Kokemuksia pariterapiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt vaimo

Vieras
Meillä menee miehen kanssa huonosti. Seksiä ei ole ollut kuopuksen siittämisen jälkeen eli 3,5 vuoteen. Mies käy omissa harrastuksissaan jatkuvasti ja minä tunnen olevani yksinhuoltaja. Miehen kanssa ei puhuta mistään, korkeintaan pakolliset lapsiin liittyvät asiat käydään läpi. Riidat koskevat rahaa ja miehen ajankäyttöä.

Haluaisin, että tehtäisiin jotain yhdessä koko perhe ja että edes joskus vietettäisiin parisuhdeaikaa. Mies ei ymmärrä vaatimuksiani. Aivan kuin pyytäisin jotain kohtuutonta.

Olen kohta valmis menemään vieraisiin, jos muutosta ei tapahdu. Tai pahimmassa tapauksessa erotaan. Sitä en kuitenkaan haluaisi, koska rakastan miestäni ja haluaisin saada suhteemme toimimaan.

Onko mahdollista päästä kunnalliseen pariterapiaan? Mitä kautta se onnistuu? Yksityiseen meillä ei ole varaa. Miten ihmeessä saisin miehen suostumaan pariterapiaan. Kaikki vinkit otetaan vastaan.

mitä jos kerrot hänelle nuo ylläolevat ajatukset.. ehkei tuota vieraisiin menoa kannata sanoa, voi kokea sen kiristyksenä mutta jos sanot vain että haluat muutoksen suhteenne laatuun...?

Olen sanonut näistä asioista monesti, muttei mitään muutosta tapahdu. Mies vain suuttuu, kun esitän hänelle vaatimuksia. Hänen kanssaan ei yksinkertaisesti pysty keskustelemaan mistään. Sanonpa mitä tahansa, niin vastaukseksi tulee tiuskimista tai huutoa.

Ei ole kokemusta pariterapiasta, mutta itse sanoisin miehelle että jos ei hän aio tehdä omalta osaltaan mitään suhteenne eteen (mennä pariterapiaan jne) niin sitten sä lähdet litomaan.

Ala olla mukava miehellesi ja kysele kuulumisia. Jos aina kun avaat suusi vaadit häneltä asioita, ei ole ihme jos hänellä on kielteinen kuva sinusta. Terapiasta en tiedä, kannattaa soittaa terveyskeskukseen tai neuvolaan ja kysyä.

kannattaa todellakin tehdä asialle jotain ennen kuin tuota jatkuu liian pitkään. Mitä pidempään odotatte, sitä vaikeampaa on saada asioita kuntoon. Kysy apua neuvolasta, perheneuvolasta tai seurakunnasta? Väestöliiton webbisaitilla on hyvää materiaalia, jospa miehesi suostuisi kanssasi lukemaan niitä artikkeleita tai kokeilemaan samarakas-peliä...? Jos miehesi ei suostu mihinkään, hae apua ensin yksin, sekin on paljon parempi kuin ei mitään ja sekin voi johtaa huomattaviin parannuksiin tuossa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt vaimo:
Olen kohta valmis menemään vieraisiin, jos muutosta ei tapahdu. Tai pahimmassa tapauksessa erotaan. Sitä en kuitenkaan haluaisi, koska rakastan miestäni ja haluaisin saada suhteemme toimimaan.

Öööh.... oot valmis meneen vieraisiin tai PAHIMMASSA tapauksessa eroaan? Näkisit ton pettämisen parempana vaihtoehtona?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen sanonut näistä asioista monesti, muttei mitään muutosta tapahdu. Mies vain suuttuu, kun esitän hänelle vaatimuksia. Hänen kanssaan ei yksinkertaisesti pysty keskustelemaan mistään. Sanonpa mitä tahansa, niin vastaukseksi tulee tiuskimista tai huutoa.

Ootko miettiny onko se keskustelun avaus yleensä sitä vaatimusten esittämistä?

En sano että vika ois sussa, mutta se saattaa olla sussaKIN?

niin ja tosiaan sinuna en mainitsisi missään nimessä tuota vieraisiin lähtemisen vaihtoehtoa. Ainoa keino saada mies mukaan on olla hänelle rakastava ja ystävällinen, mutta samalla pysyä lujana siitä että näin ei voi jatkua ja että haluat että elämänne yhdessä on mukavampaa. Esitä asia mahdollisimman ystävällisesti, anna hänelle aikaa sulatella ja miettiä, tee ratkaisu hänelle helpoksi (tyyliin käydään edes muutama kerta kokeilemassa, tee se minun ja lasten vuoksi / tämä on se mitä eniten toivoisin, olisi minulle tosi tärkeää/paras syntymäpäivälahja minkä voisit antaa jne). Mutta kerro myös suoraan että jos asiat eivät ala muuttua niin sinun on harkittava eroa sillä tuommoisessa parisuhteessa et aio loppuelämääsi viettää. Älä vaadi, valita tai kinua, vaan puhu vain omasta puolestasi ja siitä mikä sinulle olisi tärkeää. Kerro miten kovasti kaipaat teille enemmän läheisyyttä ja rakkautta ja vuorovaikutusta ja miten sydämeesi sattuu kun ne ovat teidän suhteestanne kadonneet.

meillä toimi, todellakin voin suositella. tilanne vähän toisenlainen kuin teillä, mutta läheisyys ja rakkaudenosoitukset olivat matkan varrella hiipuneet ja muutenkaan ei tuntunut olevan enää paljoa yhteistä. Muutamassa pariterapiasessiossa saatiin monta solmua auki ja paljon paremmat fiilikset. Nyt luottavaisempana hyvästä tulevaisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Ala olla mukava miehellesi ja kysele kuulumisia. Jos aina kun avaat suusi vaadit häneltä asioita, ei ole ihme jos hänellä on kielteinen kuva sinusta. Terapiasta en tiedä, kannattaa soittaa terveyskeskukseen tai neuvolaan ja kysyä.

Kyllä minä olen ihan niitä näitäkin nätisti jutellut, mutta miestä ei kiinnosta muu kuin television tuijotus kotona ollessaan. Ei tykkää, että häntä häiritään turhanpäiväisillä jutuilla.

Meillä on kylppäriremontti edessä. Viimeksi kysyin innostuneena mieheltä mielipidettä valitsemistani laatoista, mutta senkin hän koki stressaavana painostuksena. Ei olisi muuta tarvinnut kuin katsoa laatat kuvastosta. Laattakauppaan häntä en ole saanut mukaan. Näköjään siis remontti tulee olemaan kokonaan minun vastuullani.

Kiva kuulla, että jollain on hyviä kokemuksia pariterapiasta. Luulen, että se on ainoa toivomme.

Yhteistyössä