Kokemuksia Mirena hormonikierrukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bouli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:wave:
Mulla on ollut Mirena viime kesäkuusta lähtien ja on sopinut tosi hyvin. Alussa oli pientä turvotusta, mut se loppui onneks aika nopeasti.
Menkkoja on ollut yhdet kierukan laiton jälkeen, ja nekin kesti sen yhden siteellisen verran vaan.
Hyötyöä siitä vekottimesta on ollut siis enemmän kun harmia (jota ei ole ollut lainkaan! )

Oliko sulla kauan sitä että elimistö sopeutui?Mulla kun on pilleriä kokeiltu ties mitä merkkiä ja aina jotain vikaa niissä ettei sovi vaikka aina sanottiin että käytät silti sen 3kk ja sitten helpottaa.Minä odotan jo suuresti niitä muita vaikutuksia ettei sekään sovi minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Mulla ollut nyt 6kk. Jatkuvaa tiputtelua ja vuotoa, mutta toivossa elän että pian tasoittuisi.

Tätä mä just pelkään tämänkin kanssa kun mikään muukaan ei ole mulle sopinut ja nyt tuota mulle ehdotettiin.

Mulla oli 5kk enkä tykännyt. Hiukset rasvottui, seksi oli EVVK, limakalvot oli kuivat...ei kiva.
Tiputteluvuotoa ja mielialan vaihtelut. Nyt olen taas tyytyväinen kupari kierukan käyttäjä,
Mulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy. Ei pillerit, eikä kierukka.

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:

No oho,todellakin mietin että laitanko vai en kun ei viitsi huvin vuoksi laittaa jos ei sitten edes sovi.

Ihan ku muistaisin lääkärin jotain sellaista sanoneen kun mulle laitettiin Mirena, et jos se ei sovi ja otetaan pois alle 6 kk asennuksesta, niin sais siltä Mirena valmistajalta rahat takaisin... En tiiä, kandee keskustella lääkärin kanssa asiasta.

Mulla laitettiin yli 3 vuotta sitten Mirena, endon ja jatkuvien menkkojen hoitoon. Pisimmät menkat kesti 3 kk eikä pilleritkään siihen auttanu.

Mirenan laiton jälkeen ekat 6 kk vuosin vähän väliä, musta tuntu jo et hermot menee koko värkkiin. Mut sitten ne menkat loppuki kokonaan, toista vuotta meni ettei tullu menkkoja olleskaa. Sit alko tuleen ehkä 3 kk välein, kestivät pari päivää ja pikkuhousunsuojalla pärjäs. Eikä mitään ongelmaa tai haittaa oo ollu siitä.

Nyt vaan taitaa mulla alkaa tehot menee siitä ku menkkoja tuntuu tulevan taas jatkuvalla syötöllä.. tai sit tää on vaa joku tilapäinen toimintahäiriö..

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:
Kiitos tiedoista jospa se sopisi mulle,toiveissa ettei menkkoja enään tulisi :whistle: Onko se minkä hintainen sitten?

Jos saat sen jonku sairauden hoitoon niin sit saat siitä kela-korvauksen ja ittelle jää maksettavaa about 90 euroo.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Mulla se maksoi jotain 80e ja risat, normaalihinta on tuo 160e. Saa halvemmalla jos on jokin syy, esim. runsaat menkat niinkuin mulla.

Miulla se makso tuon n 160 e kokonaisuudessaan kun jouduin yksityisellä gynellä laitattamaan, vaikka on runsaat ja sain siis itse kierukan halvemmalla.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Mulla se maksoi jotain 80e ja risat, normaalihinta on tuo 160e. Saa halvemmalla jos on jokin syy, esim. runsaat menkat niinkuin mulla.
Syy??? Joo. Mää mellakoin silloin kun itse hain ja ruksi oli kohdassa sairauden hoitoon(runsaat ja kivuliaat kuukautiset, 7 päivää kk), silti maksoin sen 160e. Mekkaloin ja selvisi, että eri puolella suomea on erilaisia tulkintoja asiasta, joten kannattaa varautua kuitenkin tuohon isompaan maksuun. Silti kun laskee mitä maksaa per/vuosi ei ole kallis!
Minä kantelin asiasta ja sitä luvattiin tutkia.
Perustelin, ettei ole reilua, että eri puolella suomea naiset ovat eri arvoisessa asemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mulla ollut nyt 6kk. Jatkuvaa tiputtelua ja vuotoa, mutta toivossa elän että pian tasoittuisi.

Asetettiinko sinulle kierukka menkkojen aikana?

Ei. Menkat ei olleet edes alkaneet synnytyksen jälkeen. Vauva oli 6kk vanha kun kierukka laitettiin.

Siinä syy ikuiseen tiputteluun. Niin sanoivat lääkärit ainakin mulle, että ylimääräisiä vuotoja ei useinkaan tule jos kierukka laitetaan menkkojen aikana. Jos ei laiteta, kropalla on suurempia ongelmia sopeutua.

Asetettiinko sinulle kierukka menkkojen aikana?

Ei. Menkat ei olleet edes alkaneet synnytyksen jälkeen. Vauva oli 6kk vanha kun kierukka laitettiin.

Siinä syy ikuiseen tiputteluun. Niin sanoivat lääkärit ainakin mulle, että ylimääräisiä vuotoja ei useinkaan tule jos kierukka laitetaan menkkojen aikana. Jos ei laiteta, kropalla on suurempia ongelmia sopeutua.
Hitsi..
:o vuodankohan/tiputtelenkohan nyt sitten ikuisesti :/

Yhteistyössä