Kokemuksia näistä kantovälineistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjälp

Vieras
Täällä on kovaa vääntöä noiden Baby Björnien terveellisyydestä... No, meillä on se perusmalli käytössä, tosin vain vähän aikaa kerrallaan silloin jos vauva on kovin levoton ja täytyy saada jotain tehtyä. Nyt oltaisiin hankkimassa semmoista välinettä, millä jaksaa kanniskella pitempäänkin, ja isompaakin lasta. Olen harkinnut seuraavia: Ergo-kantoreppu, Patapum-kantoreppu tai Kozy Carrier, joka on kantoreppumainen neliöliina. Onko kellään kokemuksia noista kahdesta jälkimmäisestä? Ergosta olen kuullut paljon hyvää, mutta olisi kiva kuulla mitä noista muista tykätään. Tykkään kovasti ton Kozyn ulkonäöstä, mutta onko se yhtä hyvä kuin esim. Ergo? Kiitollisena lukisin kommentteja puolesta ja vastaan! Ja minkäikäisestä saakka olette mitäkin käyttäneet. (Meidän vauva on vasta 2 kk, mutta tarkoitus olisi käyttää tätä uutta kantovälinettä sitten keväämmällä kun ei tarvitse pukea niin paljon päälle. Nyt mennään vielä vaunuilla ulkona.)

Meillä oli ensin baby björn ja nyt isompana patapum, mutta jälkimmäinen jäi kyllä aika vähälle käytölle. En itse saanut "vauvaa" selkään, vaan tarvitsin aina miehen apua laittamiseen, joten ymmärrettävästi käyttö jäi vähäiselle :). Lisäksi me ostettiin liian iso malli, vaikka sovitettiin sitä kaupassa, ja poju humahti reppuun liian alas, melkein käsistään roikkumaan. Kun olisi ollut sopivan kokoinen, olikin jo talvi ja kesäpatikoinnit jäivät tekemättä... Meillä oli tarkoitus kuljettaa naperoa patapumissa 10kk-1v6kk (kesäkauden ajan).

Käy ihmeessä sovittamassa, mutta sitten vasta kun kantopeli on vauvallesi oikean kokoinen, että et osta liian isoa / pientä.

Meillä ergo ja kehuisin sitä lisää. Vain yksi koko joka sopii minulle ja miehelleni ja paino eroa meillä on 50kg (ei paljoo pituus eroa..), kannan yksin ollessa lastani (nyt 1v3kk) etupuolella ja miehen läsnä ollessa selän puolella. Uskon selän puolelle laiton helpottuvan jos harjoittelee ja kun lapsi kasvaa. Ergossa on myös se huppu joka tukee lapsen päätä tämän nukkuessa jota patapumissa ei kuulemma ole. Ergoon saa myös hankittua lisäosan jolloin siinä voi kantaa vastasyntynyttäkin, niin että tämä on kuin kantoliinassa (eli tavallaan makaa viistossa).

Näin saat isomman vauvan/taaperon selkään kantorepulla: Laita reppu vyötäröllesi taakse roikkumaan. Lapsi on edessäsi selkä kantajaan päin. Ota häntä kainaloista, kiepauta hänet selkääsi toisen olkapääsi yli tai ohitse (opimme tämän taaperojumpassa). Lapsi makaa mahallaan yläselkäsi päällä. Kumarru etukenoon, jotta lapsi pysyy selässäsi, pidä toisella kädellä häntä selän päältä tai käsivarresta kiinni, nosta toisella kädellä toinen olkain paikalleen. Olkaimesta saa kiinni, kun otteen vyötärönauhaan kiinnittyvästä reunasta ja seuraa sitä olkanauhan toppaukseen saakka. Laske toisella kädellä irti lapsesta ja ota toinenkin olkanauha ylös. Nouse pystyyn, laita olkanauhojen välinen klipsi kiinni, vedä lapsen housunlahkeista alaspäin, hän pääsee syvemmälle reppuun istumaan ja lähde liikkeelle!

Aluksi voi harjoitella avustajan kanssa, mutta on ihan helpo tehdä itse, kun oppii, menee kaksi sekuntia. Olen kantanut isokokoisia lapsiani ajoittain selässä noin 6 kk lähtien ja yli 20-kiloisiksi (5 v.).

Meillä on Ergo ja Patapum, molemmat ovat hyviä. Patapumin selkäosa on hieman korkeampi, sopii isommallekin lapselle. Kun lapsi on pieni, hänen kätensä voivat olla olkanauhojen ALLA, jolloin hän ei roiku kainaloistaan, vaan asento on oikein hyvä.

Kiitos vastanneille. Vielä lisää kokemuksia toivoisin, erityisesti jos jollakin on tuo Kozy! Luulenpa silti, että alan taipumaan Ergon kannalle. Odotan jo että vauva olisi isompi ja tulisi kevät, että päästäis repun kanssa esim. kaupungille. Yksin on vaunujen kanssa jotenkin niiiiiin hankalaa liikkua...

Yhteistyössä