Kokemuksia mammografiasta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulla ensi viikolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mulla ensi viikolla

Vieras
Onko kellään kokemusta mammosta ja näytteiden otosta ? Mulla ensi viikolla. Siskoni sanoi, että tyhjensivät heti neulalla nesterakkulan. Ilmeisesti sen ainakin siis heti siitä näkee ja lääkäri on paikalla ? Vähän pelottaa kun ei ole aiempaa kokemusta.. Olen vasta 36, mutta rinnassa on selvästi patteja.

Kävin joskus vuosia, vuosia sitten mammografiassa kyhmyn takia. Meni muistaakseni niin, että ensin oli kuvaus ja sen jälkeen aika ultratutkimukseen jonka yhteydessä otettiin ohutneulanäyte kyhmystä. Ultraava lääkäri kertoi koko ajan mitä näki, näytteen tuloksen sain myöhemmin, en enää muista menikö päiviä vai viikko tuloksen valmistumiseen.

Löydös oli hyvänlaatuinen rintrauhaskudospatti tms. jonka kirurgi kuitenkin päätti poistaa. Nopea päiväkirurginen toimenpide, josta muistona muutaman sentin mittainen arpi keskellä toista rintaa.

kiitos vaan tuosta, kyllä se jännittää.. Koskeekohan se jos piikillä otetaan pois sitä nestettä ? Siskollani puudutettu, mutta silti vähän pisteli. Kyllä nämä rintavaivat on epämiellyttäviä.. Maanantai-iltana on aika yksityiselle. :/

hei,

yleensä yli 30-v. tehdään ensin mammografia eli otetaan yleensä kaksi kuvaa molemmista rinnoista. Puristus tulee aika napakka, mutta kestää vaan hetken.

Lisäksi tehdään usein ultraääni täydentävänä tutkimuksena. Siinä lääkäri näkee esim. kystat eli nesterakkulat. Niitä voidaan tyhjentää tarvittaessa, jos vaivaavat. Neulanäytettä varten usein puudutetaan, jolloin ei pitäisi tehdä kipeää, jää ainoastaan tunne, että jotain tehdään. Vastauksissa kestää yleensä noin viikon verran.

Rohkeasti vaan, kyllä siitä selviää!

t. röntgenhoitaja

Kävin siinä tutkimuksessa eilisiltana, eihän se mukavalta tuntunut kun se kone puristi rintoja niin kovasti, mutta eivät ole tänään onneksi kipeät ! Viikon päästä vasta saan tulokset puhelimitse eikä mitään kokeita otettu, äkkiä vaan ne kuvat molemmista rinnoista. Tässä sitten vaan odotellaan ja toivotaan parasta.. :wave:

Yhteistyössä