Kokemuksia palkkatuesta? Palkkatuella työelämään... saako sitä helposti?

  • Viestiketjun aloittaja työtön nyt
  • Ensimmäinen viesti
työtön nyt
Eli kuinka helposti työkkäri myöntää tuon palkkatuen työnantajalle? Sehän olisi päivää kohden vähintään sen 36 euroa, joka maksetaan työnantajalle. Ja työnantaja sitten maksaa "normipalkkaa". Millaisia kokemuksia ihmisillä tästä on? Saako sitä helposti? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä "ehtoja" pitää täyttyä? Mollin sivuilta katselin, mulla ainakin täyttyisi tuo pitkäaikaistyöttömän ehto, eli olen ollut yli 6 kk työttömänä (tarkemmin ajateltuna jo pian pari vuotta pätkissä, lukuun ottamatta välissä olevaa äitiyslomaa).

Sinänsä en kaipaa kokemuksia siitä, millaisena työntekijää kohdellaan, kun on puoli-ilmaista työvoimaa, sillä kyseinen työpaikka olisi minulle jo entuudestaan tuttu. Mutta kokemuksia, kannattaako tuota mennä työkkäristä kyselemään tarkemmin? Kyllähän tässä jo joutais työmarkkinoille.
 
työ
siitä en tiedä miten herkkään ne yksityisille näitä myöntää. Mutta kaupungit ja kunna käyttää tätä hyväkseen kyllä paljon. Oon yhellä yksityisellä ollut palkkatuella. Mielestäni se sai sen aika helposti.
 
työtön nyt
Alkuperäinen kirjoittaja työ;27972573:
siitä en tiedä miten herkkään ne yksityisille näitä myöntää. Mutta kaupungit ja kunna käyttää tätä hyväkseen kyllä paljon. Oon yhellä yksityisellä ollut palkkatuella. Mielestäni se sai sen aika helposti.
Aivan. Eli valtion rahoja kierrätetään vaan :D Ja yksityisille ei myönnetä, kun sehän on suoraan valtion kassasta pois :D

Tosin, eikö se olisi ihan sama, otanko valtion kassasta vaikkapa 800 euroa työmarkkinatukea ja lorvin kotona, kun taas menisin palkkatuella töihin, jota valtio tukisi 800 euroa ja saisin sentään työkokemusta.
 
työtön nyt
Mie oon ollut kaksi kertaa palkkatuella ja molemmilla kerroilla yksityisellä ja helposti sai sen koska ehdot täyttyivät, mutta parhaiten saat selvyyden ku menet työkkäriin ja kysyt suoraan sieltä.
Juu, ajattelin nyt maanantaina mennä, kun on käyntiä siellä joka tapauksessa. Voisin sieltä kysellä ko. tuesta. Tukiko ne miten hyvin sitä sun työpaikkaa? Siis saitko sitä lisäosaa? Palkkahan kuitenkin kai oli normipalkka?

Kauanko sitä voi saada? Voinko olla tuella ensin toisessa paikassa ja sitten toisessa paikassa?
 
"akka"
Saat siis ihan normaalin palkan, työnantajalle maksetaan korvausta siitä että pitää sinut töissä. Korkeampaa palkkatukea maksetaan työnantajalle jos olet pitkäaikaistyötön eli ollut työttömänä yli 500 päivää.
 
työtön nyt
[QUOTE="akka";27972732]Saat siis ihan normaalin palkan, työnantajalle maksetaan korvausta siitä että pitää sinut töissä. Korkeampaa palkkatukea maksetaan työnantajalle jos olet pitkäaikaistyötön eli ollut työttömänä yli 500 päivää.[/QUOTE]

Joo noi muut asiat tiesinkin, mutten tuota että korkeampi tuki edellyttää 500 työttömyyspäivää. Mulla tulee 500 päivää täyteen heinäkuussa.

Miten muuten, onko työsuhde ns. normaali, eli nollaako se esim. ansiosidonnaiset päivät, siis jos sais vielä jatkoa siten että päivät nollaantuisi (mitähän siihen vaadittiinkaaan, kaikkiaan 10 kk?).
 
työtön nyt
[QUOTE="akka";27972801]Vuosi ja 2kk vaaditaan että päivät nollaantuu taas.[/QUOTE]

Löysin itse asiassa itsekin tällaisen. Eli kyllä käsittääkseni on 10 kk tuo "nollausjakso" ja sitten jos on maksettu palkkatukea, niin pitää olla töissä 20 kk eli reipas 1,5 v että päivät nollaantuu. Korjaa, jos ymmärsin väärin.

Ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan on oikeutettu henkilö, joka on ollut vähintään kymmenen kuukautta työttömyyskassan jäsenenä ja täyttänyt työssäoloehdon. Työssäoloehdon täyttymisnopeus riippuu siitä, onko työnantajalle maksettu täyttä palkkatukea. Jos täyttä palkkatkea ei ole maksettu, työssäoloehto täyttyy, kun työntekijä on ollut tarkastelujakson eli 28 edellisen kuukauden aikana yhteensä 8 kuukautta palkkatyössä. Jos työnantajalle on maksettu täyttä palkkatukea, työssäoloehdon karttumiseen vaadittava työssäoloaika kaksinkertaistuu
 
viissataa täynnä
Alkuperäinen kirjoittaja työtön nyt;27972756:
Joo noi muut asiat tiesinkin, mutten tuota että korkeampi tuki edellyttää 500 työttömyyspäivää. Mulla tulee 500 päivää täyteen heinäkuussa.

Miten muuten, onko työsuhde ns. normaali, eli nollaako se esim. ansiosidonnaiset päivät, siis jos sais vielä jatkoa siten että päivät nollaantuisi (mitähän siihen vaadittiinkaaan, kaikkiaan 10 kk?).
Ansiosidonnaista ei kerry palkkatukityöstä samalla tavalla kuin normityöstä. En ole nyt ihan varma miten meni, mutta muistaakseni vain joka toiselta viikolta. Kysele työkkärissä tästä, ne eivät tätä miinuspuolta pahemmin mainosta. En tosiaan muista tarkkaan, mutta pidentää joka tapauksessa työssäoloaikaa, jotta on taas oikeutettu ansiosidonnaiseen.
 
"Jotain"
Kaikille ei myönnetä palkkatukea. Kannattaa ottaa työkkärissä ensi kerralla asia puheeksi jos virkailija sitä voisi puoltaa. Palkkatukea voi saada sekä yksityiseen sekä valtion että kaupungin työhön kunhan firmassa muuten asiat on kunnossa eli ei viimesen vuoden aikana lomautuksia eikä irtisanomisia.
 
"vieras"
Itse olin hyvin aktviinen työnhakija. Tein monta työnharjoittelija työtä eri firmoilla kunnes yhdessä olivat valmiita ottamaan töihin palkkatuella. Työkkärissä sitten olivat sitä mieltä, että olen niin aktiivinen, etten tarvii mitään palkkatukea. Työ sitten jäi saamatta.
 
Älä taas höpise
palkkatukityössä saat kuitenkin vian minimipalkan, enntään 1200e/kk ja palkkatukityössä teet ENINTÄÄN 6 tunnin työpäivä. Viikonlout ja pyhtä vapaat.
Ja taas sellasta puppua ettei tosikaan. Palkkatuella työnantaja voi maksaa erotuksen omasta pussistaan jos näin haluaa ja silloin palkka on täysin normaali ja työtunnit 8 tuntia. Voisit joskus ottaa asioista ensin selvää ennen kun totuutena täällä kaikenlaista kerrot.
 
työtön nyt
palkkatukityössä saat kuitenkin vian minimipalkan, enntään 1200e/kk ja palkkatukityössä teet ENINTÄÄN 6 tunnin työpäivä. Viikonlout ja pyhtä vapaat.
Juu. Ei taida ihan näin mennä. Sen verran minäkin olen jo ottanut asioista selvää. Se on toki totta, että ne voi lätkäistä työvuoroksi 6.15 h, mutta siihen en tule suostumaan, että tekisin noin 80% työaikaa, mulle kelpaa vain kokoaikatyö. ja työnantaja on tuttu, kuten sanoinkin, joten voin heidän kanssaan sumplia tämän niin, että teen vain kokoaikaista työtä.

Ja höpsis tuolle myös, että saa minimipalkkaa. Valtio voi myöntää tuota tukea käsittääkseni 50% palkasta, mun tapauksessa palkka varmaan tulee olemaan 2000-2500 euron välillä, josta siis valtio tukisi korkeintaan puolet, eli korkeintaan 1250 euroa. Mutta voi olla että tukee vain sen 36 euroa päivässä eli 36x21,5= 770 euroa.
 
"Jorma"
Terveydellisistä syistä saat jo aijemmin ja vaikka koko elämäk jos terveyden tlasi näin vaatii. Näin ainakn minulla. 60% palkkatukea.
Joskus on hyötyä siitä, että viiraa päässä
 
ex-palkkatukilainen
Itse olin 8kk palkkatukityössä. Työkkärissä selailtiin avoimia paikkoja ja hain mieleisiin. Palkka riippuu ihan paikasta. Eli tavallisiin työhaastatteluihin menin ja pääsin paikkaan, jossa oli suurin palkka. Eli palkkatukiduunareiden työaika on 80-85% normaalista työajasta (jos menee kahdeksaan - pääsee 13.30). Jos olisin tehnyt täyttä päivää palkkani olisi ollut muutaman satasen yli 2000, mutta bruttona mulle tuli n. 1879.

Hyvät fiilikset jäi ja yksi mukavimmista töistä!
Toisaalta kuulin myös, että jotkut palkkatukityöt ovat erilaisia. Huonoa palkkaa ja lisäksi Kelalta tukia. Itse suosittelen menemään työkkäriin ja selaamaan tyypin kanssa avoimia paikkoja :)
 
vierailija
Minut huijattiin palkkatukityöhön. Mitään ei kerrottu palkasta tai tehtävänimikkeesta etukäteen. En tiennyt, että palkkatuki kunnalle tarkoittaa, että palkka sivukuluineen ei saa olla yli 2400.- En missään nimessä olisi sellaiseen suostunut. Palkkatuki siis luo lisää matalapalkkatöitä ja edistää sitä. Nyt joudun tekee 8 kk ylikoulutettuna asiantuntijana 2100 euron palkalla tehtäviä, joista kunnan pitäisi maksaa tessin mukaan vähintään 2700 euroa kk. Kunta tietenkin hyötyy valtavasti ja työkkäri on omasta mielestä suuri hyväntekijä. Minä en nyt voi enää mitään, koska muuten olisin työstäkieltäytyjä ja karenssia tulisi 3 kk.

Vielä on mielenkiintoista se, että jos sinut irtisanotaan moitittavan toimintasi takia, niin tulee 2 kk karenssia. Joten laskennallisesti kannattaisi tehdä näin: Pidä luvatonta lomaa kuukauden, ota siitä palkka ja sit kun sut on irtisanottu, se saatu palkka ehkä kattaa sen 2 kk karenssin. Kuitenkin olisi lyhyempi kuin 3 kk karenssi. Joka tapauksessa - en aio enää koskaan ottaa vastaan palkkatukityötä. Se hyödyttää korkeintaan matalapalkka-aloja.
 
vierailija
Minut huijattiin palkkatukityöhön. Mitään ei kerrottu palkasta tai tehtävänimikkeesta etukäteen. En tiennyt, että palkkatuki kunnalle tarkoittaa, että palkka sivukuluineen ei saa olla yli 2400.- En missään nimessä olisi sellaiseen suostunut. Palkkatuki siis luo lisää matalapalkkatöitä ja edistää sitä. Nyt joudun tekee 8 kk ylikoulutettuna asiantuntijana 2100 euron palkalla tehtäviä, joista kunnan pitäisi maksaa tessin mukaan vähintään 2700 euroa kk. Kunta tietenkin hyötyy valtavasti ja työkkäri on omasta mielestä suuri hyväntekijä. Minä en nyt voi enää mitään, koska muuten olisin työstäkieltäytyjä ja karenssia tulisi 3 kk.

Vielä on mielenkiintoista se, että jos sinut irtisanotaan moitittavan toimintasi takia, niin tulee 2 kk karenssia. Joten laskennallisesti kannattaisi tehdä näin: Pidä luvatonta lomaa kuukauden, ota siitä palkka ja sit kun sut on irtisanottu, se saatu palkka ehkä kattaa sen 2 kk karenssin. Kuitenkin olisi lyhyempi kuin 3 kk karenssi. Joka tapauksessa - en aio enää koskaan ottaa vastaan palkkatukityötä. Se hyödyttää korkeintaan matalapalkka-aloja.
Ja paljosta vetoa, niin samaan duuniin on tulossa joku toinen palkkatuettu sinun jälkeesi. Sinua ei siihen palkattaisi koskaan, vaikka olisit halukas ja pätevä.
 

Yhteistyössä