Kokemuksia Lohjan aluesairaalasta?

• Viestiketjun aloittaja elin
  • Ensimmäinen viesti
elin
Siinähän se otsikossa jo tulikin.
Eli mun pitäisi tehdä valinta Lohjan ja Jorvin välillä. Matka on molempiin aikalailla sama, mutta meidän kunnasta tarjotaan Lohjaa ykkösvaihtoehtona.
Jorvista olen kuullut kerrottavan paljonkin juttuja, mutta Lohjasta en oikein mitään. Olisi helpompaa tehdä valinta jos olisi jotain kokemuksia, joihin peilata.

Itse kävin vajaa kaksi vuotta sitten synnyttämässä Lohjalla, eikä minulla ole mitään valittamista kyseisestä paikasta. Synnytyksessä minua ja toiveitani kuunneltiin sekä opastus vauvan hoitoon ja imettämiseen oli kiitettävää!! Kätilöt olivat mukavia paria poikkeusta lukuun ottamatta, mutta ainahan ei henkilökemiat pelaa.. Aion varmasti mennä uudestaan Lohjalle synnyttämään, jos meille vielä lapsi suodaan!!

moikka

Ei mullakaan mitään huonoa sanottavaa lohjasta, esikoinen syntyi siellä -05- ja nyt olen toista menossa sinne synnyttään ensi vuoden puolella. Kivunlievitystoiveita kuunneltiin ja kaikkea oli saatavilla. Hyvä kun lääkärit päivystää talossa, vaikka onkin pieni sairaala. Ei tarvinnut kauan epiduraalin saantiakaan odotella. Järjestivät minulle pienen huoneenkin kun osastolla oli rauhallista. Ja kaikkea ohjausta sain, jopa kylvetyksestä, josta monissa isoissa sairaaloissa on luovutta ajanpuutteen takia. Ja musta isä otettiin tosi hienosti mukaan ohjauksiin, vaikka me ei haluttu perhehuonetta. Aivan ihania hoitajia:)

Moni tuttu on siellä saannut nyt vauvan ja kehunneet paikkaa, pieneksi ja kodinomaiseksi, jossa äidin toiveita on huomioitu. Panostavat yksilölliseen ohjaukseen ja imetykseen on kuulemma nyt satsattu runsaasti ja sitä on kuulemma kovasti kehitelty baby friendly hospitalin mukaisesti. Musta aika hieno juttu, että henkilökunta on tuolla innokasta ja haluavat kehitellä osastoa perheiden toiveiden mukaan.

Kivunlievitystäkin on saatavilla akupunktiosta lähtien ja jokunen kätilö suorittaa jopa vyöhyketerapiaakin. Kantsii mennä tutustumaan:)))

mun piti kirjottaa vielä tuosta akupunktiosta, kun sitähän aika harvassa paikassa saa...

Kävin kesällä raskauspahoinvoinnintakia osastolla akupunktiossa, terkka kirjotti lähetteen ja kyllä oli hyötyä:) Kätilöt sanoivatkin että tämä on ihan uutta hoitomenetelmää heillä, sitä kuulemma voi saada esim raskauspahoinvointiiin, symfuusikipuun ja synnytyksessä kivunlievityksenä. Positiivinen kokemus.

Kysele jos on jotain mikä askarruttaa, mulla niin moni kaveri siellä tosiaan viime aikoina saannut muksun:) Ja ite odotan innolla seuraavaa reissua.

Monesti paikasta lukenut negatiivistäkin, mutta musta tuntuu että osasto on ihan uudelleen ns. syntynyt, kun niin moni asia jopa kahdessa vuodessa muuttunut. Kaveri sai just sektiollakin vauvan ja kuulemma sai vauvan heti ihokontaktiin ja sen jälkeen vauva pääsi äidin matkaan heräämöön ja heti rinnalle. Jorvissa ei kuulemma jos ois keisarinleikkaus näin tapahdu, vauva ja iskä ei pääse mukaan heräämöön. Ja jotkut taas sanoo, että jorvissa syntyy niin paljon nykyään, et on kanssa aika liukuhihnaa, et osastolta kiireellä pois. Lohjalla kätilöillä on aikaa enemmän perheille.

täysi kymppi lohjall
www.hus.fi/lohjansairaala, voi katsoa jotain kuvia sieltä. Itse olen saanut kaksi lohjalla. Muualle en edes kuvittelisi menevän. raskauden aikana sain akupunktiota jatkuvaaan selkäsärkyyn, synnytksessä menin ammeeseem, akupunktioneulat korvissa. Ja kun vauva vaikutti syntymän jälkeen ilmavaivaiselta sain vyöhyketerapeutilta ohjeita hierontaan. tosi mahtavaa. Sain oman huoneen molemmilla kerroilla. Kiirettä oli mutta sitä ei voinut mitenkään aistia. Serkkuni synnytti jorvissa. Joutui olemaan vauvan kanssa ekan yön lääkärin tutkimushuoneessa kun ei tilaa missään. Aamulla lääkäri tuli huoneeseen ihan uunona koska ei tienyt potilaasta ja vauvasta. Hieman serkkuani hävetti.... Moni vierastaa lohjaa sen takia koska siellä ei lastenosastoa. Mutta siellä vauvan mahd.tehohoidosta vastaakin siihen koulutettu nukutuslääkäri joka 24h talossa eli heti paikalla. Tammisaaressahan esim. on lastenosasto, mutta lastenlääkäri päivystää KOTONA, eli kumpi lopulta parempi???+

täysi kymppi lohjall
www.hus.fi/lohjansairaala, voi katsoa jotain kuvia sieltä. Itse olen saanut kaksi lohjalla. Muualle en edes kuvittelisi menevän. raskauden aikana sain akupunktiota jatkuvaaan selkäsärkyyn, synnytksessä menin ammeeseem, akupunktioneulat korvissa. Ja kun vauva vaikutti syntymän jälkeen ilmavaivaiselta sain vyöhyketerapeutilta ohjeita hierontaan. tosi mahtavaa. Sain oman huoneen molemmilla kerroilla. Kiirettä oli mutta sitä ei voinut mitenkään aistia. Serkkuni synnytti jorvissa. Joutui olemaan vauvan kanssa ekan yön lääkärin tutkimushuoneessa kun ei tilaa missään. Aamulla lääkäri tuli huoneeseen ihan uunona koska ei tienyt potilaasta ja vauvasta. Hieman serkkuani hävetti.... Moni vierastaa lohjaa sen takia koska siellä ei lastenosastoa. Mutta siellä vauvan mahd.tehohoidosta vastaakin siihen koulutettu nukutuslääkäri joka 24h talossa eli heti paikalla. Tammisaaressahan esim. on lastenosasto, mutta lastenlääkäri päivystää KOTONA, eli kumpi lopulta parempi???+

Lohjalla
Minä olen synnytänyt 2 lohjalla eikä ole mitään pahaa sanottavaa,kätilöt ja hoitajat kivoja,lääkärit paikalla kun tarvitsee ja synnytyksen jälkeen saa paljon tukea.

Ainoa mutta on jos vauvalla on jokin hätä synnytyksen jälkeen niin vauva viedään ambulanssillä jorviin jossa on päivystävä lastenlääkäri ja kirurgi,ja äiti jää lohjalle :(

kävin tasan viikko sit synnyttämäs lohjalla, ihana pienni paikka! ei yhtäkään ikävääkätilöä, imetyksessä neuvoivat ja hoitivat vauvaa jos halusin nukkua, ei valittamista. Olen kyllä kuullut jorvistakin hyvää.

elin
Kiitoksia kaikille kommenteista!

Näitä liukuhihnajuttuja olen kuullut Jorvista aika paljon, vaikkakin myös paljon hyvääkin!

Synnytin kaksi ensimmäistä lastani Savonlinnan keskussairaalassa ja miellyin kovasti pienen sairaalan tunnelmaan. Lohja kuulostaa näiden kertomusten mukaan juuri sellaiselta kodinomaiselta paikalta!

Lohjan sairaala saa kiitosta myös minulta! Reilu vuosi sitten olin sektiossa ja sain pojan ja isän heräämöön mukaan; saimme olla pienessä erillisessä huoneessa perheen kesken siellä. Olin yhden hengen huoneessa ja isä sai olla koko päivän mukana joka päivä. Ohjausta saimme juuri sen mitä kaipasimme ja kaikki oli esimerkillisen perhelähtöistä. Vaikka osasto täyttyi ääriään myöten tuona aikana, ei se näkynyt kiireenä lainkaan. Sain olla sairaalassa yhden lisäyön, kun siltä tuntui eikä sieltä painostettu lähtemään.

Parin kuukauden päästä on kakkosen laskettu aika, ja toivon totisesti ettei hän synny ennen viikkoa 37, jotta saan mennä Lohjalle =)

Kakkosta odotan ja ekan jo sain Lohjalla samoja hyviä kokemuksia kuin teillä muillakin!!!

PAKKO KORJATA YKS ASIA!!!MEMMULI+ muillekin: Lohjalla raja synnyttää on kylläkin 36 viikkoa, eikä memmulin mainitseva 37 viikkoa, en tiiä mikä neuvola sulle tollasta tietoa on antanut...MUTTA asia nyt korjattu. ;)

IHANAA odotusta kaikille :heart:

Pitää olla yli sen 36 viikkoa, joten kun ajattelen 37, ei ainakaan tarvitse arvailla... Itsellä kaksiosainen kohtu ja erityisempi seuranta äippäpolilla, josta tämä tieto minulle annettu! Liekö minun kohdalla tarkempaa, en tiedä.

Ihan lähiaikoina sain lapsen sectiolla, hyvä kokemus, lapsi sai tulla heräämöön iskän kanssa heti kun oli tarkistettu että kaikki oli ok. siellä vauva auttetiin rinnalle, mikä minusta oli ihana asia, sain kipulääkettä niin että asennon etsiminen ei ollut hankalaa, imetystä musta perusteltiin rosi hyvin, miksi on niin tärkeää heti alku hetkillä.

Mulle järkättiin uhden hengen huone, näin kuulemma toimitaan aina jos vain osastolla on siihen tilaa sectioiden kanssa,en kokenut että piti pärjätä vauvan kanssa yksin. Sain aina imetysapua. ja myös seuraavana päivänä kun nousin ylös hoitajat auttoivat vauvan hoidossa, kun en vielä uskaltanut vauvaa nostella yksin.Kokoajan sain täysimettää, lisäruokaa ei tyrkytetty.Ja itse sain mielestäni tarpeeksi kipulääkettä.ja sain myös levätä,kokoajan kysyttiin kuinka itekkin jaksan.

Sairaalasta lähdin 5 päivänä pois, olisin kuulemma saannut lähteä jo aiemmin, mutta kukaan ei ajanut pois, mutta halusin olla osastolla niin kauan että pärjäsin kivun ja vauvan kanssa kotona.

Olen oikein tyytyväinen.... :heart:

Meillä raskaus vasta alkumetreillä, mutta koska meiltä ajaa Jorviin ja Lohjan sairaalaan yhtä kauan, oli helppo valita Jorvi. Syy on juuri siinä, että jos tulee ongelmia, Jorvissa on apu heti lähellä. Vauvalle yli puolen tunnin ajomatka voi olla siinä kohtaa kohtalokas. Olen kuullut Jorvista positiivisia kokemuksia.

Jorviin mennään Lohjalta yleensä ambulanssilla tuhatta ja sataa, 15 minuuttia parhaimmillaan (kuulemma) B) Ite lähdettiin Lohjalta Jorviin seurantaan, kun poika oli 3vrk. Kummatkin hyviä paikkoja, ite toki ottaisin Lohjan uudestaan, ylivoimaisesti!

Eilen kävin tutustumiskierroksella Lohjalla, varsin mukavan oloinen paikka. Kolme synnytyssalia ja sektiosali. Anestesialekuri ja leikkaava gyne paikalla 24/7. Lastenlääkäri virka-aikana. Kaksi keskoskaappia ja valmiudet antaa tehohoitoa paikan päällä, vaikeat tapaukset siirretään Jorviin tai Lastenklinikalle. Kierroksen aikana ei yhtään synnyttäjää ja osastollakin vaan kaksi vauvaa. Hiljaista oli!
Ruuhkahuippu n. 7 synnyttäjää päivässä (heinäkuu) ja koskaan ei ole sulkua ollut.
Imetysmyönteinen, ei tutteja eikä tuttipulloja. Lisämaito hörppyytetään kupista.
Aikaisin kotiutuminen 48 h synnytyksestä.
Perhehuone onnistuu vaikka sitten naistentautien osastolta modattuna.

Olen vakuuttunut että tällä kertaa mennään Lohjalle turvallisin mielin.

Tuoreet kokemukset toukokuun toiselta viikolta:

+ ei ruuhkaa
+ osaavat kätilöt, paikalla lähes koko ajan
+ lääkäri paikalla tarvittaessa
+ puuduttaja tuli nopeasti
+ sai olla pitkään ihokontaktissa rinnalla synnyttyään
+ perhehuone onnistui helposti
+ siirrettävän telkun sai huoneeseen pyynnöstä
+ yöpalavalikoima talon puolesta ja iso jääkaappi omille eväille

- päiväkätilöt yli-innokkaita, ei saanut nukuttua kun koko ajan oven välissä kurkkimassa
- ruoka tosi mautonta, oma ketsuppi mukaan :LOL:
- ei kotiutumisia vkonloppuna, lastenlääkäri ei paikalla

Kaiken kaikkiaan ihan positiivinen kokemus. Ihan eri meininki kuin Kättärillä, hyvässä mielessä.
Suosittelen kokeilemaan.

Pitänee nyt kommentoida mielettömän vanhaan ketjuun. Mutta itse synnytin syyskuussa esikoiseni Lohjalla. Lauantaina saatiin lähteä kotiin, mutta maanantaina käytiin lastenlääkärillä. Joten kyllä onnistui viikonloppukotiutuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Saara09:
Pitänee nyt kommentoida mielettömän vanhaan ketjuun. Mutta itse synnytin syyskuussa esikoiseni Lohjalla. Lauantaina saatiin lähteä kotiin, mutta maanantaina käytiin lastenlääkärillä. Joten kyllä onnistui viikonloppukotiutuskin.
Me taas ei päästy viikonloppuna kotiin syynä juuri lääkärin puute. Vauvalla ja mulla kaikki ok, imetys onnistui, ei mitään muuta syytä. Ehkä hieman kätilöstäkin kiinni..? Ja vauva nyt 3vk eli tuore kokemus tämäkin.

Yhteistyössä