Kokemuksia Keskisuomen keskussairaalasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pipsa

Jäsen
15.06.2004
151
0
16
Hei!

Olen kuullut kauheasti juttuja Keski-Suomen Keskussairaalan
synnytyssali kätilöistä ja myös osaston kätilöistä. Millaisia
kokemuksia teillä on eli uskaltaako sinne ylipäätään mennä
synnyttämään? Laskettu aikani on joulukuun 16. pvä ja haluasimme
mennä mieheni kanssa osastolle 6, koska siellä on niitä perhehuoneita.
Oletteko olleet kyseisellä osastolla ja mitä olette tykänneet henkilökunnasta?

minä synnytin siellä 8/2004. Synntyskätilöt ja lääkärikin oli ihan mukavia. Olin osastolla 5, koska poika oli teholla. Sielläkin oli ihan mukavan oloista sakkia. Selvästi kuitenkin huomasi että nuorempi henkilökunta oli enemmän innoissaan työstään.... Jälkeenpäin kuulin kaveriltani joka oli osastolla kesätöissä, että eräs kätilö oli panetellut minua kahvihuoneessa :o Halusin opetella käyttämään omaa rintapumppua kun poika oli teholla ja kätilön mielestä se aiheutti liikaa vaivaa heille. Vissiin tämä sama kätilö oli vielä valitellut kuinka "koko ajan" soitin kelloa turhaan. Soitin sitä vain tasan silloin kun halusin kipulääkettä!!!!!

minä synnytin 07/04 ja uudestaan olen menossa tässä piakkoin.
synnytys meni hyvin,siihen asti kun vauva tuli pihalle..mutta sitten tämä niin suoraviivainen kätilö ei juurikaan kuunnellut pyyntöjäni, hoki vaan että ensi imetys on tärkein vaikka vuodin verta n. litran ja olo oli ihan heikko oli vaan suihkuun mentävä ja koetettava imettää,ensikertalaisena en juuri uskaltanut vastaan sanoa, no mies onneksi hermostui ja sano että parempi kun tuot nyt tänne jotain juomista ja syömistä ni jaksaa paremmin.. no loppujen lopuksi melkein pyörryin ja sitten kätilöä vasta tajusi tuoda leipää ym.
nyt olen kyllä varautunut ja aion mielipiteeni sanoa suoraan jos olo samanlainen synnytyksen jälkeen.
olin osastolla 5 ja henkilökunta ihan ok ainakin suurimmaksi osaksi,mutta esim imetyksen suhteen sain ristiriitaisia neuvoja.

Mulla ainaski on hyviä kokemuksia. Kätilö oli synnytyksessä asiallinen&mukava ja osasto vitosen porukka oli mukavia. Erityisen ihania olivat lastenosaston väki(eli teho-osaston).
Oon menos sinne synnyttää helmikuussa ja ihan luottavaisin mielin =)

en ymmärrä miksi ksks:aa niin kovasti moititaan..liittyykö siihen lehtijuttuun? mut mulla ainakin oli hyvä kokemus edellisellä kerralla ja nyt olen menossa sinne taas uudelleen. toivottavasti pian..! yhtä asiallista porukkaa siellä on töissä kuin muissakin sairaaloissa.

Olen siellä 2 lasta synnyttänyt, ja molemmista kerroista jäi positiivinen mieli, ja toivon että samoissa merkeissä sinne menen vielä! Kätilöt, lääkärit ja hoitajat olivat kaikki todella ystävällisiä. Näin omalla kohdallani, olen myös kuullut päinvastaista juttua, mutta eiköhän ne ole olleet yksittäisiä tapauksia.

moi !
Jutuilla on yleensä tapana paisua kuin pullataikina.Voihan toki joskus
joku kätilö olla vähän töykeä jakun itse on oikein kipeä ja herkässä tilassa niin asioista voi jäädä huonot fiilikset.Kaikkea ei tarvitse kuunnella eikä välittää.Ehkä hoitajillakin on joskus "vaipat vinossa.Itse tulin just sunnuntaina kotiin Jyv kesk.sair.Vauva syntyi perjantaina.Kätilölle kiitokset ja koko henkilökunnalle hyvästä hoidosta.Mulla ei ainakaan valittamista.Osasto on tällä hetkellä sädesairaalassa siis kutonen.
tsemppiä vielä kaikille odottaville ja positiivistä mieltä synnytykseen!

Ihanat kätilöt, lääkärit ja hoitajat. Mä en keksi mitään negatiivista. :) Oltiin perheosastolla sädesairaalan puolella, ja aivan ihanaa oli kohtelu. Ja hyvillä mielin olen menossa toukokuussa uudestaan! :)

Minäkin tuolla synnyttänyt ja ei pahaa sanottavaa =)
Synnytyksessä minulla oli 2 kätilöä,koska toisella loppui vuoro juuri kun olin 8cm auki,se vähän häiritsi,mutta tilalle tuli niin mukava nuori kätilö että ei sitten loppujen lopuksi haitannut yhtään =)
Olin osastolla 6 ja siellä kaikki hoitajat olivat asiantuntevia ja mukavia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 22:01 vieras kirjoitti:
en ymmärrä miksi ksks:aa niin kovasti moititaan..liittyykö siihen lehtijuttuun? mut mulla ainakin oli hyvä kokemus edellisellä kerralla ja nyt olen menossa sinne taas uudelleen. toivottavasti pian..! yhtä asiallista porukkaa siellä on töissä kuin muissakin sairaaloissa.

mikä lehtijuttu?

sen verran vielä sanoisin että jos vauva joutuu jostain syystä teholle, niin VAADI kunnon ohjausta imetykseen! Minä olin liian arka ja kärsin siitä vauvani kanssa kotona.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2005 klo 13:22 Hay-D harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 22:01 vieras kirjoitti:

mikä lehtijuttu?

siihen kun se neula oli unohtunu..

kuukausi sitten synnytin siellä ja oli aivan huippu kätilö. synnytys oli yllättävän helppo, vaikka oli eka synnytys. sanoin etten halua välilihan leikkausta ja kätilö osas ponnistusvaiheessa niin hyvin ohjata ettei sitä tarvittu, eikä tullut kuin limakalvojen pintaan naarmuja. ja kotiin pääsin jo toisena synntyksenjälkeisenä päivänä. mielelläni menisin pian uudelleen.

itse synnytin siellä n. 3 kk sitten.. silloin kun niitä lehtijuttuja oli liikkeellä.. pelkäsin sinne menoa ja sitä miten arvostellaan, koska olen nuori...Mutta kaikki meni todella hyvin osaastolla ollessani. olin osastolla 6, koska leikattiin. kötilöt mukavia ja kuuntelevat mitä itse tahdot tehdä ja luottavat omiin tuntemuksiisi. mukavan nuorta ja osaavaa porukkaa, ei kannata pelätä ainakaan niiden lehtijuttujen perusteella. he kyllä tietävät mitä tehdä ja antavat hyviä vinkkejä. aika paljon sai olla omissa oloissaan ja tutustua pikkuseen, mutta kyllä kuunneltiin ja autettiin, jos pyysi apua. turhaan pelkäsin.. onnea synnytykseen!

sen verran vielä sanoisin että jos vauva joutuu jostain syystä teholle, niin VAADI kunnon ohjausta imetykseen! Minä olin liian arka ja kärsin siitä vauvani kanssa kotona.
[/quote]

samaa mieltä olen minä ja selkeitä ohjeita.

Minulla on valitettavasti erilainenkin kokemus. Minä kirjoittelinkin KSML:een tässä kuluneena kesänä mielipiteen ko. sairaalan toiminnasta kaikenkaikkiaan. Ja se osui arkaan paikkaan, niin paljon se poiki keskustelua.
Kävin täs kuukausi sitten synnyttään kolmannen lapsemme ja se kokemus oli upea, verrattuna edelliseen. Edellisessä synnytyksessäni edellisvuoden keväällä oli kätilönä suoraan sanottuna noita-akka. Vastaanottava kätilö oli mukava mutta se hoitava kätilö oli törkee, onnex oli opiskelija siinä sivussa, vaik säälitti sekin kun se joutui sen akan kans samaan vuoroon, niin se kohteli sitä opiskelijaakin ilkeesti. Ja sanon tähän vielä et mä en todellakaan ite ollu äkäinen tms..olin paremminkin niin kuin olen luonteeltanikin rauhallinen, nöyrä ja ehkä hiljainenkin..Tämä täti ei ole talon ainoa sellainen..Siskolleni sattui tänä kesänä ehkä vielä kauheampi tyyppi..oli jo suorastaan törkeä..loukkasi henkisesti siskoani joka purskahti itkuun sen kätilön sanomisista..et niinkun ei ois ollu tarpeeksi synnytys kivuissa kestämistä.. Nää kaksi akkaa me muistetaan nimeltä kyl loppuikä ja unissaan, eikä niiden kynsiin enää mennä..Ne oli muuten kumpikin jo vanhempia..Nää nuoremmat tuntuukin olevan erilaisia..ja ei kai kaikki vanhatkaa mut nää 2 ainakin. Ja tää on ihan tosi juttua, mä en liioittele pätkääkään, eikä tapanani ole koskaan ollut valittelu jonkun palvelun laadusta, mut tässä mä en jotenkaan voinu tyytyä nieleen kohtalooni itsekseen...Saa kysyä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 14:14 kaltoin kohdeltu kirjoitti:
Minulla on valitettavasti erilainenkin kokemus. Minä kirjoittelinkin KSML:een tässä kuluneena kesänä mielipiteen ko. sairaalan toiminnasta kaikenkaikkiaan. Ja se osui arkaan paikkaan, niin paljon se poiki keskustelua.
Kävin täs kuukausi sitten synnyttään kolmannen lapsemme ja se kokemus oli upea, verrattuna edelliseen. Edellisessä synnytyksessäni edellisvuoden keväällä oli kätilönä suoraan sanottuna noita-akka. Vastaanottava kätilö oli mukava mutta se hoitava kätilö oli törkee, onnex oli opiskelija siinä sivussa, vaik säälitti sekin kun se joutui sen akan kans samaan vuoroon, niin se kohteli sitä opiskelijaakin ilkeesti. Ja sanon tähän vielä et mä en todellakaan ite ollu äkäinen tms..olin paremminkin niin kuin olen luonteeltanikin rauhallinen, nöyrä ja ehkä hiljainenkin..Tämä täti ei ole talon ainoa sellainen..Siskolleni sattui tänä kesänä ehkä vielä kauheampi tyyppi..oli jo suorastaan törkeä..loukkasi henkisesti siskoani joka purskahti itkuun sen kätilön sanomisista..et niinkun ei ois ollu tarpeeksi synnytys kivuissa kestämistä.. Nää kaksi akkaa me muistetaan nimeltä kyl loppuikä ja unissaan, eikä niiden kynsiin enää mennä..Ne oli muuten kumpikin jo vanhempia..Nää nuoremmat tuntuukin olevan erilaisia..ja ei kai kaikki vanhatkaa mut nää 2 ainakin. Ja tää on ihan tosi juttua, mä en liioittele pätkääkään, eikä tapanani ole koskaan ollut valittelu jonkun palvelun laadusta, mut tässä mä en jotenkaan voinu tyytyä nieleen kohtalooni itsekseen...Saa kysyä!

Voisitko kertoa tarkemmin mitä kohdallesi sattui?Ja siskosi tapauksesta haluaisin myös kuulla. Olen itse menossa tuonne hetkenä minä hyvänsä ja kun ensimmäisessä (nyt neljäs tulossa) synnytyksessäni oli aivan hirveä kätilö (ei Keski-Suomessa), niin osaan kyllä vaatia, että kätilö vaihtoon tai lähden kotiin. Synnytys on kuitenkin NIIN ainut kertainen tapahtuma, että sitähän ei mikään vanha (tai oli sitten nuorikin) kääkkä pilaa. Ja vaikka minun ekasta synnytyksestäni on jo melkein 14 vuotta, niin silti se asia kaivelee, vaikka se on puhuttu moneen kertaan läpi. Ja vaikka saisi vähän "tuntomerkkejä" näistä väärän alan valinneista, niin hyvä olisi... Toki asia on niin, että niidenkin ihmisten kanssa voi joku tulla toimeen eli kemioista on kyse ja että aina pitää mennä synnytykseen avoimin mielin, koska mitä vain voi sattua, mutta väärinhän se on, että jos kaikki menee hienosti, niin tapahtuman sitten pilaakin joku jonka sitä ei missään nimessä pitäisi tehdä...

Minulla oli synnytyksessä aivan ihanat kätilöt (kaksi kerkesi olla, kun vuoro vaihtui), mutta ponnistusvaiheessa tuli kätilö josta en pitänyt ja jos olisin ollut järjissäni, olisin pyytänyt jotain toista paikalle. (Mieskin sanoi, että se kätilö ei ollut oikein asiallinen) Minulla oli kipeä avautumisvaihe takana ja kun ponnistin, muut (kätilö ja minun mies) kannusti ponnistamaan, kun tämä toinen kätilö suoraan sanottuna komensi ponnistamaan. En olisi saanut huutaa ponnistus vaiheessa vaikka tuskaa teki ja voimat oli loppu. Jäi hieman paha mieli tästä kätilöstä. Osastolla 5 olin sitten synnytyksen jälkeen ja sieltäkään ei ole mitään muuta moitittavaa, paitsi yhdestä nuoresta kätilöstä. Olin menettänyt paljon verta synnytyksessä ja voimat oli todella poikki. Hyvä kun jaksoin sängystä nousta ja aina kun nousin, niin meinasi jalat mennä alta. Pyysin sitten särkylääkettä, kun jalkoja särki kovasti. Ei meinannut antaa vaan sanoi, että minun pitää lähtee liikkeelle, että jalat vetryy.. no enhän minä pysynyt pystyssä! Mittasi verenpaineen ja kuumeen ja totesi sen jälkeen, että parempi kuin pysyt sängyssä. Paineet oli 100/60 ja pulssi hakkasi 140. Lämpöäkin oli. Toi sitten kiltisti sitä lääkettä, eikä edes pahoitteluja kohtelusta sanonut.

Yhteistyössä