kokemuksia kun lapsi menee kouluun jo 6-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on tuo vasta tulevaisuudessa, muuta nyt jo kovasti asiaa mietitään... Meidän, nyt 4v, poika on syntynyt tammikuun alussa ja osaa jo paljon niitä asioita mitä ekalla opetetaan esim. osaa lukea ja kirjoittaa ja laskee helpoimpia laskuja ym.
Tässä nyt sitten mietitään pitäisikö tuo pistää eskariin jo ens syksynä (2009) vai vasta seuraavanavuonna...

lapsi etevä taidoissaan, lukee - on lukenut 4-vuotiaasta ja matematiikkakaan ei aiheuta ongelmaa. Tuntuis vaan tyhmältä laittaa luokkaan oppimaan niitä asioita jotka jo oikeasti osaa.

Myös sosiaalisilta taidoiltaan ikäistään kypsempi.

Itse olen menyt 6v kouluun , koska syntymapaivani on vasta joulukuun lopulla.

Meilla tuplat ovat aloittaneet koulunkayntinsa 5 v, siis ensin koulun eskarissa ja 6 aloittivat ekan luokan. Pienimmat aloittivat koulutiensa Yhdysvalloissa.

Ei sillä ole loppupeleissä juurikaan väliä, pullahtaako kouluputkesta ulos vuotta vanhempana tai nuorempana.

En silti laittaisi 6-vuotiasta kouluun. Lapsuus on muutenkin liian lyhyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mökö:
lapsi etevä taidoissaan, lukee - on lukenut 4-vuotiaasta ja matematiikkakaan ei aiheuta ongelmaa. Tuntuis vaan tyhmältä laittaa luokkaan oppimaan niitä asioita jotka jo oikeasti osaa.

Myös sosiaalisilta taidoiltaan ikäistään kypsempi.

Akateemisia taitoja enemmän merkkaa just noi sosiaaliset taidot ja se miten osaa olla ryhmässä, sekä miten itsenäisesti selviää tarvaroidensa huolehtimisesta, ruokailuista ym. koululaisen taidoista. Nykyisinhän opettajat eriyttävät aika hyvin lapsia taitojen mukaan, joten tuskin perusasiat osaava lapsi joutuu niitä uudelleen opettelmaan.

Onko lapsi jo ollut eskarissa tai ylipäätään päiväkodissa? Tai kerhossa? Hoitajilta voisit kysellä heidän mielipidettään, heillä on varmasti aika hyvä käsitys lapsesi pärjäämisestä. Tiedän, että joillekin alkuvuodesta syntyneille on jopa ehdotettu eskarin ja koulun aikaistamista vuodella, joten ihan mahdoton ajatus ei ole.

Esimerkki meiltä:

Tuleva ekaluokkalainen hallitsee akateemiset taidot "kuin vettä vaan" (voisi mennä vaikka tokalle, sanoi eskariope), mutta muuten on sellainen huithapeli että 6-v:na ei olis pärjännyt koulussa missään nimessä :D

Pari vuotta nuorempi pikkusisko, joka syntynyt joulukuussa, taas on päivastainen tapaus. Hyvin tunnollinen ja selviää itsenäisesti monista asioista joista ei edes välttämättä tarvitsisi, solahtaa kuin kala veteen mihin meneekin. Akatteemiset taidot taas ei kiinnosta pätkän vertaa, siinä missä isosisko kiinnostui esim. kirjaimista alle 5-v:nä, kakkosta ei voisi vähempää kiinnostaa. Vuoden päästä pitää pohtia tarkkaan näitä eskarin ja koulunaloittamsijuttuja hänen kohdallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ei sillä ole loppupeleissä juurikaan väliä, pullahtaako kouluputkesta ulos vuotta vanhempana tai nuorempana.

En silti laittaisi 6-vuotiasta kouluun. Lapsuus on muutenkin liian lyhyt.

Samaa mieltä,mun mielestä lapsen kuuluu saada olla lapsi. Koulua kerkeää käymään kyllästymiseen asti. Meillä tyttö oppi myös lukemaan ja laskemaan 4 vuotiaana mutta meni normaaliin aikaan kouluun,eikä ole kärsinyt osaamisestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kirsta:
minä ite alotin koulun vuotta aiemmin. ainut mistä mä koin vähä kärsimystä on että ku muut täytti 18 ja minä en =)

vähän tuollaista mullakin, jopa ylioppilasjuhlissa alle 18 v ravintolassa...
oma lapseni alkuvuoden lapsi ja olisi varmaan pärjännyt jos olisi mennyt vuotta aikaisemmin kouluun mutta päätökseni oli että menee vasta sinä vuonna kun täyttää seitsemän. Sitä lapsuuden menetettyä vuotta kun ei mikään korvaa koskaan

Korjasin tätä kun huonosti luin edellisen kommentin. Eli kärsimyksistä sen verran että minua kyllä häiritsi se että olin väärää vuosikertaa eli moni ikäsidonnainen asia tapahtui luokkakavereillani vuotta aikaisemmin kuin minulla esim rippikoulu joka vielä tuohon aikaan merkitsi jotakin.

Mun sisko on menny kouluun 6-vuotiaana (siis sinä vuonna kun täytti 6 vuotta), eikö sillä oo ollu mitään traumoja asiasta.
Minä itse menin sinä vuonna kun täytin 7 (loppuvuodesta täytän) ja osasin lukea ja laskea kans jo 4-vuotiaana. Täytyy sanoa, et se eka luokka oli aika tylsää aikaa. Luin omia kirjoja luokassa, kun muut opetteli vasta kirjaimia. Ja kun toiset opetteli numeroita, ni oli mulla silloinkin tylsää.
Jos sun lapsi osaa jo laskea, lukea ja kirjoittaa, ni laita se vaan kouluun, jos se mahdollisuus on. Eka luokka on aika lailla leikkiä vielä. Ja vuosi vuodelta ne luku- kirjoitus- ja laskutaidot vaan kehittyy entisestään ja mitä enemmän osaa, sitä tylsempää on siellä ekalla luokalla.

Mä menin itse kouluun kuusi vuotiaana,täytin joulukuun lopussa 7v,osasin kaikki taidot jo etukäteen,mutta liian lapsi olin. Kun osasin kaikki niin juoksemiseksi ja pulpettien alla konttaamiseksi se meni. Asialla on siis kaksi puolta olin tiedoiltani ja taidoiltani yli ikätason,mutta sosiaalisesti vielä liian nuori.

minä olin jo 7v ja 7kk kun koulu alko ja en kyllä osannut yhtään mitään.. Ois pitäny mennä 8v.. Ei ollut kiinnostusta mihinkään koulu -juttuun ja äitini ei paljoa pohjustanut koulu alkeita. Oman tytön kohdalla oon yrittänyt kannustaa kirjoja lukemalla ja opettanut laskemaan, kirjoittamaan ym. ( ja tyttö on tosi innokas oppimaan) . Koska tunsin itseni tosi tyhmäksi eka 3v koulussa! Kaikki oli uutta ja vaikeeta. Kaikki muut oppilaat tuntuivat lapsineroilta. Oppi ei ojaan kaada, vai miten se meni?..

Uusimmat

Yhteistyössä