Kokemuksia montessori eskarista ja koulusta?

Hei, meillä lapset (5v, 3v, ja 5kk) jonossa montsaan. Esikoisemme saattaisi nyt päästä sinne eskariin ja pähkäilemme nyt, että jaksammeko todella kuskata lapsia kauemmas kun ihan vieressä on peruskoulu. Alunperin etsin erilaisia vaihtoehtoja siksi, että esikoisemme on on hyvin herkkä poika, sekä hyvällä että rasittavalla tavalla (as-piirteitä, mutta tuskinpa diagnoosia saisi). Ajattelimme, että selkeä ja tauhallinen oppimisympäristö voisi olla hyvästä. Löytyykö kokemuksia, hyviä tai huonoja?

5-vuotias poikani on montessorileikkikoulussa ja aloittaa siellä eskarin ensi syksynä. Olen myös varannut jo paikan pian 3-vuotiaallen kuopukselleni. Eskarista ei siis ole vielä kokemusta, mutta montessorialeikkikoulusta muuten kylläkin. Itse olen pitänyt erittäin paljon koulun tyylistä toimia; kauniit käytöstavat, rauhallin toimiminen yhdessä ja erikseen ja lapsen yksilöllisen kehityksen huomioiminen ovat mielestäni koulun parasta antia. Myös keskusteluyhteys ohjaajien kanssa toimii todella hyvin. Poika itse pitää puuhista, joita koulussa tehdään; tällä hetkellä kiinnostuksen aiheina ovat labyrintit ja laskeminen.
Kokeilin ennen montessoria kunnallista päivähoitoa mutta päädyimme vaihtamaan hoitopaikkaa ja olen ollut päätökseen erittäin tyytyväinen. Ryhmäkoko suhteessa ohjaajien määrään on ihanteellinen (tällä hetkellä 14 lasta ja 3 aikuista). Lisäplussaa tuo myös se, että ryhmässä on tasaisesti lapsia 3:sta 6:een vuoteen - lapset auttavat toisiaan ja oppivat huomioimaan myös pienempiään. Erittäin hyvä paikka siis kokonaisuudessaan.

Montessorikouluista ei ole lainkaan kokemusta mutta kuulisin mielelläni niiden kokemuksia, joiden lapset käyvät montessorikoulua. Toimiiko metodi myös koulumaailmassa yhtä hyvin kuin alle kouluikäisillä?

Yhteistyössä