KOKEMUKSIA PARITERAPIASTA

Onko kukaan käynyt pariterapiassa? Onko siitä ollut hyötyä ja kuinka monta kertaa siellä tuli käytyä?
Meillä miehen kanssa pattitilanne ja yhteistuumin päätettiin mennä pariterapiaan. Mut mulle oli kyllä pettymys suuri, kun tuntui et istui siellä keskustelemassa vieraan miehen kanssa. Sain siellä todella "selkään". Mieheni vähätteli toden teolla minulle mun tärkeistä asioita. Mietin et olenko luovuttaja, jos en enää toista kertaa terapiaan mene, ja yritän yhteishuoltajuutta miehen kanssa.
 
Meilläkin oli jotain yritystä siihen suuntaan. Itse kävin useita kertoja, mies kerran omalla työntekijällään. Siihempä se sitten loppuikin. Yhteisiä kertoja ei tullut enää koskaan. Mies ei halua puhua mistään. Nähtävästi halusi vaan käydä kertomassa oman kantansa asioista ja jätti homman siihen. Mitään en voi asialle. Nyt kait se on sitten lopullisesti loppu tämä avioliitto.
 
Meidän avioliitto pelastui avioliittoleirillä. Sinne on turha lähteä jos on ihan toivoton pattitilanne, mutta suosittelen kuitenkin kaikille jotka haluaa tehdä töitä suhteensa eteen.

Me ei oltu sentään eroamassa, vaikka mielessä se kävi joskus. Lähinnä oli jatkuvaa riitaa, murjottamista, kommunikaatio-ongelmia - mistään ei puhuttu tai jos yritettiin se päättyi kamalaan riitaan. Ja sit oli näitä lapsiperheen arjen ongelmia: raha, kotityöt, seksi, työ, sukulaiset ym...

Sain leiriltä itselleni uuden miehen, vaikkakin se lähti sinne erittäin vastentahtoisesti. Mutta saatin molemmat niin paljon että ollaan oltu jo kolmella leirillä ja mennään uudelleen...

ks. www.katajary.info
 
Ollaan käyty viime syksystä lähtien pariterapiassa ja apua on ollut. Mies lähti aluksi erittäin vastentahtoisesti mutta jo parin käynnin jälkeen ihan mielellään. Siellä saa puhua suunsa puhtaaksi ilman että toinen suuttuu ja molemmilla on mahdollisuus sanoa oma näkemyksensä.
 
No just
Eikö tuo nyt oo vähä Jenkkihömpötyksiä. Jos asiat ei puhumalla kahdenkesken selviä, niin ei ne sitte selviä koskaan pysyvästi, siinä mitään ulkopuolisia tarvita.

Otatteko sen terapistin mukaan myös sänkyynne, siltävaralta jos homma ei luistakkaan ja pitäis vähä jutella, niin apu olis heti lähellä.

Joillaki vaan on huonot sosiaaliset taidot ja jotkut ymmärtää niillä sitte rahastaa. Eihän se oo tyhmä joka pyytää opii myös tähän kohtaan :whistle:
 
vakkari
Terapeutti pystyy ulkopuolisena ja objektiivisena ohjaamaan tarvittaessa keskustelua ja estämään sen, että tilanne menee huutosodaksi tai toinen lähtee ovet paukkuen menemään.
Joskus ulkopuolinen näkee asioita, joita asianosaiset eivät näe tai huomaa tarkastella. Voi myös tuoda uusia näkökantoja asiaan ja saada asianosaiset pohtimaan asioita eri kantilta. Sekä estää sivuraiteille luisumisen, joka ei edistä asian käsittelyä.

Varsinainen "työ" tapahtuu kahden asianosaisen välillä sekä heidän päittensä sisällä, siinä mielessä olet oikeassa.

Kannatan pariterapiaa ehdottomasti ja meillä on toiminut.
 
Kokemusta on yhden käynnin verran. Siellä tuli ne asiat esiin mitä olin itsekin tiedostanut eli oma mököttämiseni ym. Kerran käytiin ja oli lähinnä vuoropuhelua mun ja mieheni välillä, tää "kuulustelija" vaan heitti pieniä kysymyksiä väliin joihin vastailtiin.
Suurin syy on kuitenkin yhteisen ajan puuttuminen ja kaksin viettäminen. 2 lasta kun on ja suvut kaukana niin ei aina ole mahdollista. Ja kun töistä tullaan niin mä alan ruuanlaiton, keikkitö siivoamisen, lasten hoitamisen, pyykin kasaamisen, ruuan siivoamisen pöydästä ja mies kotiin tullessaan kaatuu sohvalle kalsarit jalassa. Nousee toki valmiiseen pöytään syömään. Että ei kovin pariterapia saa näitä ongelmia muuttumaan.
 
Mekin ollaan menossa srk:n perhetyön "pariterapiaan" ensiviikolla. Siellä on kuulemma sekä mies että naistyöntekijä.

Mua jännittää kamalasti. Varsinkin kun aattelen että mies voi kieltää kaikki sanomiset ja tekonsa. Saas nähä onko mitään hyötyä :/

On jo semmonen fiilis että ero tulee joko nyt tai myöhemmin...
 
Feeniks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2007 klo 00:54 No just kirjoitti:
Eikö tuo nyt oo vähä Jenkkihömpötyksiä. Jos asiat ei puhumalla kahdenkesken selviä, niin ei ne sitte selviä koskaan pysyvästi, siinä mitään ulkopuolisia tarvita.

Otatteko sen terapistin mukaan myös sänkyynne, siltävaralta jos homma ei luistakkaan ja pitäis vähä jutella, niin apu olis heti lähellä.

Joillaki vaan on huonot sosiaaliset taidot ja jotkut ymmärtää niillä sitte rahastaa. Eihän se oo tyhmä joka pyytää opii myös tähän kohtaan :whistle:
Höpsis! Sitäpaitsi seurakunnan perheasiainneuvonta keskus on maksuton.
Kävin exän kanssa keskustelemassa lapsen asioista. Meidän lisäksi siellä oli mies ja nainen kekuksen puolesta. Molemmat sai sanoa oman käsityksensä, neuvojat olivat tukena ja mahdollistivat sen että keskustelu pysyi asiassa, meni oikeaan suuntaan ja oli puolueeton.

Ex ei suostunut parisuhteesta puhumaan, joten puhuttiin vain lapseen liittyvistä asioista ja sovittiin käytännöistä ja miten jatkossa asiat meidän välillä hoidetaan. HYvin sujuu. Suosittelen.
 

Yhteistyössä