Kokemuksia loppuraskaudessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36
Minkälaisia kokemuksia on varhain alkaneista supistuksista ja kivuista?

Edellinen raskaus oli ihan erilainen, olisin voinut viikolla 40 kiivetä vaikka telemastoon mutta nyt jo viikosta 30 on supistellut epäsäännöllisesti niin kovaa että haittaaa jo työntekoa ja olemista. Nyt rv 32, ja jatkuvasti kivulias tunne että vauva pikkuhiljaa "kaivautuu" alaspäin.

Miten muilla on tällainen loppuraskaus sujunut?
Millä viikolla lapsi syntyi, kuinka oli oman voinnin laita?

Jos jollakulla on vauva syntynyt ennenaikaisesti, miten lapsi voi ja kuinka elämä lähti alulleen?

eka joo laskeutui vasta kun synnytys alkoi. muut laskeutuneet vkon 30 paikkeilla. 2 niistä menny 10-14 pv LA:n yli silti. vaikka paikat ollu auki 1-2kk ennen LA:ta. eli ei välttämättä tule vauva ennen aikojaan. mutta, supisteluihin auttaa lepo ja juominen. nestevajehan aiheuttaa suppareita. otat siis rennosti ja hyvin se sujuu. raskaanaolohan on tosiaan aika veemäistä...

Mulla tokalla kerralla vauveli potki niin mojovasti selkärankan, että toinen jalka meni välillä alta enkä pystyny kävelemään. Sitten helpotti, kun kiinnitty ja olihan se mukavaa kun synty jo viikon ennen laskettua aikaa, niin pääsi siitä piinasta, esikoinen olis sillon 2,8kk ja kova menemään.

Okei, kiitti :D

Toisaalta sitä toivoo, ettei raskaus menisi kovasti yliajallekaan, koska nämä vaivat tästä tuskin ainakaan helpottaa! :whistle:

Onhan nämä erilaisia tapauksia kaikki, mä kun olin tottunut pääsemään niin helpolla niin olen jo hermoromahduksen partaalla kun menoa joutuu kohta jo hieman hillitsemään.

Harmittaa kun ei pysty oikein kaikkeen mihin haluaisi :|

Helpot raskaudet, ei merkkiäkään ennenaikaisuudesta muuta kun paikat rupes aukeamaan. Vauvat syntyivät 34 ja 35 viikoilla. Säännöllisistä supistuksista lähti vaan synnytykset käyntiin kummallakin kertaa.

Isommilla viikoilla syntynyt selvisi ilman mitään erityisiä hoitoja, vaikka sairaalajakso oli parin viikon pituinen. Syömään ei vaan millään meinannut käydä ja keltaisuutta oli kahteen kertaan jota sinivalossa hoidettiin.

Pienemmillä viikoilla syntynyt kuopus vietti sairaalassa 3 viikkoa vastasyntyneiden teho-osastolla 1,5viikkoa ja tehovalvontahuoneessa toisen mokoman. Oli antibioottitippaa, nenämahaletkua, sokeritippaa, lisähappea, keskoskaappia, sinivaloa, saturaatiomittareita, lisälämpöä ja ihan aluksi respiraattorihoitoa ( hengityskone ) kun keukot eivät kortisonipiikistä huolimatta toimineetkaan. Mutta kyllä siitä selvittiin ja mitään kriittistä ns "hengenhätää" ei ollut, tila oli kokoajan ihan hyvä ja ennusteet valoisia vaikka hoidot olikin suht. rankkoja.