Kokemuksia kyselen TRIPTYL lääkkeestä?

"vierailija"
outo lääke, alakuloiuuteen ja unettomuuteen typerä lääkäri määräsi, toimii kai kulloistenkin mielialojen mukaan, kun joskus tulee oikein kiva olo, joskus taas vituttaa ja joskus taas väsyttää niin poskettomasti ettei sohvalla edes istualtaan hereillä pysy. Viinan kanssa en suosittele!!
 
"hoitaja"
Sain triptyl 10 mg jatkuvaan kroonistuneeseen kipuiluihini. Vasen niska-hartia-kaula-olkapää-käsivarsi ja pään vasemman puolen koviin tuskiin. Otin illalla ohjeen mukaan ja nyt päivällä tuli hirmu väsyny olo. Oli pakko päästä nukkumaan ja kaksi tuntia meni ihan sileästi unten mailla. Hirvittää, miten jaksan olla töissä ensi viikolla, jos en kahdessa vapaapäivässä totu tähän lääkkeeseen? Täytyykö hakea saikkua, että voi rauhassa sopeutua lääkkeeseen? Aion ottaa tänä iltana lääkkeen aikaisemmin kuin eilen illalla, josko väsyttävä vaikutus ei niin paha olisi huomenna sitten...? Vai onko sillä merkitystä mihin aikaan sen lääkkeen ottaa illasta?? Minulle määrättiin myös aamuisin ottamaan 1 x Ketomex 200 mg, pitkäkestoinen kipulääke. Ja yöksi tuo Triptyl 10 mg x 1 tbl.
Viime yön nukuin kuin tukki. Eikä mitään erikoista tapahtunut. En uneksinut tai mitään muutakaan.
 
xili
mulla menee 75mg triptyyliä yötä kohti...krooniseen kipuun. selkä ollut rikki vuodesta 1996 asti.sanoisin että unen syvyyteen siitä on apua,omaan valtavan sieto kyvyn mitä erilaisiin lääkkeisiin tulee.käytössä myös vahvat opiaatit ja nukahdus lääke. suosittelen triptyyliä pienin alku annoksilla esim 25mg,auttaa kipuihinkin.
 
"minä vain"
Itelleni määrättiin triptyliä n.pari vuotta sitten ollessani 16-vuotias. Neurologi totes aurallisen migreenin esiintyvän mulla päivittäisinä huimauskohtauksina mm.tipahtelin tuoleilta ja huojuin muutenkin. Normaalielämä alko muuttua pelottavaks jatkuvan huimaamisen takia. Lääkäri käski ottaa 10mg iltasin ja myöhemmin nostaa 20mg jos tarvetta. Mulla ei missään vaiheessa ollu mitään oireita, ainut tosin, että paino ei putoa vaikka mitä tekis, mutta se ei mua haittaakaan. Elämän laatu on parantunu huomattavasti huimauksen kadottua kokonaan. Ja annosta en ole missään vaiheessa nostanu. Ja itseäni ei arveluttanu tuo masennuslääke-mainekkaan, koska olen joutunu syömään 10-vuotiaasta asti vahvoja särkylääkkeitä mm.panacodia ja lyricaa. Siitä johtunee myös se, että sivuoireita ei ilmene.
Osaako kukaan sanoa miten lääke vaikuttaa alkoholin kanssa? Apteekista käskettiin vain kokeilla kuinka paljon kärsii juoda, mutta vähän arveluttaa.
 
tippa
Sain Triptyliä MS-tautioireisiin ja olen saanut todella paljon apua siitä. Vaikutukset ovat aina yksilöllisiä, mutta minun kohdallani ei ole esiintynyt niitä asioita, joista täällä on monessa viestissä esiintynyt.

Ensinnäkin, olen juuri laihduttanut 7 kiloa, mikä on aika paljon tämän kokoiselle pienelle naiselle (64kg->57kg). Käytin Triptyliä koko laihiksen ajan.

En ole saanut sekavuustiloja tms., mutta aluksi kyllä väsytti aamuisin. Olen pystynyt kuitenkin joka yö heräämään vauvaa hoitamaan. Nukahtaminen syötön jälkeen onnistuu huomattavasti paremmin kuin esikoisen kanssa aikoinaan.

Ja muutenkin kaikki on ihan kunnossa. Tai siis paremmin kuin ennen, koska aamuisin olen oikeasti levännyt ja MS-tautiin liittyvät kivut+tuntohäiriöt on minimissä :) Ja en tarvitse oikeastaan yhtään muita lääkkeitä, joita ennen jouduin syömään!
 
"julia"
Mulla triptyl fibroon ja toimii melko hyvin... Tietysti alussa sivuoireita (ihottuma, lähinäkö huononi tilapäisesti, suu kuivui vähän) ja tolkuton aamuväsymys, puolen vuoden kuluttua aamuväsyä ei ollut, eikä muutakaan. Mutta kannattaa aloittaa kuten ylllä joku kirjoitti, ensin 5 mg, sitten omien tunteumusten mukaan lisätä 10 mg jne. Mulla se lääkärin arvio oli 10-30 mg. Nyt vuonna 2011 triptyl 10 mg ei saa kelakorvausta, joten 25 mg tulee edullisemmaksi hiukan allle 5 eur 100kpl kelakorvauksen jälkeen. Mulla välillä riittää tuostaa 25 mg puolikas pillleri, puolittaminen onnistuu terävällä veitsellä.
 
"reissumies"
Otin yöllä 2 triptyl 25mg unettomuuteen, nukuin hyvin aamulla väsytti kamalasti. Koko päivän tokkurainen olo , olisiko paras lopettaa kokonaan ? En suosittele ,kertokaa lisää kokemuksista
 
Jolii
Miulle määrättiin Triptyl 10mg yläkropan kiputiloihin pari päivää sitten. Ohjeistettiin ottamaan 12 tuntia ennen ylösnousua. Mitä nyt oon ottanu ni oon ottanu n. 10 tuntia ennen heräämistä. Vähän on ollu aamulla väsy, mut ei mitenkää erityisen paljoo. Eli kannattaa varmaan ottaa tosiaan hyvissä ajoin. Ei vielä havaittavissa muita sivuoireita.
 
Kipuihin ja migreenin estoon minullakin ollut.
Triptyl on ollut toimiva, mutta suositellaan otettavaksi jo n. klo: 18 aikoihin pitkän puoliintumisajan takia. Jos siitä menee myöhempään Triptylin otto, niin voi aamusta olla todella tokkurainen ja väsynyt olo.
 
"maria"
Minä olen käyttänyt Triptyliä parisen vuotta kroonisen migreenin hoitoon, aloitettiin pienemmällä annostuksella ja nyt menee tuo 50 mg. Alussa väsytti päivällä, meni jonkin ajan kuluttua ohi. Antaa hyvän unen yöllä. Masennuksen hoidossa ovat annostukset pitkälti yli 100 mg:n, joku mietti aiemmin tuota. Minulla on muutama painokilo ylimääräistäistä, jonka haluaisin pois. En ole ihan varma onko Triptyl yksin syypää, mutta sinä, joka aiemmin kerroit, että laihdutit Triptylistä huolimatta, saisko laihdutusinkkejä! :)
 
"väsynyt"
Olen käyttänyt 25mg triptyliä pitkittyneeseen migreeniin kohta 3kk ja se on eka lääke joka ylipäätään toimii. Lääkkeen alotuksen jälkeen olen ollu jatkuvasti todella väsynyt, eikä edes yli 12h yö unet riitä. Osaisiko joku sanoa kuinka kauan menee ennen kuin väsymys häviää?
Kiloja on kyllä tuntunu tulevan vauhilla triptyylin myötä myös. Aiemminkin joku kyseli triptylistä ja alkoholista, mutta oliko jollain kokemusta asiasta? itse en ole uskaltanut kokeilla kun selvinpäinkin tulee niin tokkuraan.
 
"panda"
17-v. ->Triptyl määrättiin ensin boostaamaan muita mielialalääkkeitä, yhteisvaikutus oli pari viikkoa aika tajuton - silmät seiso päässä ja nukahdin vessaan ja hampaita pestessä. Mutta kun samalla aloitin muitakin lääkkeitä niin ei mikään ihme että oli tolkku pois. Ihanaa aikaa, kun puutunut mieli vei masennuksenkin. Kun opin niksit ja totuin niin hyvin menee..

1) Ottakaa Triptyl tarpeeksi pieninä annoksina (aloitus 5/10mg) ja nosto vasta kun Itsestä Tuntuu Hyvältä - liian suuri annostus tekee sekavaksi Ihan Niinkuin Kaikissa Keskushermostoon vaikuttavissa lääkkeissäkin.
2) Ottakaa annos Tarpeeksi aikaisin illalla - Triptyl EI OLE unilääke jonka voi ottaa vasta yhdeltä tai kahdelta yölllä KUN EI OLE saanut nukuttua. Triptyl toimii niin pitkään, että paras vaikutus tulee parin tunnin Jälkeen tablettien otosta ja vaikuttaa n. 10-12 tuntia väsyttävästi. Jos haluaa olla töissä/koulussa skarppina 8.00 niin on Tärkeää ottaa Triptyl Ennen klo 20.00 illalla. Väsy tulee sitten yhdeksän ja kymmenen välillä..
3) Älä ota alkoholia illalla Triptylin oton yhteydessä tai ainakaan jälkeen! Humala ja Triptyl johtaa yleensä sammumiseen, eli bileet loppuu lyhyeen jos ryyppää tämän kanssa. Muutama olut tms illalla/yöllä ja suht selvänä tabletit naamaan - tällä periaatteella olen selvinnyt vuosia. Ja kun on elimistö tottunut lääkkeeseen niin väsyttävä vaikutus vähenee muutenkin kuukausien/vuosien kuluessa.
4) Jos haluat juoda alkoholia enemmänkin, niin älä ota Triptyliä sinä iltana OLLENKAAN ja muut lääkkeet/huumeet (bilemielessä) on Ehdottomasti Kielletty (nimim. kerran ambulanssilla ensiapuun kun yhteisvaikutus alkoi viedä tajun). Ensiavun lääkäri laittoi piikillä Triptylin vastalääkkeen ja selvisin säikähdyksellä.
5) Tupakointi vie Triptylin tehoa, eli voi tulla unettomia öitä jos tulee poltettua poikkeuksellisesti (eli jos et yleensä polta tai jos olet polttanut paljon enemmän kuin yleensä). Samoin voisin kuvitella on muidenkin elimistön vireystilaan vaikuttavien aineiden kanssa (kofeiini - en juo kahvia joten en osaa sanoa).
6) Muut mahdollisesti väsyttävät lääkkeet voimistavat Triptylin tehoa. Eli esim allergialääkkeet väsyttävät enemmän kuin yksinään käytettynä. Päivällä otettu allergialääke voi siis väsyttää enemmän, jos illalla on ottanut Triptylin, tämä ei kuitenkaan ole mun kokemuksen mukaan vaikea sivuvaikutus, teellä tai kahvilla pärjää - kun on elimistö tottunut.
7) Muita sivuvaikutuksia on ollut tuo suun kuivuminen (vettä ja täysxylitoli purkkaa pitkin päivää, silti hammaslääkäri valittelee - lisää reikiintymistä).
-Yöllä väsyneenä ei myöskään välttämättä virtsaaminen onnistu, mutta se on ollut aika harvinaista ja ohimenevää.
-Vatsan toiminta on minulla rauhoittunut kun oli ennen ongelmana ripuli. Eli lievää ummetusta voi tulla, varsinkin alussa, mutta kuidun lisäämisellä ja liikunnalla voi vaikuttaa itse. (auttaa ärtyneeseen suolistoon koska rauhoittaa myös sitä päätä :D )
-Seksuaalisesta halukkuudesta ei muuta kommenttia kuin että Jos Väsyttää Ei Ehkä Jaksa Panettaa ;)
8) Ja tämä on Tosi Tärkeä Pointti! Kun olet ottanut Triptylin Älä Valvo! Tällä 50mg annostuksella jos en mene nukkumaan "ajoissa" (eli otan Triptylin klo 21 ja valvon esim. klo 2.00) saattaa alkaa "taju lähtemään". En ole varsinaisesti pyörtynyt tai mennyt tajuttomaksi, mutta kun väsymys on niin paha että aivot kirjaimellisesti alkaa lyödä hanskat tiskiin niin täytyy ottaa lasillinen mehua tms jossa on paljon sokeria. Olo saattaa olla aika hirveä ja mieheni onkin muutaman kerran joutunut ravistelemaan kun alkaa silmät pyöriä päässä. ELI ÄLÄ JÄÄ VALVOMAAN! Otat Triptylin ja Menet Nukkumaan :D
- Joskus tarjosin siskolle "unilääkkeeksi" kun oli oikein ahdistunut eikä saanut unta - kertoi että makasi koko yön valveilla mutta ei haitannut kun Triptyl teki niin turtuneeksi ;) seuraava päivä meni sumussa, vaikka annoinkin vain murusen 25mg tabletista!

"Amitriptyliini kuuluu ns. trisyklisiin mielialalääkkeisiin. Se kohottaa masentuneen mielialaa, mutta ei vaikuta normaaliin mielialaan. Sillä on myös keskittymis- ja aloitekykyä parantava vaikutus. Lisäksi jo pienet amitriptyliini-annokset lievittävät erilaisia pitkään kestäneitä kiputiloja."

Kuulemani mukaan tosi monille on määrätty Triptyliä ja kyseessä on usein kivun ja ahdistuneen olotilan yhdistelmä jota tämä lääke voi erityisesti parantaa - eli älkää pelätkö vaikka sitä voidaan kutsua Mielialalääkkeeksi tai Masennuslääkkeeksi - kipu vaikuttaa mielialaan joten käy järkeen että mielialaan vaikuttamalla voidaan vähentää kipua.
 
[QUOTE="Jamppa";25752149]Juu,Mä en tajua miksi mulle ei 2x25mg sano mitään(EI MITÄÄN)Nyt otin 3x25 ja jos ei nyt jo rupea väsyttämään niin noi on jotain lumelääkettä.[/QUOTE]

Triptyl on ollut toimiva, mutta suositellaan otettavaksi jo n. klo: 18 aikoihin pitkän puoliintumisajan takia. Jos siitä menee myöhempään Triptylin otto, niin voi aamusta olla todella tokkurainen ja väsynyt olo.
 
"panda"
Olen siis jo kerran jättänyt Triptylin pois ja tein sen vähentämällä ensin 50mg:sta 25mg:n, sitä pari viikkoa ja sitten puolikkaaksi. Sitten jonkun viikon ja pienimmän annoksen kanssa aloin jättää joka toisen annoksen ottamatta. Olin syönyt Triptyliä monta vuotta ja siksi lopettaminen piti tehdä varovasti - minä myös söin sitä ahdistukseen ja masennukseen joten oli tärkeää ettei lopettaminen aiheuttanut mitään suuria heilahduksia.
Puoli vuotta oli enemmän tai vähemmän epävakaa olo - en tiedä johtuiko ylipäätänsä lääkkeettömyydestä.. Saattoi tulla itku kummista asioista jne ja välillä oli aika epätoivoinen fiilis, mutta kun tiesin mistä ne johtui niin kyllähän sellaset kesti. Nukkuminen olisi voinut olla hankalaa, mutta en itse kärsi unettomuudesta joten täytyy vaan pitää rutiinit kunnossa ja suhtautua nukkumiseen rennosti - jos voi.

Nyt olen siis toisella Triptylin käyttö kierroksella - muutama vuosi takana. Minua se auttaa ahdistukseen niin että en voi jäädä sängyn pohjalle makaamaan, se tavallaan tuntuu vievän jonkin ajan kuluttua pointin siitä itsesäälistä tai ahdistuksesta tms. Yhtäkkiä huomaa ettei enää itketäkään tai ahdistakaan ja voi nousta ja jatkaa päivän puuhia. Muuten en koe olevani "mielialalääkitty" eli olo ei ole mitenkään tekopirteä - päinvastoin, ihan oma sarkastinen ja kyyninen itseni :D
 
Onko tutkittu tätä kroonista päänsärkyä kuinka laajalti?

Minulla myös lähes jokapäiväistä päänsärkyä, eikä edes ihan pientä.
saitten sain yöksi suuhuni hammaslääkärissä tehdyn "kiskon" koska puren niin voimakkaasti yöllä hampaitani yhteen, en edes narskuta, vaan puren.

Ja kas päänsäryt on mulla mennyttä aikaa, eikä kiskoa tarvitse edes jatkuvasti käyttää, tunnen jo illalla, että aha, kisko suuhun.

Yhtenä yönä olin purrut niin kovaa, että hampaasta pala irti.

Toki syy sinulla ei välttis ole tässä, muta minulla oli.
 
kuiva suu
Minulla ainakin kuivattaa suuta. Silloin, kun aloitin käyttämään kuivatti todella paljon, mutta pidempään kun käyttää kuivaminen helpottaa. Annosta nostaessa sylki taas vähenee. Olen käyttänyt Triptyliä .n7v. ja kyllä sen hampaistakin huomaa :( Tällä hetkellä menee 60mg selän ja jalkojen hermosärkyihin. Olisi pitänyt nostaa 100mg:aan, mutta syke pomppas niin korkealle, että piti laskea taas alemmas.
 
Kipuinen
[QUOTE="panda";25801701]17-v. ->Triptyl määrättiin ensin boostaamaan muita mielialalääkkeitä, yhteisvaikutus oli pari viikkoa aika tajuton - silmät seiso päässä ja nukahdin vessaan ja hampaita pestessä. Mutta kun samalla aloitin muitakin lääkkeitä niin ei mikään ihme että oli tolkku pois. Ihanaa aikaa, kun puutunut mieli vei masennuksenkin. Kun opin niksit ja totuin niin hyvin menee..

1) Ottakaa Triptyl tarpeeksi pieninä annoksina (aloitus 5/10mg) ja nosto vasta kun Itsestä Tuntuu Hyvältä - liian suuri annostus tekee sekavaksi Ihan Niinkuin Kaikissa Keskushermostoon vaikuttavissa lääkkeissäkin.
2) Ottakaa annos Tarpeeksi aikaisin illalla - Triptyl EI OLE unilääke jonka voi ottaa vasta yhdeltä tai kahdelta yölllä KUN EI OLE saanut nukuttua. Triptyl toimii niin pitkään, että paras vaikutus tulee parin tunnin Jälkeen tablettien otosta ja vaikuttaa n. 10-12 tuntia väsyttävästi. Jos haluaa olla töissä/koulussa skarppina 8.00 niin on Tärkeää ottaa Triptyl Ennen klo 20.00 illalla. Väsy tulee sitten yhdeksän ja kymmenen välillä..
3) Älä ota alkoholia illalla Triptylin oton yhteydessä tai ainakaan jälkeen! Humala ja Triptyl johtaa yleensä sammumiseen, eli bileet loppuu lyhyeen jos ryyppää tämän kanssa. Muutama olut tms illalla/yöllä ja suht selvänä tabletit naamaan - tällä periaatteella olen selvinnyt vuosia. Ja kun on elimistö tottunut lääkkeeseen niin väsyttävä vaikutus vähenee muutenkin kuukausien/vuosien kuluessa.
4) Jos haluat juoda alkoholia enemmänkin, niin älä ota Triptyliä sinä iltana OLLENKAAN ja muut lääkkeet/huumeet (bilemielessä) on Ehdottomasti Kielletty (nimim. kerran ambulanssilla ensiapuun kun yhteisvaikutus alkoi viedä tajun). Ensiavun lääkäri laittoi piikillä Triptylin vastalääkkeen ja selvisin säikähdyksellä.
5) Tupakointi vie Triptylin tehoa, eli voi tulla unettomia öitä jos tulee poltettua poikkeuksellisesti (eli jos et yleensä polta tai jos olet polttanut paljon enemmän kuin yleensä). Samoin voisin kuvitella on muidenkin elimistön vireystilaan vaikuttavien aineiden kanssa (kofeiini - en juo kahvia joten en osaa sanoa).
6) Muut mahdollisesti väsyttävät lääkkeet voimistavat Triptylin tehoa. Eli esim allergialääkkeet väsyttävät enemmän kuin yksinään käytettynä. Päivällä otettu allergialääke voi siis väsyttää enemmän, jos illalla on ottanut Triptylin, tämä ei kuitenkaan ole mun kokemuksen mukaan vaikea sivuvaikutus, teellä tai kahvilla pärjää - kun on elimistö tottunut.
7) Muita sivuvaikutuksia on ollut tuo suun kuivuminen (vettä ja täysxylitoli purkkaa pitkin päivää, silti hammaslääkäri valittelee - lisää reikiintymistä).
-Yöllä väsyneenä ei myöskään välttämättä virtsaaminen onnistu, mutta se on ollut aika harvinaista ja ohimenevää.
-Vatsan toiminta on minulla rauhoittunut kun oli ennen ongelmana ripuli. Eli lievää ummetusta voi tulla, varsinkin alussa, mutta kuidun lisäämisellä ja liikunnalla voi vaikuttaa itse. (auttaa ärtyneeseen suolistoon koska rauhoittaa myös sitä päätä :D )
-Seksuaalisesta halukkuudesta ei muuta kommenttia kuin että Jos Väsyttää Ei Ehkä Jaksa Panettaa ;)
8) Ja tämä on Tosi Tärkeä Pointti! Kun olet ottanut Triptylin Älä Valvo! Tällä 50mg annostuksella jos en mene nukkumaan "ajoissa" (eli otan Triptylin klo 21 ja valvon esim. klo 2.00) saattaa alkaa "taju lähtemään". En ole varsinaisesti pyörtynyt tai mennyt tajuttomaksi, mutta kun väsymys on niin paha että aivot kirjaimellisesti alkaa lyödä hanskat tiskiin niin täytyy ottaa lasillinen mehua tms jossa on paljon sokeria. Olo saattaa olla aika hirveä ja mieheni onkin muutaman kerran joutunut ravistelemaan kun alkaa silmät pyöriä päässä. ELI ÄLÄ JÄÄ VALVOMAAN! Otat Triptylin ja Menet Nukkumaan :D
- Joskus tarjosin siskolle "unilääkkeeksi" kun oli oikein ahdistunut eikä saanut unta - kertoi että makasi koko yön valveilla mutta ei haitannut kun Triptyl teki niin turtuneeksi ;) seuraava päivä meni sumussa, vaikka annoinkin vain murusen 25mg tabletista!

"Amitriptyliini kuuluu ns. trisyklisiin mielialalääkkeisiin. Se kohottaa masentuneen mielialaa, mutta ei vaikuta normaaliin mielialaan. Sillä on myös keskittymis- ja aloitekykyä parantava vaikutus. Lisäksi jo pienet amitriptyliini-annokset lievittävät erilaisia pitkään kestäneitä kiputiloja."

Kuulemani mukaan tosi monille on määrätty Triptyliä ja kyseessä on usein kivun ja ahdistuneen olotilan yhdistelmä jota tämä lääke voi erityisesti parantaa - eli älkää pelätkö vaikka sitä voidaan kutsua Mielialalääkkeeksi tai Masennuslääkkeeksi - kipu vaikuttaa mielialaan joten käy järkeen että mielialaan vaikuttamalla voidaan vähentää kipua.[/QUOTE]

Lukee ohjeissa! Ei sovellu ja voi aiheuttaa itsemurhariskiä ja agressiivisuutta nuorelle/lapselle!
 
"Anika"
Söin tota migreenin estolääkityksenä, migreenikohtaukset vähenivät huimasti, ekat kaks viikkoa väsytti todella paljon päivisin ja suu oli tosi kuiva. nyt kuukauden olen käyttänyt ja ei ole mitään negatiivisia kokemuksia.
 
"Miu"
Itsellä koviin kipuihin fibron hoitoon nyt n2,5kk ja juuri pahaa sanottavaa ei ole. Tähän asti kaikkien väärien lääkekokeiluiden ja kammojen sivuoireiden jälkeen tuntuu varsin "lohduttavalta" ja vähän sivuoireita aiheuttavalta lääkkeeltä.

Aloitin 5mg annoksella ensimmäisenä iltana, mutten huomannut minkäänlaista vaikutusta. Sitten söin viikon 10mg, sitten viikon 20mg ja nykyisellään 30mg. Ensimmäiset kaksi viikkoa olin onneksi lomalla, sillä nukuin / torkuin n20h vuorokaudessa. Toki olen varsinkin viimeiset 10kk kovien kipujen ja tästä seuranneen unettomuuden johdosta ollut muutenkin todella väsynyt, joten ei itselle aiheuttanut mitään shokkia. Äitini ei Triptylia kuulemma pystynyt syömään, koska väsytti tolkuttomasti.

Alkuun suunkuivuminen oli "inhottavaa", nyt en tiedä onko se vähentynyt vai olenko vain tottunut. Pesen hampaat jopa kolmesti päivässä ja pidän purkkaa aina mukana. Otan lääkkeen klo18 ja silti aamusella kyllä väsyttää. Lomalla testasin viiden päivän ajan ottaen lääkkeen klo23 ja heräsin joka aamu klo11. Klo9 saatoin katsoa kelloa, mutten kertakaikkiaan saanut itseäni sängystä. Eli minulla vaikutus tuntuisi olevan n12h.

Lääke on selvästi tasannut vuorokausirytmiä, kun klo 18 ottaa lääkkeen, on nukkumassa klo22 mennessä helposti. Tosin, jos unohdan ottaa lääkkeen ennen klo20, en ota sitä lainkaan, jos aamulla pitäisi herätä, koska se tuntuu ihan mahdottomalta minulle. Ja ilman lääkettä en tahdo saada millään unta. Mutta minulla oli unettomuus oireena myös ennen lääkitystä.

Mulla ei silti mitään "nuijanukutus" efektiä ja siltikin välillä nukun edelleen tosi katkonaisesti. Eli ehkä saatan annostusta vielä nostaa jatkossa. Minulla fibrokivut olivat tosi laaja-alaisesti ja pahin oli alaselkä ja tällä hetkellä lähes kaikki muut kivut ovat hävinneet, mikä tuntuu ihmeeltä. Olen 28-vuotias ja muistan olleenni kivuissa alle kouluikäisestä lähtien, joten tämän suhteen olo on fantastinen. Alaselän kovaan kipuun ei kuitenkaan ainakaan vielä ole ihmeitä tehnyt :(

Minulla lakanoiden välissä on vain vilkastunut, eikä mitään kuivuus-ongelmia ole ollut. Aiemmin kovat kivut rajoittivat petipuuhia kovasti ja yhdyntäkipuja oli aina, mutta nyt tunnen oloni jotakuinkin käärmenaiseksi :D Kärsin kovista menkkakivuista ja Triptylin kanssa olen kahdesti joutunut ottamaan Panadolia kesken yön ja kärsinyt aivan järjettömistä painajaisista kummallakin kerralla, joten jatkoss yritän tätä vältellä. Alkoholia en käytä lainkaan.

Vaikuttaako Triptyl lainkaan ehkäisypillerien tehoon? Lääkeselosteessa ei siitä ainakaan mainita, mutta olen aiemminkin syönyt mm kipulääkkeitä, joiden selosteessa ei välttämättä mainita, mutta vaikuttavat silti. Kuinka tämän kanssa, en tajunnut lääkärillä tai apteekissa kysästä.
 
"anne"
sain tai määrättiin kyseinen lääke aikanaan mut en pystyny ottamaan ja hyvä niin ku sit sairaalan lääkäri sano et elä ota sitä et se o silkkaa huumetta!Miten ihmeessä fibromyalgiaan määrätään tollasta myrkkyä?
 
"anne"
mä toivon tosiaan et kaikki tätä lääkettä syövät ottavat selvää mitä se on! se o silkkaa huumetta! ja se et mul o fibromyalgia ja paha sellainen mut mul o eri lääke joka auttaa. mulle sano erikois lääkäri aikanaan et elä ikinä ota yht näitä lääkkeitä et ne o huumetta ja jäät koukkuun! luojan kiitos!on varmaan tökkyräinen olo ja annosta pitää nostaa ku huume vaikuttaa niin. oon lukenu nyt teidän kokemuksia sen takia et mun sairaalle vanhalle ihmiselle määrättiin se mut en antanu ottaa sitä. just tiedän nämä sekoilut mitä siitä lääkkeestä tulee. ite otin aikanaan kaks eli kahtena iltana ja aamusta viel aivan sekasi. ja missään nimessä ei voi mennä auton rattiin eikä hoitaa lapsia yksin jos o syöny niitä! tää vain o totuus!
 

Yhteistyössä