Kokemuksia Naistenklinikasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ansu82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ansu82

Jäsen
11.08.2008
47
0
6
Olen 25-vuotias, PCO todettu heinäkuussa -08, pillerit jättänyt pois viime vuoden joulukuussa.
Clomeja syönyt nyt 3 kuuria, kahdella ekalla kerralla 1 tabletti 3-7 kp ja kolmas kuuri 2 tablettia 6-9 kp. Tuossa kolmannessa kierrossa vasta ultrattiin, eikä mitään ollut tapahtunut. Menkat tulee kuinka sattuu, jos tulee ollenkaan, pääasiassa ruskeaa välivuotoa lähes kokoajan. Kun kävin tuossa seurantaultrassa viimeviikolla, oli kummasakin munasarjassa yli 20 kpl rakkuloita. Piti olla kierron puoliväli (ovulaatiovaihe) ja gyne sanoi että näyttää siltä niinkuin menkat olis taas ihan just alkamassa...

Lihavuutta eikä muita PCO oireita oikestaan ole, ehkä hieman ylimääräistä karvoitusta, mikä on lisääntynyt pillereiden poisjättämisen jälkeen.
Ovistestejä en enää viitsi edes tehdä, koska näyttää aina hailakkaa viivaa, johtuu LH -arvon koholla olemisesta.

Nyt gyne laittoi yksityiseltä puolelta lähetteen Naikkarille ja olisin kiinnostunut kuulemaan mitä kokemuksia teillä muilla sieltä on ?
Miten nopeasti mun ikäiset yrittäjät ovat päässeet ensimmäiselle käynnille ? Pitääkö paikkansa että siellä joutuu odottelemaan ja tuntee olonsa vähän "koekaniiniksi" ja että lääkäri vaihtelee kokoajan, onko esim. mahdollisuus saada oma lääkäri ?

Osaisko joku veikata miten mua lähtevät hoitamaan seuraavaksi, omasta mielestä tuntuu aika toivottomalta tämä tilanne, ei ole edes toivoa saanut mistään kun ei ovulaatiota vaan näytä tapahtuvan ja noita vuotoja tulee häiritsevästi ihan kokoajan.

Voi olla että täältä jostain jo samantyyppinen keskustelu löytyisikin, mutta ajattelinnyt kuitenkin aloittaa uuden.

ihan hyvät muistot on naikkarista. Lääkäri kyllä vaihteli, mutta siihen tottui ja kuitenkin aina kaikki oli hyviä ja osaavia ammattailaisia. Koskaan en ollut mikään koekaniini, eikä kertaakaan ollut opiskelijaa tms. paikalla hormoonipolilla.

Itselläni myös pco taustalla ja meissä molemmissa syitä lapsettomuuteen, mutta avun sieltä saimme. Lähetteen sain ekan kerran yksityiseltä ja todella nopeaan tuli kutsu ekalle käynnille, ihan parissa kuukaudessa. Siitä alkoi vuoden jonotus ja samalla tutkittiin mies ja minut tai ensin tarkkaan syynäsivät miehen, koska minulla oli jo tuo pco todettu. Miestä tutkittiin yli puolivuotta ja se aika oli pitkä, aina tuli uusi koe jonka vastauksia saatiin odottaa, mutta sen jälkeen kun syyt selvis niin itse hoitoon päästiin nopeaan ja tulostakin saimme kohtuu odotuksella, mutta lapsettomuutta kesti meillä kuitenkin 8 pitää ja piinallista vuotta. Tosin hoidoilla vain muutaman kuukauden meni aikaa. Niin ja minulla ei noita oviksia ollut koskaan clomeilla, yksityisellä niitä testattiin hetken. Hoito jono oli silloin vuoden verran ja sitä ennen oli noi kaikki tutkimukset ja ne vei vuoden verran lähetteen saamisesta. Se toki julkisella on kurjaa, että joutuu odotteleen ja mennään sen laitoksen aikataulujen mukaan, meillä sattui kesä väliin ennen hoitoja ja hormoonipoli oli kiinni juhannuskesta elokuun puoleenväliin ja se oli kans aika piinallista aikaa. Toki lääkitys pystyttiin aloittamaan jo heinäkuulla..

Mutta jos kysyttävää niin yritän auttaa ja yytäkin saa laittaa, on niin muistoissa tuo vaihe elämästä, että jos tukea tarvitset niin sitä saat.

moikka,

me ollaan kanssa hoidossa naikkarilla ja ihan hyvät kokoemukset on tähän mennessä. Saatiin lähete sinne viime vuoden marraskuussa ja ensikäynnille päästiin helmikuussa. Ekaan inssiin mentiin elokuussa, siihen aikaa varailin kesäkuussa ja nyt on menossa välikierto ja uus yritys lokakuussa. Jos tulosta ei tule niin ivf-suunnitteluaika tulee välille marras-tammikuu ja sit itse ivf maalis-huhtikuulle viimeistään. Eli meidän kohdalla ei odotukset kovin pitkiä ole olleet. Mulla oli ekoilla käynneillä eri lääkäri, mutta inssikierrossa oli joka käynnillä (niitä tais olla yhteensä 4 tai 5) aina sama, tosi mukava lääkäri. Ja hänen pitäisi olla nyt sitten meidän lääkärinä myös lokakuussa. Käsittääkseni joka "huoneella" on omat lääkärinsä ja kun varailet aikaa niin varaa aina samaan huoneeseen ni tod. näk on varmasti sama lääkärikin. Näin mä olen käsittänyt, voin toki olla väärässäkin.

Meillä ei lapsettomuuden syy ole selvinnyt. Tákana on 2v aktiivista yristystä, ja ovistikkuihin saan yleensä aina plussan, eli tärppipäivät on osattu hyödyntää. Miehessä ei vikaa.. laatu ei ihan priimaa mutta määrä taas reilusti yli viitearvojen. Ennen inssejä kokeiltiin 4kiertoa clomeilla, mutta yhtään plussaa en raskaustesteissä vielä ole nähnyt.

Toivottavasti pääsette pian ensikäynnille ja saatte hommat alkuun!!! Tsemppiä kovasti!

Hei

täältä tulee sitten hieman erilainen näkemys eli jostain syystä me olemme aina saaneet ajan naikkarille niin, että olemme joutuneet odottamaan vuoroamme ainakin sen 30min välillä melkein 50min.
Silloin kun olin vielä töissä niin tuollaiset myöhästelyt varattujen aikojen suhteen niin olivat todella harmillisia |O Ja sillä ei ollut ikinä mitään merkitystä oliko meillä aamuaika vaiko vasta iltapäivällä...aina sama odotus eikä ikinä päässyt ns sillä oikealla ajalla lääkärin luokse.
Nyt kun olemme hoitoputkessa uudestaan niin ainoastaan IVF:n punktioon ja siirtoon olemme päässeet ajallamme, muutoin muut käynnit esim ultrat niin olemme saaneet odottaa ohi oman aikamme noin 20-25min per käyntikerta.

Hoitohenkilökunta on pääosin mukavaa, mutta toki sinne mahtuu aina muutama hapannaama...niin kuin joka alalle.

Opiskelijoista...ensin minullakin oli ajatus jotta en halua opiskelijoita mukaan mihinkään, mutta sitten tarkemmin mietittyäni totesimme jotta milloinkas he voivat mitään oppia jolleivät ikinä pääse mihinkään tilanteeseen mukaan.

Kävimme välissä Väestöliiton puolella hoidettavana ja siellä tottui ehkä liiankin hyvään palveluun ja aikataulujen pitävyyteen.

Minä kuulisin myös mielelläni kokemuksia Naistenklinikan toiminnasta ja hoitojen etenemisestä. Meille on tehty kaikki perustutkimukset jo aluesairaalassa. Miehen osalta löytyi syy lapsettomuuteen, selvästi heikentynyt hedelmöityskyky eli muodossa, määrässä ja liikkuvuudessa häikkää. Itseltäni ei ole löytynyt varsinaista syytä, vaikka kierrot ovatkin heitelleet ja niitä olen tasoitellut Teroluteilla. Aina ultrattaessa on löytynyt johtofollikkeli, verikokeet ovat antaneet viitteitä ovulaation tapahtumisesta ja aukiolotutkimus on tehty. Oli tarkoitus aloittaa Clomit ensi kierrosta, mutta miehen tuloksen tultua oma hoitoni laitettiin jäihin ja lähete lähti Naistenklinikalle. Ei kuulemma tarvitse syödä edes Terolutteja enää. Nyt siis odotetaan kutsua ensimmäiseen lääkärin tapaamiseen. Pohdin sitä, että kuinka helposti meidän tilanteessa lähtevät suoraan ivf-hoitoon? Eikö miehen tulos antaisi viitteitä siitä, ettei inseminaatiota kannata ensisijaisesti yrittää? Vai onko vaan omaa toivetta, että pääsisimme heti ivf-jonoon... Kuinkahan kauan ensimmäistä lääkäriaikaa joutuu odottamaan..?

Kiitokset kaikille vastuksista. Tämäkin asia taitaa olla niin että mielipiteitä on monia.
Me ollaan kyllä niin kärsimättömiä, että nuo väinöttären ja napsuneidinkin ajat kuullostaa pitkiltä, kiitos teille tuen tarjoamisesta ja tsempeistä !

Ollaan kyllä vakavissamme miettineet yksityiselle kääntymistä...ainakin nyt jos noi ajat on noin pitkät.
Onko teillä kokemuksia yksityisistä, mihin kannattaisi mennä ?

Mulla on ihan hyvät kokemukset naikkarista.Lähete sinne saatiin 09/04 ja eka aika oli joulukuussa eli 3kk odotus. Siitä lähti tukimukset käyntiin ja lopulta päädyttiin ivf-jonoon 02/06 jono oli silloin 6kk ja 08/06 oli eka ivf sen jälkeen on hoitoja ollut reilummin ja ei onnistumista. Nyt on 3 ivf:ää käyty läpi ja enää pakkasessa olevat käytössä ja jos niistä ei tulosta niin sitten meidän kohdalla hoidot ohi.

Aina ollaan asiallista palvelua saatu.Ajoista sen verran että ollaan mekin jouduttu odottamaan max.10min. sen oman ajan ohi mutta ei se ole koskaan haitannut kun en sinne kiireessä ole mennyt.Lääkäri on aina ollut sama ja todella mukava ja pätevä.Hoitajat vaihtuvat mutta mukavia nekin on olleet. Ainoa tietysti on se jonotus.Eli ekan ivf:n jono oli se 6kk ja sit saatiin putkeen käydä 1 pas ja 2 ivf. Sen jälkeen 4kk jono pas:iin ja siitä taas 6kk jono kolmanteen ivf:ään.Eli jonotusta on ollut mutta en ole siltikään lähtenyt vaihtamaan kun ei tuota rahaa niin paljon ole että pystyis yksityisellä käymään.

Mä suosittelen naistenklinikkaa mutta siellä pitää varautua odottamaan. :)

juu ymmärrän kyllä, että aika tuntuu pitkältä ja onhan se sitä silloin kun omaa pientä kaipaa ja odottaa tulevaksi.

Niin ja oli meilläkin noita aikojen myöhästelyitä, mutta en niin niistä välittänyt juuri, kun julkisella ja lähes ilmaiseksi kaiken sieltä sai. Yksityisellä meidän ICSI hoito olisi maksanut yhdeltä alkiolta yli 2000? ja siihen kaikki lääke/lääkäri käynnit päälle. Eli meidän tapauksessa mitä naikkarilla saatiin alkioita olis pelkät kulut niistä olleet 16000?
Tai sillä klinikalla mihin soitin, Väestöliitolla olis ollut puolet halvempaa, mutta vuonna 2004 hinnat oli kutakuinkin nuo. Ja nuo hinnat oli jo Kelan korvauksen kanssa.

Niin kurjaa kuin se odotus olikin niin meillä myös raha valitettavasti vaikutti todella päätökseen, vaikka ei nyt mitään pientuloisia edes olla. Tai sanotaan, että miehen päätökseen, minä kai olisin kukkaron nyörit viskannut pöpelikköön ja maksanut mitä vain silloin, jotta asia olis edennyt.

Heippa

haluaisin hieman selventää aiempaa kirjoitustani eli me pääsimme Naistenklinikalta maksusitoumusasiakkaina tuonne Väestöliittoon, kun Naikkari purki jonoja.
Eli ihan normaalitilanteessa niin ei meilläkään olisi ollut varaa IVF-hoitoihin yksityisellä puolella, tai ainkaan ilman että se vararikko olisi sitten jossain kohden todella tullut eteen.

Mutta edelleen vaikka hoidot ovatkin Naikkarilla lähes ilmaisia niin silti annan suuren miinuksen siitä jotteivat annetut lääkäriajat ole meidän kohdallamme pitäneet tai olleet edes sinne päin. Nyt tänä päivänä kun en ole mukana työelämässä niin se odottelu ei sinänsä enää ole ongelma, mutta kyllä se silti kaivertaa.

Kyllähän noilla yksityisillä tosiaan hintaa on, mutta me nyt kuitenkin päätettiin varata aika tuolta Felicitaksesta. Saatiin heti ens viikon perjantaiksi.
Saadaan ainakin alku tälle "projektille", pääsee mies tarkastuttamaan tavaransa ja saa mielenrauhan... jospa sitä tulis vaikka ensimmäisellä hoidolla raskaaksi eikä tarvitsis maksella itseensä kipeeksi, toivoa saa. Pysyy suhdekin paremmin kasassa kun ei vaimo ole odottelusta niinkun pe****seen ammuttu karhu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ansu82:
Kyllähän noilla yksityisillä tosiaan hintaa on, mutta me nyt kuitenkin päätettiin varata aika tuolta Felicitaksesta. Saatiin heti ens viikon perjantaiksi.
Saadaan ainakin alku tälle "projektille", pääsee mies tarkastuttamaan tavaransa ja saa mielenrauhan... jospa sitä tulis vaikka ensimmäisellä hoidolla raskaaksi eikä tarvitsis maksella itseensä kipeeksi, toivoa saa. Pysyy suhdekin paremmin kasassa kun ei vaimo ole odottelusta niinkun pe****seen ammuttu karhu :)

Tsemppiä hoitoihin ja toivottavasti se eka kerta riittää :heart:

mulla on kokemusta myös Felicitaksesta, ja totesin että kallista on... siellä oli tarkoitus tehdä ensimmäinen inseminaatio. Itse toimenpiteeseen saakka ei edes koskaan päästy, koska hoito jouduttiin keskeyttämään, mutta lääkkeet, lääkärissäkäynnit jne kuitenkin kustansivat jo n. 700 eur, eikä itse toimenpidettä edes tehty. Sinne kyllä pääsin tosiaan nopealla aikataululla, mutta tällä hetkellä pysyttelemme tuolla Naikkarilla. Ihan jo pennostenkin takia, vaikka meilläkään ei kukkaron nyörit ihan niin tiukoilla ole etteikö voitaisi yksityisellä käydä.

Osin Naikkarilla käynti on sinänsäkin helppoa että labroista ei tartte maksaa erikseen tms. ja autolla kun joudun paikalle menemään on sekin ehkä helpompaa kun ihan ydinkeskustaan meno. No ok, onhan siellä parkkihallit jne, mutta kuitenkin.

Lääkäriajat ovat meilläkin joskus olleet myöhässä mutta itse inssiin päästiin 15min etuajassa.. että voi näinkin käydä =).

Toivotaan että teillä tulee heti tulosta Felicitaksessa, siellä on aivan ihana lääkäri se Tuija Foudila.. suosittelen lämpimästi!!!!!

Napsuneiti juuri Foudilalle meillä on perjantaina aika...
Kauhistuttaa kyllä noi hinnat, mutta käydään nyt ainakin kattomassa että minkälaista hoitoa he meille tarjoavat. Jotenkin nyt jo ollut huomattavasti rennompi olo kun on tieto siitä että pääsee pian eteenpäin tämän asian kanssa.

pidän teille peukkuja!!! Meillä ainakin meni niin että heti seuraavaan kiertoon oli tarkoitus tehdä se inssi. Toiv teillä käy yhtä nopeasti. En tiedä oltaisko jatkettukin siellä Felicitaksella jos se inssi oltais loppujen lopuks saatu tehtyä. Mut ihan tyytyväinen olin siihen pieneen taukoon joka meille pakosti sit tuli sen Felicitaksen ja naikarin väliin.

Ja nyt jos ei toi lokakuun naikkarin inssi tuota tulosta en kyllä edes harkitse tälssä tilanteessa että siirryttäis yksityiselle tekemään ivf.. naikkarillahan se jono tosiaan on sen n. 6kk, mutta hoito NIIN paljon halvempi. Voittehan tekin halutessanne hakeutua Naikkarille jonoon vaikka menettekin nyt Felicitakselle.. Sitähän ei kai mikään estä.. ja niin ainakin me tehtiin =).

Mut onnea matkaan envei!!!!

Yhteistyössä