Kokemuksia korvakäytävän tulehduksesta ja korvan huuhtelusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xo

Vieras
Kävin tänään lääkärissä ja diagnoosina niin tulehtunut välikorva kuin korvakäytävä.

Pelkästään korvaan katsominen tuntui tällä kertaa hyvin kivuliaalta... Lääkäri ehdotti huuhtelua ja hieman pelästyin. Kysyin lääkäriltä onko se välttämätöntä, ja hän sanoi, ettei ole. Kysyin asiaa kahdesti ja kovasti vakuutteli, että voidaan tässä antibiooteillakin hoitaa.

Kotiin päästyäni luin netistä, että antibioottien on harvemmin todettu vaikuttavan nimenomaiseen korvakäytäväntulehdukseen, vaan ensisijaisia hoitoja ovat juurikin nuo huuhtelut ja kotona laitettavat tipat. Mitä ihmettä.... pitäisikö sellaiseen sitten uskaltautua.

Onko teillä kokemuksia korvakäytävän tulehduksen hoidosta antibiootein?
Entä onko korvan huuhtelu kovin epämiellyttävä kokemus?

Itselläni on nyt viikon kuuri Amoxinia 750 mg sekä Otiborin korvatippoja 3 kertaa päivässä.

Korva ei nyt varsinaisesti särje, mutta on täysin lukossa, eikä sillä kunnolla kuule. Ikäviä ääniä ja tuntemuksia kuitenkin aiheuttaa. Käytössä on toki myös käden hermosärkyihin määrätty Lyrica, joten tiedä, vaikka veisi isompia kipuja pois.

Ok! Kiitos. Oliko pikainen operaatio? Tungettiinko ruiskut yms. kovinkin syvälle korvaan :)

Täytynee kai odotella hetki, ja ottaa sitten uudelleen yhteyttä lääkäriin, elleivät oireet poistu.

Mulle iski tytön syntymän jälkeen krooninen välikorvan tulehdus (nyt vuoden ollut ok... koputtaa puuta) josta kärsin vuoden!! Antibiootit syötynä ei tosiaankaan auta tuohon ja mulla kokeiltiin 4 eri tippaa ennen kuin löytyi sellainen joka edes vähän auttoi. Parhaiten tosiaan toimii huuhtelu ja sekin niin että viikon tai mulla jopa kahden ajan kävin 3 kertaa viikossa huuhtelussa. Se ei satu ollenkaan.

aikaa meni about 5 min. ja päinvastoin musta se tuntu ihan kivalta, oikeesti :) se on sellanen metallinen ruutta johon laitetaan vettä ja jotain (?) ja se sit vaan ruiskutetaan korvaan, that´s it.

Ja ei sitä ruuttaa tungeta sinne korvaan ollenkaan, tuohon suulle se laitetaan, ruutatan neste sisään ja se valuu samantien ulos.. Sama toistetaan niin monta kertaa että ulostulevassa nesteessä ei ole enään mitään "ylimääräistä". Mulla yleensä n.4-5kertaa/korva!!

Kiitos todella paljon vastauksista.

Koko ajatus aluksi kammotti, kun pelkkä korvan katsominen tuntui tänään äärimmäisen kipeältä. Korvatulehduksia minulla on ollut elämässäni ehkä 5. Ensimmäinen 11-vuotiaana, ja loput aikuisiällä.

Lisääkin kokemuksia/kommentteja saa laittaa tulemaan :)

Kipeää se ei tee kyllä, kutittaa ja hurisee korvassa, kun lämpöstä vettä laitetaan. Mulla valuu aina vedet silmistä ihan tolkuttomasti samaan aikaan jostain kumman syystä! Huuhtelu siis helpponakki, mutta jos imurointikin luvassa, niin kipeällä korvalla siihen en lähtisi..

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:
Minusta se huuhtelu tuntuu vain "hassulta", en tiedä sitten jos on tulehdusta mukana et voisko olla sitten kipeää hommaa.

Peesi. Mutta tosiaan ei mulla ollu tulehdusta siellä.Oli vaan vaikkua yli äyräiden jotka piti saada pois.

Mun kovakäytävät on olleet kohta 2 vuotta tulehtuneena ja kyllä se huuhtelu tekee sen verran hyvää etten ihan hevillä jätä väliin. Sit imurilla kuivaa kun mun korvat ei kestä vettä. Se kuulostaa karmeelta mutta ei sekään mitään hirveetä ole. Nopee homma, mutta voi vähän nipistää.
Antibiotitkin söin mutta ei ne auttaneet kuin hetkellisesti. Ne varmaan jeesaa pahaan tulehdukseen sen verran että on kivuttomampaa huuhdella jos se sattuu muuten.

Tänään kävin korvahuuhtelussa. Melko pahasti oli molemmat korvakäytävät tulehtuneet ja täytyy sanoa että tuo huuhtelu teki vain hyvää eikä sattunut ollenkaan jotenka rohkeasti huuhteluun vain.

Alkuperäinen kirjoittaja xo:
Kävin tänään lääkärissä ja diagnoosina niin tulehtunut välikorva kuin korvakäytävä.

Pelkästään korvaan katsominen tuntui tällä kertaa hyvin kivuliaalta... Lääkäri ehdotti huuhtelua ja hieman pelästyin. Kysyin lääkäriltä onko se välttämätöntä, ja hän sanoi, ettei ole. Kysyin asiaa kahdesti ja kovasti vakuutteli, että voidaan tässä antibiooteillakin hoitaa.

Kotiin päästyäni luin netistä, että antibioottien on harvemmin todettu vaikuttavan nimenomaiseen korvakäytäväntulehdukseen, vaan ensisijaisia hoitoja ovat juurikin nuo huuhtelut ja kotona laitettavat tipat. Mitä ihmettä.... pitäisikö sellaiseen sitten uskaltautua.

Onko teillä kokemuksia korvakäytävän tulehduksen hoidosta antibiootein?
Entä onko korvan huuhtelu kovin epämiellyttävä kokemus?

Itselläni on nyt viikon kuuri Amoxinia 750 mg sekä Otiborin korvatippoja 3 kertaa päivässä.

Korva ei nyt varsinaisesti särje, mutta on täysin lukossa, eikä sillä kunnolla kuule. Ikäviä ääniä ja tuntemuksia kuitenkin aiheuttaa. Käytössä on toki myös käden hermosärkyihin määrätty Lyrica, joten tiedä, vaikka veisi isompia kipuja pois.

Mulla aikuisiällä on ollu sama diagnoosi. Hoitona antib+korvatipat ja niillä se parani. Korvia pitää multa terkan pestä aina välillä,koskaan ei oo tulehukseen ehotettu. Kerran lekuri imuroi tulehuksen aikana ja se kyl oli tosi kurjan tuntusta. Ei oo herkkua terveesenkään korvaan.

mun pitäis kanssa käydä lääkärillä että imis vaikut munki korvista inhottavaa kun korvia kutittaa ja aina ei vanupuikolla putsaaminenkaa auta multa on vaikkua imetty korvista joskus lapsena

Yhteistyössä