikat on hallussa niin ruvetaan kokeilemaan heittoja.

En mä nyt tiiä mitä muuta kertoisin :D mutta saa kysyä jos on kysyttävää.

Mä siis kyllä ainakin suosittelen aloittamaan niin nuorena kun vaan mahdollista :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23133784:
Paikkakunnallamme on judoa jo tuon ikäiselle tarjolla. Kyseessä muksujudo, jossa opetellaan oman kehon hallintaa ja toisten kunnioitusta leikin varjolla. Muksujudo valmistaa lapsia judon peruskurssia varten, jolle pääsee n.8 vuotiaana. Muksujudoa on tarjolla alkaen 4-vuotiaasta lähtien.

Muksujudo - Suomen Judoliitto
Oulun Judokerho ry

No mitä sitä enempiä miettimään. Tuossa se ratkaisu jo on. Hienoa jos on tuonikäisille ryhmää tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23133793:
Karatea mietimme ehkä sitten muutaman vuoden päästä, mutta ehkä judolla voisi olla hyvä aloittaa harastamista.

No karate ja judo ovat kyllä aikalailla eri asia :D
Karatessa on enimmäkseen potkuja ja lyöntejä, judossa taas sidontoja ja heittoja (ja myöhemmin sitten lukkoja ja kuristuksia).
Ja miksi vaihtaa karateen, jos poika sattuisi pitämään judosta? Siinähän voi edetä vaikka kuinka pitkälle jos haluaa. Ja voi kilpailla jos haluaa, käydä judoleireillä jne..

Niin ja meillä ainakin muksujudossakin on jo mahdollisuus suorittaa vyökoe.

Mä olen ite pitänyt 4-6-vuotiaille judoharjoituksia ja itse alotin harrastuksen 9-vuotiaana. Siitä kyllä on ainakin mun mielestä hyötyä monessakin asiassa :) Oppii puolustamaan itseään, kunto paranee, tasapainokin paranee (ja kaatumisharjoittelu on yks tärkeimmistä asioista, ja sen ansiosta stten esim liukastuessa osaa myös kaatua oikein eikä loukkaa itseään..)... Ja kyllä se myös tota keskittymiskykyäkin parantaa. Ja tietenkin silläkin tavalla, että saa ylimäärästä energiaa purettua niin sekin jo rauhoittaa.

En oo ihan varma 6-vuotiaista, riippuu seurasta, että millasia harjotukset on... Ja että onko sitten joku muksujudoryhmä vai meneekö alkeiskurssille..
Mutta ainakin muksujudossa se on enemmänki leikin kautta opettelemista, aluks harjotellaan kaatumista ja sidontoja (eli miten pidetään vastustaja maassa) ja sen jälkeen kun kaatumistekniikat on hallussa niin ruvetaan kokeilemaan heittoja.

En mä nyt tiiä mitä muuta kertoisin :D mutta saa kysyä jos on kysyttävää.

Mä siis kyllä ainakin suosittelen aloittamaan niin nuorena kun vaan mahdollista :)

Meidän kaupungissa on muksujudoa tarjolla, kaksi ryhmää viikossa. Paikkoja kuului vielä olevan, joten ehkä ensi viikolla menemme kokeilemaan. Poika on kova "painimaan" isänsä kanssa ja innostunut myös ninjoista tms. Judo voisi olla juurikin oikea harrastus pojalle. Jokin liikunta harrastus olisi hyvä, ja positiivista vain olisi jos siitä saisi muutenkin "elämänhallintaa" varten aineksia. =)

No karate ja judo ovat kyllä aikalailla eri asia :D
Karatessa on enimmäkseen potkuja ja lyöntejä, judossa taas sidontoja ja heittoja (ja myöhemmin sitten lukkoja ja kuristuksia).
Ja miksi vaihtaa karateen, jos poika sattuisi pitämään judosta? Siinähän voi edetä vaikka kuinka pitkälle jos haluaa. Ja voi kilpailla jos haluaa, käydä judoleireillä jne..

Niin ja meillä ainakin muksujudossakin on jo mahdollisuus suorittaa vyökoe.

Sehän ratkeaa myöhemmin innostuuko poika judosta vai haluaako jonkin hieman vauhdikkaamman vaihtoehdon esim. juuri karaten. Poika on luonteeltaan vauhdikas ja vilkas. Mutta vielä tässä iässä en karatea mieti, judo voisi olla parempi vaihtoehto. Jos poika siitä innostuu nin tottakai saa jatkaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23133859:
Sehän ratkeaa myöhemmin innostuuko poika judosta vai haluaako jonkin hieman vauhdikkaamman vaihtoehdon esim. juuri karaten. Poika on luonteeltaan vauhdikas ja vilkas. Mutta vielä tässä iässä en karatea mieti, judo voisi olla parempi vaihtoehto. Jos poika siitä innostuu nin tottakai saa jatkaa. =)

Kyllä se judokin on melkosen vauhdikasta :D
Mutta niin, tietenkin lapsen kiinnostuksen mukaan sitten pitää katsoa että mitä hän haluaa :)

Sellainen kysymys vielä judokalle, että millaiset tossut olisi hyvät? Sen tiedänkin että puhtaat t-paita ja verkkarit riittää vaatetukseksi, mutta millaiset tossut olisi hyvät? Käykö ihan crocsit? Tossujahan pidetään vain siirtyessä pukkarista tatamin laidalle ja jätetään sitten siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23133908:
Sellainen kysymys vielä judokalle, että millaiset tossut olisi hyvät? Sen tiedänkin että puhtaat t-paita ja verkkarit riittää vaatetukseksi, mutta millaiset tossut olisi hyvät? Käykö ihan crocsit? Tossujahan pidetään vain siirtyessä pukkarista tatamin laidalle ja jätetään sitten siihen.

Mun lapsilla on crocsit, osalla on jotkut muut sandaalit. Periaatteessa niillä ei ole väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23133908:

Mun mielestä sillä ei oo väliä että millaset on ... vaikkapa just crocsit on hyvät. ainakin puhtaat pitää tietenki olla ettei jalkoihin tartu mitään likaa.

Yhteistyössä