kokemuksia perätila synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja sai73 harmaana
  • Ensimmäinen viesti
sai73 harmaana
Onko keneläkään kokemusta taikka tietoa synnyttää perätilassa olevaa?
Itellä on masuasukki perätilassa ja saattaa kyllä vielä kääntyäkkin,mutta halauaisin silti tietää.Miten eroo raivotarjonnassa olevan synnyttämiseen.

Nyt vähän aiheen vierestä, mutta osaatteko sanoa saako sektiota, jos lapsi on perätilassa vai pakottavatko vain synnyttämään "väärinpäin"? Ja jos lapsen todetaan olevan perätilassa onko kääntöyritykseen pakko suostua?

kävin eilen jorvissa kun vauva käännettiin(vko37). lääkäri kysyi ensin haluanko edes että yritetään kääntää vai haluaisinko sektion.pelkäsin kääntöä,koska kuvittelin että se sattuu ym. mutta lääkäri sanoi että lopetetaan heti jos tuntuu inhottavalta. ei se sitten tuntunu yhtään miltään ja vauva kääntyi

minun piti synnyttää perätilassa oleva vauva.. synnytys kesti todella kauan, koska silloin kun vauva syntyy pääedellä se on melkein kuin painovoima pukkais sitä alaspäin, mutta mulla oli vauva muutenki niin pieni niin tätä paineen tuntua ei ollut ollenkaan.. ihan hirveä synnytys.. toinen lapsi synty oikeinpäin ja koko synnytys oli todella helppo.. nyt sanoinkin etten suostu synnyttämään perätilassa, että sektio kiitos jos näin käy..

Moi vaan. Täällä yksi esikoisensa perätilana synnyttänyt. En tosiaan osaa sanoa mitä eroa on, muuta kuin ettei kätilö voi samalla tavalla auttaa synnytyksessä kuin raivotarjonta synnytyksessä. Siis esim imukuppi. Perätilasynnytykset hoitaa lääkäri ei kätilö. Samat puudutukset mahdollisia, tosin minä en tarvinnut puudutuksia. Eppari leikataan lähes rutiinilla perätilasynnytyksissä, tosin monesti raivotarjonnasssakin se leikataan. Erona vielä että ponnistus tapahtuu poikkipöydällä ja siihen et voi vaikuttaa. Näin lääkärillä ja kätilöllä on tilaa työskennellä. Tässä muutama ero mitä mieleen tuli. Minulla oli helppo synnytys ja kaikki meni hyvin. Synnyttäisin uudestaankin perätilan jos sattuisi seuraava olemaan myös perätilassa. Melkein raivotarjontainen pelottaa...Perätilasynnytystä ainakin seurataan tarkemmin ja on turvallinen olo. Lastenlääkäri tutkii vauvan heti ja minulla oli ainakin jo synnytyssalissa lastenlääkäri mukana (kaksi kpl) joten sain vauvan heti sitten rinnalle tarkastuksen jälkeen. Niin ja kun lannekuvat otetaan niin tietää mahtuuko tulemaan alakautta. Raivotarjonnassahan kuvia ei oteta. Edellisen kirjoittajan kokemus on varmasti hyvin tyypillinen ensisynnyttäjän kokemus. Suurin osa ekoista synnytyksistä on pitkiä ja tuskaisia, mutta toinen on helpompi. Tuli se sitten pylly tai pää edellä. Suosittelen lämpimästi alateitse synnyttämään jos painoarvio/lannekuvat ja vauvan tarjonta on hyvät. Käännöksestä vielä, että pakkohan ei ole, mutta ei voi antaa tuollaisia vaihtoehtoja että jos ei saa kääntää niin leikataan. Vauva voi itsekin vielä viime hetkellä kääntyä. Minulla yritettiin kääntää kaksi kertaa. Komplikaatiot käännösyrityksissä äärimmäisen harvinaisia kuten myös koko perätilasynnytyksissä. Yhtälailla riskit on raivotarjonnassa ja leikkauksessa. Itse asiassa leikkauksessa on aina pitkän aikavälin komplikaatiot riesana kuten kiinnikkeet ym. Mutta toivotaan nyt että vaavisi kääntyy.

Tai no jos tarkennan tuota minun perätilasynnytystä niin kuvissa vauva näkyi, että tulee peppu edellä, mutta ponnistusvaiheessa työnsinkin toisen jalan ensin.. :eek: ja sitte synty se pylly ja sen jälkeen toinen jalka..
lääkäri sanoi lisäksi, että jos vauvaa olisi alettu ensin vatsanpäältä kääntämään niin se olisi todennäköisesti menehtynyt kohtuun, koska napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri.. ja tätä ei olisi välttämättä ultrassa nähty.. vauvalla myös nousi sydänäänet huomattavan korkealle synnytyksessä.. luultavasti johtui siitä, että oli aika kauan aikaa "puristuksissa" synnytyskanavassa.. lopulta kuitenki meni kaikki hyvin, mutta kokemuksena sellainen, että kaikki lääkärit ja kätilöt, joita huoneessa oli yhteensä 6 kappaletta, ymmärsivät kun sanoin etten enää ikinä synnytä alateitse perätilassa olevaa vauvaa..
Nyt olen taas raskaana ja lääkäri heti totesi, että sektiolla synnytetään jos perätilassa taas..

Mutta luulen, että tämä minun tapaus kuitenki aika "rajatapaus"...

Yhteistyössä