Kokemuksia lemmikeistä perheissä joissa koivuallerrgiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Löytyykö täältä perheitä joissa jollakulla koivuallergiaa ja perheessä myös jokin lemmikki?
Mikä lemmikki ja kenellä perheessänne siitepöly/koivuallergia on, jos lapsella niin minkäinen lapsi oli kun lemmikki tuli vai oliko jo lapsen syntyessä?
Onko allergikko perheessänne herkistynyt myös lemmikille, jos niin onko lemmikki silti pystytty pitämään vai onko siitä jouduttu luopumaan tai ovatko nuo koivuallergiaoireet jotenkin muuttuneet lemmikin tulon myötä?
Kuinka voimakkaat allergiaoireet koivuallergikollanne on eli kuinka paha allergia on?

Meillä on miehellä koivu/siitepölyallertia/heinänuha. Ja kissa löytyy. Kissa ei aiheuta mitään oireita, neljä vuotta ollut meillä nyt. Tuo siitepölyallergia on ehkä hiukan voimistunut miehellä viime vuosina. Mutta pärjää hyvin allergialääkkeillä. Ei tarvitse niitä joka päivä edes.

Meillä lapsilla ei ole todettu allergioita mutta itselläni on astman lisäksi kevätallergiat (koivu, heinä, pöly ja lukematon lista muita allergioita) ja meiltä löytyy sekä koira että kissa.
Kissa kun tuli, allergiaoireet olivat kamalat (tuli kesäaikaan) mutta ajan kanssa siedätyin kissalle enkä saa enää minkäänlaisia oireita.
Koirasta ei ole tullut mitään oireita vaikka vieraille koirille allerginen olenkin. :)

Allergialääkkeet vain kehiin niin jo helpottaa. En jättäisi ottamatta lemmikkejä vain koivuallergian vuoksi! En edes lasten! :)

Meillä on mun mies ja vanhin poika allergisia koivulle. Nyt on 1 kissa, ennen oli 2. Ja aina siis ollut eläimiä. Tosin ei mieheni lapsuudenkodissa. Hän ei silti ole allerginen kissoilla tai koirille, vaikka siitepölylle tosi paljon, muillekin ku vaan koivulle. En ymmärrä miten ne liittyis koivuallergiaan. Ei oo herkistytty eläimille siis. :)

Ja oireista, tosi pahat silmä ja nenä (aivastelua, nuhaa, tukkoisuutta) oireet.

Meillä tyttärellä koivun siitepölyallergia, ja koira on. Ei mitään ongelmia, eri allergiathan nuo. Itse lepälle ja tänä keväänä koivullekin allerginen, mutta koiralle en. Myöskään gerbiilit ei aiheuttaneet mitään.

Me ollaan miehen kanssa molemmat allergisia kutakuinkin kaikelle siitepölylle, lisäksi mies on koiralle allerginen mutta hyvin siedättynyt meidän koiralle. Jos (kun) karvanlähtö osuu samaan aikaan koivun siitepölyn kanssa, ollaan ihan tuskissamme kaikki kolme. Mun ja muksun oireet hellittää sillä, että imuroi 1-2 kertaa päivässä, mies ottaa allergialääkettä.

Meidän perheessä sekä minä että mies kärsitään koivuallergiasta (myös muista kasveista), molemmilla allergia on aika vaikea ja oireet voimakkaita. Mies on reagoi aikalailla myös kissoihin.
Itse oireilen hyvin helposti myös esim. huonepölystä.
Lapsilla ei ole vielä minkäänlaisia oireita ollut.

Allergioista huolimatta meillä on koira. Se tosin asustelee suurimmaksi osaksi ulkotarhassa, mutta eihän sitä siellä raaski aina pitää, joten hyvin usein iltaisin se vouhottaa täällä sisällä. Minä en ole reagoinut koiraan millään lailla. Vaikka kuinka sitä pöllytän enkä ikinä pese sen jälkeen käsiä, ei aiheuta mitään oireita.

Jos koira nuolee esim. miehen kättä, se on melko pian pestävä, muuten alkaa kutisemaan ja punottamaan. Koiraa rapsutettuaan pesee aina kädet, koiran vasta tullessa meille unohti pari kertaa ja silmät reagoivat voimakkaasti kun "koiraisilla" käsillä pyyhkäisi silmäkulmaa.
Mutta ihan hyvin mieskin koiran kanssa voi temuta, kunhan muistaa lopuksi pestä kädet ja kohdat joita koira on pussaillut :)

Karvaa tuosta lähtee näin kevätaikaan ihan järkyttävän paljon, kun vaihtaa talviturkista kesäturkkiin, mutta otan aina aamuisin kuivalla mopilla irtokarvat lattioilta kun ovat yön aikana rauhassa laskeutuneet.

Meillä on kaksi kissaa. Itse olen aina ollut allerginen melkein kaikelle, siitepölylle eniten. Eka kissa tuli meille "kokeiluksi" (oli kaiken varalta myös toinen koti tiedossa, jos ei olisi voinut meille jäädä). En tullut kissalle kuitenkaan allergiseksi, ja kissan tulon myötä myös siitepölyallergian oireet alkoivat lieventyä ja atooppinen ihottumani hävisi miltei kokonaan. Kissa siis auttoi minun tapauksessani kummallisesti siedättymään muillekin allergioille. Nyt meillä on ollut kaksi kissaa jo miltei 10 vuoden ajan ja kaikki on edelleen hyvin. Näinkin voi siis käydä, vaikka kuulemani mukaan tällaiset onnelliset käänteet ovat melko harvinaisia... Usein taitaa käydä juuri päinvastoin.

Meillä on kissoja ollut aina, jo lasten syntyessä. Tyttärelle puhkesi koivuallergia joskus 7-8- vuotiaana, sen myötä tuli omena-allergia eli ei siedä tuoretta omenaa varsinkaan siitepölykaudella. Allergiaa kissalle ei ole tullut eikä myöskään koiralle, joka hankittiin tyttären ollessa 15-vuotias.

Yhteistyössä