Kokemuksia opintovapaasta kenelläkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Harkitsen opintovapaalle jäämistä kunhan saan pienemmän lapsen sen ikäiseksi, että raskin viedä tarhaan. Tarkoitus tässä äippäloman aikana opiskella edes jotain ja sitten opintovapaan aikana tehdä gradu (ja ehkä jonkun yksittäisen kurssin). Onko jollain kokemuksia opintovapaasta, kun lapset on pieniä? Saitteko tehtyä ne opinnot, mitä pitikin? Miten työnantaja suhtautui?

Opinnot tuli suoritettua, valmistuminen jopa etuajassa.Olin kaikki opiskelun loma-ajat töissä, muutoin ei työnanataja puuttunut opintovapaaseen. Opiskelin aikuiskoulutustuella, jonka suuruus määräytyy opintoja edeltävien tulojen mukaan. Taloudellisesti hyvin tiukoilla oltiin. Mutta jos on motivaatiota ja kukkaro kestää, niin mikä ettei!

No ymmärsin, että on mahdollista saada aikuiskoulutustukea ja mun tuloilla se olis noin 1600e/kk, joten ihan hyvinhän sillä pitäis pärjätä? Varsinkin kun vertaa kh-tukeen, joka edeltäis mulla tuota opintovapaata, siinähän sitä tottuu jo kädestä suuhun elämiseen :)

Mulla sama keissi edessä. Vauvani menee päiväkotiin, ja itse olen ainakin vuoden opintovapaalla ja teen graduni valmiiksi (lisäksi opiskelen ehkä avoimen kursseja) Työnantajalla ei ollut mitään asiaa vastaan, ja aikuisopintotuki on riittävä, kuten sanoitkin. Onhan sinulla aikuisopintotukeen vaadittvat vähintään 8 työvuotta takana?

Mulla sama keissi edessä. Vauvani menee päiväkotiin, ja itse olen ainakin vuoden opintovapaalla ja teen graduni valmiiksi (lisäksi opiskelen ehkä avoimen kursseja) Työnantajalla ei ollut mitään asiaa vastaan, ja aikuisopintotuki on riittävä, kuten sanoitkin. Onhan sinulla aikuisopintotukeen vaadittvat vähintään 8 työvuotta takana?

Työvuosia on takana mielestäni ihan tarpeeksi, tosin ajattelin hakea sitä ennakkopäätöstä ennen kuin menen pomon juttusille.

Mä olin opintovapaalla (aikuiskoulutustuella) kun lapset oli pieniä, ja oli tosi hyvä systeemi - päivissä oli paljon enemmän joustoa kuin töissä ollessa, eli lasten hoitopäivät oli n. 6h maksimissaan. Sai käyttää omia aivojaan, opinnot eteni suunnitellusti ja muutenkin olin tohon tosi tyytyväinen. Suosittelen :)

[QUOTE="vieras";28862353]Työvuosia on takana mielestäni ihan tarpeeksi, tosin ajattelin hakea sitä ennakkopäätöstä ennen kuin menen pomon juttusille.[/QUOTE]

Mä pyysin kanssa ennakkopäätöksen, jotta sain olla varma vuosien riittävyydestä. :) Tsemppiä opiskeluun!

Yhteistyössä