Kokemuksia päivähoidosta vuorotyöläisenä, siis esim. yöhoito

• Viestiketjun aloittaja pohdiskellen
  • Ensimmäinen viesti
pohdiskellen
Mä tässä punnitsen työvaihtoehtoja ja pohdin kannattaako edes harkita vuorotyötä, kun riskinä on että lapset joutuis sitten välillä olla illalla myöhään hoidossa tai yön hoidossa.

Ja sit jos ite pääset esim. 22 töistä, haetko sitten lapset vielä kotiin nukkumaan, vai ovatko sitten koko yönkin hoidossa

yöksi hoitoon
JOs työ tuntuu mukavalta ja lapselle vuoropäiväkoti löytyy, niin ilman muuta. Kyllä ne lapset sinne sopeutuu ja mun mielestä ne tilat ja muut on usein kotoisampia kun normi päiväkodissa.

äiti
mä en jotenkin voi ymmärtää perheitä, tai lähinnä vanhempia, jotka molemmat on vuorotyössä ja sitten hankitaan siihen lapsia vietäväksi ties mihin aikoihin hoitoon. Tai se, että tietoisesti valitaan lasten hankinnan jälkeen molemmille vuorotyö. Tuo vuoropäiväkoti on pahinta mitä lapselleen voi antaa, kun tavispäiväkoditkaan "normivuorolaisten" lapsilla ei ole herkkua.

Onneksi meidän lapsella on sentään säännöllinen hoitoaika ja joku rytmi elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mä en jotenkin voi ymmärtää perheitä, tai lähinnä vanhempia, jotka molemmat on vuorotyössä ja sitten hankitaan siihen lapsia vietäväksi ties mihin aikoihin hoitoon. Tai se, että tietoisesti valitaan lasten hankinnan jälkeen molemmille vuorotyö. Tuo vuoropäiväkoti on pahinta mitä lapselleen voi antaa, kun tavispäiväkoditkaan "normivuorolaisten" lapsilla ei ole herkkua.

Onneksi meidän lapsella on sentään säännöllinen hoitoaika ja joku rytmi elämässä.
No lähes kaikki työpaikat on nykyään vuorotyötä.
Mä katselen itselleni työpaikkaa, kun työkkäriin pitäis kuun lopussa ilmoittautua. Muutamaa paikkaa oon katsellut, mutta kaikki on vuoro työtä.
Varastotyöt on kolmea vuoroa, kauppa kahta...
Tuntuu että sit pitäis melkein valita vuorotyö tai työttömyys

Voi miten lapsellinen näkemys!

ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja pohdiskellen:
Mä tässä punnitsen työvaihtoehtoja ja pohdin kannattaako edes harkita vuorotyötä, kun riskinä on että lapset joutuis sitten välillä olla illalla myöhään hoidossa tai yön hoidossa.

Ja sit jos ite pääset esim. 22 töistä, haetko sitten lapset vielä kotiin nukkumaan, vai ovatko sitten koko yönkin hoidossa
mie teen pelkkää yövuoroa, poika on niinä öinä tarhassa yön. vien sen sinne tuntia ennen työvuoron alkua n. klo 17 ja haen seuraavana päivänä klo 14.30
poika on ny 1v8kk viihtyy hyvin tarhassa, nukkuu yönsä hyvin ja mutenkin on sopeutunut tarhaelämään todella hyvin :)
eli jos on itselle mieluinen työ tiedossa niiin kannattaa ainakin koittaa, lapset sopeutuu suht helposti uusiin tilanteisin kuitenkin :)

Ja varsinkin, koska teidän lapsella on asiat noin loistavan upean ihanan hyvin, niin sä ihan varmasti tiedät, miten jonkun muun lapsi asennoituu/viihtyy vuorohoidossa.

Mutta kyllähän mä ymmärrän, että kun teillä tehdään noin, niin se on toki paras mahdollinen järjestely ja olisi sitä varmasti kaikille muillekin, kun ne pöntöt vaan tajuaisivat sen.

ymmällään

höpö höpö, ihan hyvin lapset tulee toimeen vaikka vuorohoidossa olisikin.. sitäpaitsi mulla ainakin jää enemmän aikaa lapsen kanssa aikaa näin.. vietän lapsen kanssa päivät ennen töihin menoa ja seuraavana päivänä olen vain sen 8,5 tuntia erossa siitä.. vuoroja on kk n. 15 että paremmalla mielellä mie pojan hoitoon vien kuin jos olisin normi 8-16 vuoron töissä..

gissa
Meillä on vaan hyviä kokemuksia vuorohoidosta, oli ihana paikka, päiväkodissa oli pieni takkahuone/uimaallas, jota käyttivät mm. paisoivat makkaraa ja lettuja ja tekivät muutenkin kaikkea kivaa , kun porukka oli pienempi iltaisin, itse hain aina pojan kotiin nukkunmaan 22.30! meidän päiväkoti on aina joustanut hakuajoissa ym, he myös pesivät illalla hampaat ja muutkin iltapesut ja laittoivat yökkärit valmiiksi päälle ja sitten minä hain nukkuvan lapsen suoraan autoon ja vein nukkumaan, nykyisen päivä vuoroon verrattuna tuo oli tosi rennompaa hoitoa, vaikkakaan ei minulla pahaa sanottavaa tästä päivävuorostakaan ole.

Ei kannata tuomita ennenkuin kokeilee, voi tulla iloisia ylläreitä :)

gissa
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Kun hakee paikkaa, niin voiko käydä niin, että yön on toisessa paikassa kun aina ne päivä hoidot. Vai saako lapset olla samassa hoidossa koko ajan.
no kannattaa hakea suoraan ainoastaa vuorohoitoon, muuten voi käydä näin

Yhteistyössä