Kokemuksia kyselen TRIPTYL lääkkeestä?

miss x
[QUOTE="anne";26653300]mä toivon tosiaan et kaikki tätä lääkettä syövät ottavat selvää mitä se on! se o silkkaa huumetta! [/QUOTE]

Kaikki on suhteellista. Itse syön mieluummin Triptyliä kuin vedän päivittän Tramalia kipuihini. Eiköhän Triptyl kuiten,kin ole opioideja parempi valinta.
 
23v
Oon syönyt nyt vuoden Triptyliä. Aloitin 10mg ja nostin 20mg sitten 30mg sitten 50mg. Fysiatri määrännyt pitkittyneeseen välilevy- ja hermosärkyyn (2 välilevy tyrää ja rappeuma 3:ssa välilevyssä L5 ja L4). Minulla useita vuosia unettomuutta ennen kun aloitin Triptylin. Aluksi auttoi uneen paljon. Nukuin paremmin ja sain paremmin unta. En koe paljon nostaneen kipukynnystä. Olen syönyt Burana 800mg ohella koko ajan. Vaikutus uneen hiipui kuitenkin muutamien kuukausien päästä. Mulla ei haittavaikutuksia kun vasta 30mg kohdalla: kovasti väsymystä koko päivän ajan ja tokkuraista oloa. 50mg kohdalla "aivot tilttaa" väsymystä, ärtyneisyyttä, tokkuraisuutta, zombi oloa koko ajan 16h sisällä lääkkeen ottamisesta. En tunnistanut enää itseäni, mieliala laski kovasti ja lisäsi itkuherkkyyttä, ahdistusta ja hermokipuja oli silti. 50mg kohdalla olo meni niin kauheaksi, että en syönyt kuin 1,5 viikkoa unirytmin korjaamiseksi. Vähensin 25mg ja nyt lopetan hiljalleen kun ei tunnu enää paljon tehoavan uneen tai kipuihinkaan.
Mulla ei kuivunu suu, unet ei muuttunu, vähän paino lisääntynyt, en tosin tiedä johtuuko Triptylistä vai muista tekijöistä. Alkoholin vaikutusta voimisti mulla aika paljon, mutta ihan ok olo kun pari annosta joi. Oikeastaan pahimpiin hermokipuihin auttoi parhaiten 1 siideri Trityl 25mg lääkityksen aikana.
 
otan osaa
[QUOTE="Yksin";22562057]Mieheni kuoli 2kk sitten tripylin yliannostukseen.sain tänään kuolintodistuksen.syy veren amitriptyliini 2,7mg/l ja etanolipitoisuus 1,9%.+ joitain muita pieniä pitoisuuksia.Ikä 54v.Kivut jatkuvat,muuttui kevään aikana apaattiseksi ja väsyneeksi.jäähyväiskirje pöydällä.[/QUOTE]

Lue kirja Tappavat lääkkeet.
 
Sopinut minulle
Minulle 25 mg ei vaikuta juuri mitenkään, ehkä nukun paremmin. Otan yhden iltaisin. Itseäni ei huumaa, eikä tee tokkuraista oloa aamuisin. Olo on normaali aamuisin ja koko päivän. Joskus ei auta unenkaan saantiin. Ehkä se ei kaikille sovi jos toimii kuten joku kirjoitti, ja silloinhan kannattaa keskustella siitä lääkärin kanssa. Eikä jatkaa käyttämistä. Järjen käyttö tässäkin asiassa sallittua. Ei niitä väkisin syötetä.
 
"leila"
Olen käyttänyt Triptyl -lääkettä Fibromyalgiaan jo yli parikymmentä vuotta ja se on minulle sopinut tosi hyvin ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia, joten mielestäni hyvä lääke mutta sehän on henkilöhohtaista miten kuhunkin ja mihin sitä käyttää.
 
Triptylistäapua
Mulla ollut Triptyl aurallisen migreenin estolääkkeenä aluksi 10mg iltaisin noin vuoden ajan ja sittemmin nostettu 20mg. Hyvin on toiminut, eikä migreenikohtauksia ole tullut kuin muutamia ja nyt 20mg ei ole tullut yhtäkään. Lääke on toki väsyttävä, ja niinkuin moni täällä on jo sanonutkin niin se kannattaa ottaa reippaasti ennen nukkumaanmenoa. Ajan myötä väsymyskin helpottaa eli ei kannata heti alkuun lannistua! Suosittelen ehdottomasti koittamaan jos lääkäri tätä määrää. Kyllä sen sitten huomaa jos ei todellakaan sovi ja silloin vain jotain muuta koittamaan. ????
 
"vieraana"
Vanha ketju mutta vastaampa silti, kun ihme pelottelua on. Oon käyttäny varmaan 20 vuotta migreenin estoon ja kipukynnyksen nostamiseen, kun on autoimmuunisairauteen liittyviä nivelkipuja. Ainoa mistä voisi valittaa on suun kuivuminen ja sen aiheuttama hampaiden reikiintyminen. Annos viimeset 10v oolu 50mg. En koe että väsyttäisi, tokkuraiseksi ei ole tehnyt koskaan. Välillä olen ollut yötöissäkin enkä huomaa mitään väsymystä vaikka illalla otinkin normaalisti. Hyvät unenlahjat olen toki aina omannut, niin et eroa ei ole helppo huomata ;)
 
catsy
Meille määrättiin kissan käytöshäiriöön. Siis kissalle.

Kaikki mahdollinen tutkittiin, kun kissa alkoi sekoilemaan monella tapaa. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Eläinlääkäri määräsi triptyliä. Kissa normalisoitui eli hyvin toimi. Hetkittäin yritettiin elämää myös ilman lääkitystä, joka sujui välillä, mutta ei pidemmän päälle.
 
huonoja kokemuksia
Mulle määrättiin n. 1kk ennen joulua triptyliä 10mg, no mulla se kasvatti ruokahalua ja lihoin 2-3kg. En silloin tiennyt että se johtui siitä enkä edes osannu ajatella sellasta, luulin että lihoin muuten vaan :/
Joulun aikana olin mun vanhempien luona enkä muistanu ottaa lääkkeitä mukaan joten oli vähän yli viikon tauko ja annostus oli vähän ennen joulua nostettu 20mg..
Kun tulin vähän joulun jälkeen kotia niin alotin taas lääkityksen. Meni vajaa viikko ja olin tosi ahdistunu ja ruokahalu oli kadonnu. Makasin vaan apaattisena sängyssä eikä mikään huvittanu enkä jaksanu mitään. Kissani kyllä hoidin mutta muuten en poistunu asunnosta. Sitten aloin juomaan siihen masennukseen ja kuten voitte arvata niin se ei helpottanu oloa yhtään. Sitä jatkui n.1,5kk ja olin sinä aikana monta kertaa sairaalassa tiputuksessa kun kalium ja natrium sekä veren sokeri oli laskenu hälyttäviin lukemiin.. Olin myös 9 päivän jakson katkolla josta ne ensimmäisen kerran lähetti mut sairaalaan kun en meinannut huimaukselta pysyä pystyssä.
Aloin eräänä selvänä iltana miettimään kaikkia oireitani ja kirjasin ne ylös (olin varannut lääkärin seuraavaksi päiväksi). Otin triptylit ja menin sänkyyn. Hetken kuluttua aloin miettiä että kaikki oireet alkoi kun alotin triptylin ja aloin tutkia lääkeselosteesta sen haittavaikutuksia ja kappas kaikki täsmäsi!
Seuraavana päivänä lääkäri vahvisti asian ja käski lopettaa lääkkeen koska oireet oli pahentunut ja kun mulla on normaalistikin alhainen natrium ja triptyl laski sitä mulla vielä lisää niin se lääke oli mulle hengenvaarallinen, onneksi pääsin aina nopeasti tiputukseen.
Että tälläisiä kivoja kokemuksia mulla.. Tästä lähin tutkin lääkeselosteet tarkasti, etenkin haittavaikutukset! Liikunta ja ulkoilu auttaa nukahtamisongelmiin ja masennukseen ja moneen muuhunkin vaivaan. Nyt voin taas hyvin kun lopetin lääkityksen muutama viikko sitten.
 
jaanis petke
Sain triptyl-reseptin välilevyongelmien vuoksi. Poisti kipua kyllä riittävästi nukkumista ajatellen, joten siltä osin toimi. Haittapuolena aivan sairaat painajaiset, joihin heräsin uskoen niiden olleen ihan totta. Kun yksi yö sitten heräsin pohtimaan että miten olen näinkin hyvin selvinnyt lapseni kuolemasta (jota ei siis ollut tapahtunut, piti kuitenkin käydä yöllä tarkastamassa), päätin lopettaa. Aivan liian pelottavaa shittiä mulle.

(tuolloin 34v, mies)
 
"Pioni"
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia Triptylin käytöstä raskauden aikana? Olen syönyt 20mg parisen kk, ohjeissahan lukee ettei suositella, enkä liioin haluaisikaan lääkkeitä syödä, mutta nyt viime viikon sisällä olen lopettanut ja tuntuu siltä että pää ja kroppa sekosivat molemmat lopetuksesta. Fibroon sitä määrättiin helmikuussa, ja jonkinasteista helpotusta kipuihin olen huomannut, tai sitten kuvitellut, mutta nyt lopetuksen jälkeen on taas kipujen aiheuttama epätoivoisuus noussut pintaan. Minulla jumii lihakset, etenkin selässä, ja joudunkin vähän väliä sairaalaan kramppien ja noidannuolien takia. 7 vuotta tästä nyt kärsineenä ja kaiken yrittäneenä alkaa tosiaan palaa pinna nyt, sisätautipkl:n aikaa odotellessa...

Mutta lähinnä haluaisin siis kokemuksia Triptylin käytöstä raskausaikana!
 
pölski
Ite oon käyttäny10mg triptyliä migreenin estoon melkein puol vuotta ja alussa 2-3viikkoo väsytti aivan jäätävästi, päänsäryt loppu heti eikä oo ollu suun kuivamista huimailu tms:)
 
vierailija
Triptyl kirjoitettiin fibromalgiaan. Uni ollut isoin ongelma; heräilyä 3-5krt/yö.
Myös unia en muista juuri nähneeni.
Lääke syvensi heti unta, en heräile niin paljoa ja hassua oli alkaa näkemään unia! :)
Kipukynnys asiaan en osaa sanoa miten vaikuttanut.
 
vierailija
Puolisoni oli syönyt, minulta salaa, tätä lääkettä puolivuotta. Alkujaan ilmeisesti uni vaikeuksiin. Suhteemme laatu oli tippunut dramaattisesti 6kk ajan vaikka hän vakuutteli kaiken olevan hyvin. Jälkeen päin olen todennut, että hän käytti tätä lääkettä yhdessä alkoholin kanssa.

Tämän lääkkeen syönti selvisi minulle itsemurha yrityksen kautta, kun tyhjä triptyl-purkki lojui tiedottoman miehen vieressä alkoholipullon kera.

Lääkkeen sivuvaikutus listassa on maininta itsemurha-ajatusten lisääntymisestä. Hoito ohjeet näihin ajatuksiin ovat käytännössä seuraavat: syö lisää ja pidempään kyseistä lääkettä ja ennen itsemurhaa, soita hoitavalle lääkärillesi.
 
pharkele
kolmatta viikkoa semmosia univaikeuksia että oli pakko käyä faijan lääkekaapilla, heitin 3x 50 mg naamaan ja kirjotan tätä kello 5 aamulla. Hyvin toimii joo... ja ei mitäää kuosiarvoa prkl
 
Samusoosi
Käytin joskus hetken aikaa, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Siis en niin yhtikäs mitään. Lopetin sitte sen kiskomisen. Kuka nyt turhia lääkkeitä haluais popsia?
Jollain muulla taas voi toimia tosi hyvin, ollaan aika erilaisia. Ja joskus vaikka periaatteessa joku pilsu auttaiskin, niin haittavaikutukset voi olla liian kovia kestettäviksi. Onneksi noista asioista voi aina konsultoida lääkäriä. Tai niin sen siis pitäisi mennä.
 
vierailija
Itselläni sotilastapaturmasta jäänyt pysyvä vamma jalkaan. Leikattu kertaalleen vuonna 2014, jolloin sain käyttööni Triptyl 10mg, sekä lisäksi Neurontinin rinnalle.
Nyt kun leikkauksesta kulunut 2- vuotta, kipuilu edelleen voimakasta. Tällä hetkellä menee 100mg/vrk Triptyliä kipuihin, eikä minkäänlaista vastetta ole lääke antanut. Lääkärilläni kun vain tuntuu olevan "odotellaan jos alkaisi vaikuttamaan" -vaihde päällä.
Mulla tullut etenkin suun kuivumista, uni on syventynyt ja sykkeet ovat 95-130 luokkaa levossakin. :/
 
vierailija
Sain kipulääkkeeksi Triptyl tabletteja kirurgisen toimenpiteen jälkeen. Pääsin kotiin jo samana päivänä. Kotiin tultuani iski pahoinvointi. Istuin pöntöllä, oksetti ja tuli kauhea hikikohtaus. Menin sänkyyn että saisin levätä. Siinä pötköttäessäni alkoi hallusinaatiokohtaukset; ikään kuin olisin katsonut elokuvaa, ihmisiä ja vuorosanoja. Luulen lääkityksestä johtuivat kaikki oireeni. Sain sitä samaa lääkettä sairaalassa operaation jälkeen.
Siihen loppuivat minun kokeiluni tästä lääkkeestä. Kolme vuotta sitten lääkäri määräsi fibromyalkiaan myös tätä.10mg /vrk. Ostin lääkkeen mutta luettuani sivuvaikutuksista en edes avannut purkkia. Olisi vielä vuosi aikaa "nauttia" sitä, ennen kuin lääke vanhenee.
 
vierailija
Sain kipulääkkeeksi Triptyl tabletteja kirurgisen toimenpiteen jälkeen. Pääsin kotiin jo samana päivänä. Kotiin tultuani iski pahoinvointi. Istuin pöntöllä, oksetti ja tuli kauhea hikikohtaus. Menin sänkyyn että saisin levätä. Siinä pötköttäessäni alkoi hallusinaatiokohtaukset; ikään kuin olisin katsonut elokuvaa, ihmisiä ja vuorosanoja. Luulen lääkityksestä johtuivat kaikki oireeni. Sain sitä samaa lääkettä sairaalassa operaation jälkeen.
Siihen loppuivat minun kokeiluni tästä lääkkeestä. Kolme vuotta sitten lääkäri määräsi fibromyalkiaan myös tätä.10mg /vrk. Ostin lääkkeen mutta luettuani sivuvaikutuksista en edes avannut purkkia. Olisi vielä vuosi aikaa "nauttia" sitä, ennen kuin lääke vanhenee.
 
Minulle ei Triptylistä ole tullut mitään sekokohtauksia - onneksi. Minulla on mahdollisesti krooniseksi jäävä hermokipu ja hermopinteitä. Kivut selässä ja takalistossa ovat välillä aivan sietämättömät - on vaikea niin istua kuin olla makuullaan. Vaihtelen Triptylin ja Tramalin välillä kivun määrästä riippuen. Kivut ovat koko ajan niin pahat, että sekavuustila ja hikoilu johtuu ainoastaan niistä. Niiden rinnalla mahdollisesti lääkkeiden aiheuttamat lisäoireet eivät tunnu mitenkään. En voi edes sanoa, että kumpikaan näistä lääkkeistä vaikuttaisi milloinkaan satasella; niin, että kipu olisi täysin poissa. Jooga ja jumppa auttavat pitämään kiputilaa jotenkin aisoissa, ehkä enemmän henkisesti.
 
vierailija
Olkaa varovaisia kun syötte noita opiaattivalmisteita. Toleranssi kasvaa koko ajan ja tarvitsette vaan koko ajan niitä enemmän kun entiset määrät eivät enää tehoa (n)
 
vierailija
Lekuri määräsi 10mg:sia näitä välilevypullistuman takia.
1-5 tabua illassa, 2 oon ottanu (enempää ei ole tarvinutkaan ottaa) ja ei ole ollut mitään kauheita sivuvaikutuksia.
Yö menee hemmetin lepposasti.
Illalla silmät kii ja aamulla auki, olo on aamusin tosi pirtee. Paljo parempi ku esim. sirda/panacod yhdistelmällä.
Unia tosin nään paljo ja muistan ne hyvin aamulla mut ne ei oo ollu kyl pahoja unia.
Alkoholia join kerran seuraavana päivänä ja vaikutus alkoholilla oli tosi vahva. Join 6 kaljaa ja se vaikutti niin ku ois juonu yli 12.
Paino tosin ei ole laskenut vaikka olen karpannut viikon joten tää lääke voi selittää sen.
Ennen on 2-3 kiloo lähteny ku on nesteitä poistunu kropasta.
 
vierailija
Minulle ei Triptylistä ole tullut mitään sekokohtauksia - onneksi. Minulla on mahdollisesti krooniseksi jäävä hermokipu ja hermopinteitä. Kivut selässä ja takalistossa ovat välillä aivan sietämättömät - on vaikea niin istua kuin olla makuullaan. Vaihtelen Triptylin ja Tramalin välillä kivun määrästä riippuen. Kivut ovat koko ajan niin pahat, että sekavuustila ja hikoilu johtuu ainoastaan niistä. Niiden rinnalla mahdollisesti lääkkeiden aiheuttamat lisäoireet eivät tunnu mitenkään. En voi edes sanoa, että kumpikaan näistä lääkkeistä vaikuttaisi milloinkaan satasella; niin, että kipu olisi täysin poissa. Jooga ja jumppa auttavat pitämään kiputilaa jotenkin aisoissa, ehkä enemmän henkisesti.
Kyllä vaan on tainnut tulla, ainakin sen katkeran ininän perusteella mitä jaksat ex miehestäsi toisessa ketjussa kirjoittaa. Opettelisit edes kirjoittamaan mielenkiintoisempaa tekstiä, eihän sellasta katkeraa paskaa jaksa ilman lääkkeitä kukaan lukea.
 
Kyllä vaan on tainnut tulla, ainakin sen katkeran ininän perusteella mitä jaksat ex miehestäsi toisessa ketjussa kirjoittaa. Opettelisit edes kirjoittamaan mielenkiintoisempaa tekstiä, eihän sellasta katkeraa paskaa jaksa ilman lääkkeitä kukaan lukea.
Parempi, kun en enää inistele. Mutta,jos olisin saanut jatkaa sitä toista tekstiä, niin Trpityylillä ja tapaturmalla,joka aiheutti kroonisen kivun lääkittäväksi, sekä tuolla raskaalla lähipiirihistorialla oli tarkoitus kohdata, jos olisitte jaksaneet lukea, odottaa. Mutta annan sen jutun olla ja en kirjoita lisää osia siitä pitkästä stoorista, toisen ihmisen piilevästä henkisestä sairaudesta, joka pahenee haluksi orjuuttaa tai tuhota lähimmäiset.
Tulen sen jossain joskus kirjoittamaan kokonaisuudessaan auttaakseni muita, ansaan joutuneita.
 

Yhteistyössä