Kokemuksia narsistin kanssa elämisestä, erositteko?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ja miten jaksatte? Tietääkö perheenne, ystävät ja lähipiiri yleensäkin?

Narsistien ominaisuuksia

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina " päällä" .

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva " Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi" .

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

Lomallanyt
Voi pyhä perse. Mulla on lähipiirissä tämmöinen ihminen. Sillä on ihan varmasti narsistinen käytöshäiriö. Mutta tämä ihminen on juuri sellainen, että kun yrittää esim. hienovaraisesti pyytää olemaan hiljaa tietyistä asioista, tai yrittää saada ymmärtämään, niin siitä seuraa joko a. hermostuminen b. hermostuminen tai c. hermostuminen/vähättely/''ei, kyllä MINÄ tiedän''/''Ei minua kukaan kuuntele, olen sitten hiljaa''/suuttuminen kuukausiksi, jopa omille vanhemmileeen, vähäpätöisestä asiasta.

Myös lause ''Olenko koskaan ollut väärässä'' on melkeinpä päivittäinen.
Paasaa lasten kasvatuksesta ja oikeudenmukaisuudesta, mutta tekee itse suurinpiirtein kaikki nurinkurin.
Arvostelee muiden ihmisten (läheistenkin) ulkonäköä, myös vieraiden kuullen. Jos ei saa tahtoaan läpi, hermostuu.
On helvetin katkera, vaikka väittää muuta.
Ryyppää joka helvetin viikonloppu, vaikka olen pyytänyt olemaan selvinpäin, jos menemme pienen poikani ja mieheni kanssa kylään. Tämänkin asian kiertää, ja saa taas minut tuntemaan olevani väärässä.

Lista on loputon.

Vituttaa koko ukko.

Tahtoisin koko ihmisen pois minun ja perheeni elämästä, mutta se on hieman vaikeaa tiettyjen asioiden takia.

Kiitos ja kumarrus.

tunnen erään
kälyni ex mies (eli mieheni siskon exmies) on narsisti. Erosivat. Oli tosi vaikea ero, ja mies toimi lopulta tosi inhottavasti eron kanssa (omaisuuden jako) ja lasten kanssa (pilaa heidät silloin kun saa olla heidän kanssaan)

Olisiko mies valmis terapiaan?

isäni
isäni on narsisti. kuitenkin jotenkin ihmeessä äiti tuntuu olevan ihan onnellisesti hänen kanssaan naimisissa, on kyllä TOSI hyvä kieltämään kaiken negatiivisen, äitini siis.

Jep
2½ vuotta elin narsistin kanssa, kunnes sisuunnuin ja lopetin suhteen. 2½ vuoteen mahtui murtunut sormi, rikkinäiset silmälasit ja turvonnut naama, kun narsisti ei aina saanut tahtoaan läpi... Eroon pääseminen ei ollut helppoa-piti vaihtaa puhelinnumero ja laittaa se salaiseksi ja lisäksi uhkasi tappaa sen jonka kanssa seurustelisin, koska jos hän ei minua saa niin ei kukaan muukaan. Vieläkin pelko hiipii joskus vahvana elämään, vaikka suhteesta on jo vuosia.

kiekaus
Erosin kyllä. Neljä vuotta olimme yhdessä (itse olin silloin vielä tosi nuori). Koko ajan alisti henkisesti ja lopulta fyysisesti. Valehteli, manipuloi, hakkasi jne..lista on loputon. Todellinen ihmishirviö. Onneksi erosin, siitä on tosin jo aikaa 9 vuotta. Voin hyvin, mutta toivon, etten enää törmää koskaa tuohon yökötykseen, joka pilasi elämästäni neljä vuotta!

monta vuotta onnellisena ja vapaana jo
Erosin elettyäni 15 vuotta narsistin kanssa. Jälkikäteen on hävettänyt miksi alistuin moiseen kohteluun. Syynä oli tietysti se, että rakastin ex-vaimoani kaikesta huolimatta paljon.

erosi
erosin 8kk kestäneestä suhteesta. ero oli todella vaikea. mies uhkasi tappaa itsensä jne. häiriköi minua työpaikalla ja kotona sen jälkeen kun sain sen häädettyä kodistani. lopulta jouduin hankkimaan lähestymiskiellon.
lähes vuosi eron jälkeen mies vielä pahoinpiteli minut. ja pilasi samalla terveyteni....

väsynyt
Erosin...tai yritän erota...miten vaan, eihän se irti päästä vaikka virallinen ero on ollut voimassa jo yli puoli vuotta. Viimeksi tänään kävi ovella ja tunki sisään ja lopulta kun lähti huuteli ulkona vielä kuinka nyt pilaan kaiken mitä hän juuri on suunnitellut minulle...ei tätä jaksa, omaa sairastumista pelkään eniten. On tehnyt erostakin helvettiä. Läheiset tietävät, ystävät ja työtoverit myös. Ovat auttaneet jaksamaan ja suhtautuminen on ollut asiallista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiesikö läheisenne, perheenne, ystävänne tai työtoverinne tai narsistin puolison työtoverit asiasta? Miten siihen suhtauduttiin?
Tiesikö mitä?

Narsisti on usein työelämässä esim. hyvin pidetty tyyppi ja myös hyvin menestyvä. Monen ulkopuolisen on vaikea uskoa, kuinka kamalaa parisuhde tai muu ihan läheinen suhde voi narsistin kanssa olla.

Rutturuu
Onko paikalla yhtään miestä, jonka vaimo olisi narsisti?
Läheiseni vaimo on, mutta läheiseni ei itse sitä huomaa/näe. =(
Se on surullista! Kun ei voi tehdä asialle mitään, mutta näkee, kuinka toinen kärsii.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rutturuu:
Onko paikalla yhtään miestä, jonka vaimo olisi narsisti?
Läheiseni vaimo on, mutta läheiseni ei itse sitä huomaa/näe. =(
Se on surullista! Kun ei voi tehdä asialle mitään, mutta näkee, kuinka toinen kärsii.
Mitäs väliä sillä on onko narsisti mies vai nainen..? Yhtä paha juttu.

vieras
Minä olen jonkin sortin narsisti, meitä on moneksi ja teen parhaani päästäkseni piirteistä eroon. Kaikki nuo kohdat eivät siis ole minuun sopivia mutta aika moni. Haistan toisen narsistin heti ja tulen hyvin juttuun mutta en voisi suhdetta ajatellakkaan. Ex oli narsisti, ystäväni on mutta osaan varoa. Puolisoni on hyvin vahva persoona ja varmaan ainut joka pärjäisi kanssani.

Yhteistyössä