Kokemuksia maksakoomasta?

"vieraana"
Maksakooma liittyy maksakirroosin viimesiin vaiheisiin. Maksakirroosi on maksan normaalin kudoksen arpeutumista, ja se voi alkoholin/päihteiden lisäksi johtua esimerkiksi lääkkeitä, infektioista (ei päihteisiin liittyvistä), synnynnäisistä sairauksista, erilaisista maksasairauksista, rasvamaksasta jne.

Maksakirroosi tarkoittaa maksaa, johon on muodostunut sidekudosta. Se ei toimi normaalisti, ja loppuvaiheessa maksakooma on mahdollinen.
 
No se alko on se yleisin syyllinen. Mutta maksakoomasta voi myös herätä ja selvitä.
Joo, näin mä ymmärsin eräästä keskustelusta. Etsiskelen syitä omaisen keltaisuudelle ja jotenkin tuo maksakooma oireineen sopisi parhaiten. Mutta saattaahan se olla jotain lievempääkin keltaisuutta. Kyseinen ihminen ei itse tajua tilaansa eikä ole mun vallassa viedä häntä tutkimuksiin, vaikka kuinka yritinkin puhua....ikävä tilanne. Ja melkoisen akuutti.
 
"vieraana"
Joo, näin mä ymmärsin eräästä keskustelusta. Etsiskelen syitä omaisen keltaisuudelle ja jotenkin tuo maksakooma oireineen sopisi parhaiten. Mutta saattaahan se olla jotain lievempääkin keltaisuutta. Kyseinen ihminen ei itse tajua tilaansa eikä ole mun vallassa viedä häntä tutkimuksiin, vaikka kuinka yritinkin puhua....ikävä tilanne. Ja melkoisen akuutti.
On olemassa monia sellaisiakin maksasairauksia, joihin ei liity päihteiden käyttöä lainkaan. Esim primaarinen biliaarinen kirroosi, sklerosoiva kolangiitti, rasvamaksa, sappikivetkin voivat aiheuttaa infektiota ja keltaisuutta. Mitä ne oireet sitten ovat teillä?
 
[QUOTE="vieraana";24359493]On olemassa monia sellaisiakin maksasairauksia, joihin ei liity päihteiden käyttöä lainkaan. Esim primaarinen biliaarinen kirroosi, sklerosoiva kolangiitti, rasvamaksa, sappikivetkin voivat aiheuttaa infektiota ja keltaisuutta. Mitä ne oireet sitten ovat teillä?[/QUOTE]

Kuulemma sekavuutta (eilen) , puheen epäselvyyttä, voimattomuutta...vaikeaa sanoa muusta, kivuista tms. koska ko. henkilö vain jankutti *painu **ttuun siitä* ja ***ttu lopeta*...mutta itse kavahdin tuota keltaisuutta. Oli kuulemma eilen oksentanut. Taustalla vuosia lääkkeiden käyttöä, mahdollisesti huumeita, huonoa ravintoa, päiväkausien syömättömyyttä, päivien valvomista >< nukkumista, viimeaikoina hyvin ailahtelevaa ja aggressiivista käytöstä ja todellisuudesta vieraantumista...je sen sellaista ikävää.: / Sappikiviä suvussa kyllä.
 
"anette"
Joo kuolee maksakoomaan ja vaikkei heti kuolisikaan, niin maksakooma on sellainen tila, ettei saa en hereille... (tänään paukahti yks maksakoomaan työssäni sairaalassa)...
 
"Joopa"
Keltaisuus ja sekavuus voi johtua muustakin kuin maksasta. Haimasyöpä, joka saatta ilmetä vasta loppuvaiheessa juurikin keltaisuutena, on myös nopeasti kuolemaan johtava sairaus. Siinäkään ei ole oikein mitään enää tehtävissä. Kannattaa silti yrittää saada lääkärin vastaanotolle, jos ei muuten niin pakolla. Jos ensihoitajat saatte paikalle he kyllä vievät kellastuneet ihmisen sairaalaan koska oire viittaa joka tapauksessa vakavaan sairauteen. Onko silmänvalkuaiset myös keltaiset?
 
toivoa on
Maksakoomasta voi herätä. Jos ammoniakkia saadaan poistettua, suoli toimimaan ja kaikkia mitä lie lääkkeitä ne nyt antavatkaan ( B-bitamiinia ainakin) potilas voi hiljalleen palata tajuihinsa. Elän nyt itse vaiheessa, missä koomaan vaipumisesta on viikko. Potilas syö jo itse ja puhuu melko järkeviä ja hieman liikkuukin...Maksan toiminta on osittain elpynyt...
 
vierailija
Isäni joutui reilu viikko sitten maksakoomaan ja tilanne näytti erittäin vakavalta nyt reilun viikon toipumisen jälkeen on heräillyt ja koittaa puhuakkin mutta vaikeeta on, jotain saan selvää kun annan rauhassa puhua ja koitan rauhoitella samalla. Isäni on juonut jo niin kauan että en vuosia muista mutta vaikka kuinka koitti sanoa että lopettaisi niin ei tullut mitään, haluaisinkin kysyä että jos hän tuosta jotenkin toipuisi niin pääsee palvelukotiin missä viinaa ei saa niin onko mitään keinoa millä hänelle soisi vielä vuosia hyvää ja rauhallisia eläkepäiviä? Maksan siirto tai jotain vastaavaa? T:surullinen poika
 

Yhteistyössä