Kokemuksia nukahtamislääkkeistä?

• Viestiketjun aloittaja emma
  • Ensimmäinen viesti
emma
En pysty enää stressin takia nukkumaan, nukun yössä n.2-3h. Viime yönä olin kävellyt unissani jota en ole koskaan tehnyt, joten tuntuu että nyt pitää hakea apua tähän nukahtamiseen. Jääkö niihin lääkkeisiin koukkuun, ajattelin käyttää niitä pahimman stressiajan läpi.

Entinen stressaantunut
Olen käyttänyt satunnaisesti opamoxia ja tenoxia. Koukkuun jää tavallaan henkisesti: nukahtaminen on niin ihanan helppoa niiden avulla, joten ei tule yritettyä ilman niitä ennenkuin purkki on loppu. Siksi olenkin aina ostanut mahdollisimman pienen pakkauskoon.

Sinänsä nukahtamislääkkeet ovat kivoja, että niihin ei nukahda ellei halua. Eli ne eivät ole siis unilääkkeitä. Pystyt vaikka katsomaan lempisarjan loppuun ja mennä vasta sitten pehkuihin, vaikka olisit ottanut tabletin jo aiemmin.

Tähän ei jää koukkuun:
Azona 50 - 100mg per yö. Eikä ole paha maku suussa aamulla. Voi käyttää vaikka vuoden putkeen tai niin kauan kuin kokee huonounisuutta. Ei siis aiheuta fyysistä riippuvuutta.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Tähän ei jää koukkuun:
Azona 50 - 100mg per yö. Eikä ole paha maku suussa aamulla. Voi käyttää vaikka vuoden putkeen tai niin kauan kuin kokee huonounisuutta. Ei siis aiheuta fyysistä riippuvuutta.
Eikä mitään tehoakaan... Siis minuun.

Kofeiini, akupunktio ja meditatiivinen musiikki voivat toimia myös. Ainakin minuun. :) Tai kamomillatee tai Herbival-puristeet.

Mutta pääasia, että apu löytyy jostain. Vaikka sitten pilleripurkista.

Vieras
Minä käytän Opamoxia joka on kylläkin rauhoittava mutta unettava. Sanotaan, että siitä tulee helposti riippuvaiseksi mutta en ole tullut. Voin syödä vaikka viikon ajan ja sitten olla kuukausia ilman.

tyuio
En uskaltaisi käyttää nukahtamisongelmaan lääkettä, joka voi aiheuttaa itsetuhoisia ongelmia. Ja esmes ibusalin käytöstä pitää kertoa lääkärille..

Nojoo, asioita joita ei voi kertoa oikeastaan kukaan muu, kuin lääkäri, tai farmasian työntekijä. Kannattaa tilata aika ja keskustella siellä.

Käyttäjäkokemuksena kerron, että itselläni toimii tsolpideemilääke. Käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti tuota, eikä reboundilmiö, mutta se tulee yleensä pitkäaikaiskäytössä yhtäsoittosesti olleella lääkkeellä. Ja tämä nimenomaan on nukahtamislääke vartissa tulee uni, mutta ei estä heräämästä tunnin päästä, jos joku herättelee. Muutama ystävä tosin kertoi, etteivät herää pariin tuntiin millään.

vieras
Mulla ollut pahimpana aikana Seroquel + Tenox + Temesta yhtä aikaa. Välillä sit pelkällä Serpquelilla (mieltä tasaava lääke, voi käyttää jatkuvasti).

Olen kokeillut myös Imovanea ja Opamoxia. Imovane on mielestäni aika mieto, mutta vauvan ollessa pieni käytin sitä. Heräsin helpolla jos vauva itki ja tarvis apua.

Sitä riippuvuutta ei kannata pelätä. Pääasia että saa nukutuksi jollain konstilla (jos yöunet olleet jo pitkään paria tuntia yössä). Ihmisen kroppa ja mieli ei kestä pitkää unettomuutta ilman sairastumista.

Ota ap ihmeessä yhteyttä lääkäriin tai psykologiin. Apua on saatavilla!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ollut pahimpana aikana Seroquel + Tenox + Temesta yhtä aikaa. Välillä sit pelkällä Serpquelilla (mieltä tasaava lääke, voi käyttää jatkuvasti).

Olen kokeillut myös Imovanea ja Opamoxia. Imovane on mielestäni aika mieto, mutta vauvan ollessa pieni käytin sitä. Heräsin helpolla jos vauva itki ja tarvis apua.

Sitä riippuvuutta ei kannata pelätä. Pääasia että saa nukutuksi jollain konstilla (jos yöunet olleet jo pitkään paria tuntia yössä). Ihmisen kroppa ja mieli ei kestä pitkää unettomuutta ilman sairastumista.

Ota ap ihmeessä yhteyttä lääkäriin tai psykologiin. Apua on saatavilla!

Lisäykset edelliseen. Mieltä tasaava lääke on siis nimeltään Seroquel. Ja en mä mitään silmän isku hymyjä tuonne väliin tarkoittanut. Ei vakavalla aiheella ollut tarkoitus pelleillä..

vieras
Itse käytin nukahtamislääkkeitä Stilnoch / Stellaa useita vuosia satunnaisesti. Pyrin siihen, etten koskaan käyttänyt yhtä päätä viikkoa pitempään. Ne toimivat minulla hyvin. Nykyisin nukun paljon paremmin kuin ennen ja lääkkeet ovat jääneet pois käytöstä suurin piirtein kokonaan. Uskon, että unien paranemisen takana on se, että pääsin pois homeisesta toimistosta toisiin tiloihin.

No en ole jäänyt koukkuun vaikka silloin tällöin joudun käyttämään. Toissa kesänä en saanut nukuttua ja purskahtelin jo itkuun, kun olin niin väsynyt, hain lääkkeet ja parin päivän kuluttua olin jo kuin toinen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No en ole jäänyt koukkuun vaikka silloin tällöin joudun käyttämään. Toissa kesänä en saanut nukuttua ja purskahtelin jo itkuun, kun olin niin väsynyt, hain lääkkeet ja parin päivän kuluttua olin jo kuin toinen ihminen.
Mä kans ihmettelin kuinka uni tai sen puute voi muuttaa ihmistä, musta tuli kuin uus ihminen kun sain viime keväänä nukkua pari yötä!

olen käyttäny opamoxia satunnaisesti. en ole ainakaan vielä koukuttunu. täytyy vaan muistaa että nukkuu lääkkeen kans vaan muutaman yön, sitte vaikka viikonloppuna kun ei tarvi mennä töihin koittaa päästä taas normaalisti nukkumaan, vaikka sitte valvoa vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä kans ihmettelin kuinka uni tai sen puute voi muuttaa ihmistä, musta tuli kuin uus ihminen kun sain viime keväänä nukkua pari yötä!
No aivan! Mä olin neljään vuorokauteen saanu vaan muutaman tunnin nukuttua ja alkoi olla jo oikea ongelma. Onneksi hain ne unilääkkeet.

....
miten määritellään että on jäänyt koukkuun? jouduin käyttämään niitä yli neljä vuotta putkeen joka yö koska en olisi nukkunut ilman niitä (vakava masennus)..

mutta toipuminen ku lähti käyntiin, mun oli helppo jättää ne pois..

Yhteistyössä