kokemuksia kaivataan: kuinka helppoa on muuttaa elareita isommiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
eli kun ne on kertaalleen päätetty, samoin se suhde missä elatus jakaantuu, niin kuinka helppoa/vaikeaa se on myöhemmin lähteä muuttamaan niitä suuremmiksi/jakoa tasaisemmaksi?
entäpä tapaamissopimuksen muutokset, kuitenkin niin ettei tapaamisen määrät vähene vaan sovitaan tietyt päivät? (siis jos toinen osapuoli ei ole haluksa sopimaan)

[QUOTE="Sirkkeli";25652157]Vaikea muuttaa. Jos toinen ei suostu ehdottamaasi, ainut tie on käräjille.[/QUOTE]

just, tuntuu kyllä tyhmältä tehdä asiasta niin iso numero, mutta kait se sitten niin on tehtävä jos ei pelkkä lastenvalvoja pysty asiaan vaikuttamaan :/

Vanhemman ei ole pakko tavata lapsiaa, siihen ei auta mitkään oikeuden päätökset. TOisaalta, jos sopimus on, lähivanhemman pitää huolehtia siitä että lapsi on odottamassa etävanhempaansa.

[QUOTE="vieras";25652221]Vanhemman ei ole pakko tavata lapsiaa, siihen ei auta mitkään oikeuden päätökset. TOisaalta, jos sopimus on, lähivanhemman pitää huolehtia siitä että lapsi on odottamassa etävanhempaansa.[/QUOTE]

juu, nyt olisikin tarkoitus aada muutos niihin päivien sopimisiin, eli säännölliset tapaamiset. päivien lukumärään ei tule muutosta.
tarkoitus ei ole vähentää tai vaikeuttaa tapaamisia, vaan kohtuullistaa niitä niin että kaikilla on hyvä olla

[QUOTE="Neith";25652239]juu, nyt olisikin tarkoitus aada muutos niihin päivien sopimisiin, eli säännölliset tapaamiset. päivien lukumärään ei tule muutosta.
tarkoitus ei ole vähentää tai vaikeuttaa tapaamisia, vaan kohtuullistaa niitä niin että kaikilla on hyvä olla[/QUOTE]

Kenellä tässä on nyt ollut huono olla ja mistä syystä?

Kenellä tässä on nyt ollut huono olla ja mistä syystä?

tämänhetkinen sopimus on: tapaamiset etän valitsemina päivinä jolloin tapaamiset ovat epäsäännöllisiä ja vaikeuttavat lapsen elämää ja myöskin meidän perhe-elämää kun asioita ei voi suunnitella.
tahtoisin siis muutoksen jossa tapaamiset olisivat joka toinen viikonloppu, ihan jo vuoden päästä alkavaa eskaria ja sitten koulua ajatellen...

[QUOTE="Neith";25652358]tämänhetkinen sopimus on: tapaamiset etän valitsemina päivinä jolloin tapaamiset ovat epäsäännöllisiä ja vaikeuttavat lapsen elämää ja myöskin meidän perhe-elämää kun asioita ei voi suunnitella.
tahtoisin siis muutoksen jossa tapaamiset olisivat joka toinen viikonloppu, ihan jo vuoden päästä alkavaa eskaria ja sitten koulua ajatellen...[/QUOTE]

Voi voi! Miten ihmeessä lv on suostunut vahvistamaan tuollaisen sopimuksen. Ei palvele kyllä ketään, ettei sopimukseen ole kirjattu tarkkoja tapaamisia. Sovituistahan voidaan kyllä yhteisymmärryksessä poiketa, mutta ehdottomasti jotain paperille. No, nyt on myöhäistä. Jos toinen vanhempi ei muutoksiin vapaaehtoisesti suostu, on mentävä oikeuteen.

Itse olen ollut todella tyytyväinen määräaikaisiin sopimuksiin. Nykyinen sopimus voimassa eskari-ikään asti, jolloin joudutaan välimatkasta johtuen tekemään tapaamisiin muutoksia ja päivähoitomaksu poistuu. Näin tulee aina välillä tarkasteltavaksi myös vanhempien elatuskyky ja lapsen elatuksen tarve. Tosin pystytään näistä asioista exän kanssa yhteisymmärryksessä sopimaan. Lv vain vahvistaa sopimukset. Halutaan kuitenkin vahvistetut sopimukset, jos joskus tuleekin erimielisyyksiä niin sitten mennään sopimusen mukaan.

[QUOTE="vieras";25652427]Voi voi! Miten ihmeessä lv on suostunut vahvistamaan tuollaisen sopimuksen. Ei palvele kyllä ketään, ettei sopimukseen ole kirjattu tarkkoja tapaamisia. Sovituistahan voidaan kyllä yhteisymmärryksessä poiketa, mutta ehdottomasti jotain paperille. No, nyt on myöhäistä. Jos toinen vanhempi ei muutoksiin vapaaehtoisesti suostu, on mentävä oikeuteen.

Itse olen ollut todella tyytyväinen määräaikaisiin sopimuksiin. Nykyinen sopimus voimassa eskari-ikään asti, jolloin joudutaan välimatkasta johtuen tekemään tapaamisiin muutoksia ja päivähoitomaksu poistuu. Näin tulee aina välillä tarkasteltavaksi myös vanhempien elatuskyky ja lapsen elatuksen tarve. Tosin pystytään näistä asioista exän kanssa yhteisymmärryksessä sopimaan. Lv vain vahvistaa sopimukset. Halutaan kuitenkin vahvistetut sopimukset, jos joskus tuleekin erimielisyyksiä niin sitten mennään sopimusen mukaan.[/QUOTE]

no se neuvottelu ei silloin oikein muutenkaan mennyt putkeen joten suostuin tuohon kun oli pakko

[QUOTE="Neith";25652469]no se neuvottelu ei silloin oikein muutenkaan mennyt putkeen joten suostuin tuohon kun oli pakko[/QUOTE]

Ymmärrän sen, että sinä suostuit, mutta ammattitaitoinen lv ei olisi mielestäni tuollaista sopimusta vahvistanut. Olisi voinut oikein hyvin ohjata teidät sovittelijalle kokeilemaan yhteisymmäryksen löytämistä sopimuksen suhteen. Toki helpommallahan lv tietysti pääsi allekirjoittamalla paperit.

Onko exääsi mitenkään mahdollista saada saman pöydän ääreen neuvottelemaan uusista sopimuksista? Esim. sovittelijan luo.

[QUOTE="vieras";25652515]Ymmärrän sen, että sinä suostuit, mutta ammattitaitoinen lv ei olisi mielestäni tuollaista sopimusta vahvistanut. Olisi voinut oikein hyvin ohjata teidät sovittelijalle kokeilemaan yhteisymmäryksen löytämistä sopimuksen suhteen. Toki helpommallahan lv tietysti pääsi allekirjoittamalla paperit.

Onko exääsi mitenkään mahdollista saada saman pöydän ääreen neuvottelemaan uusista sopimuksista? Esim. sovittelijan luo.[/QUOTE]

olen yrittänyt puhua, ei käy kuulemma
olen itsekäs ja ahne paska joka haluaa aiheuttaa etälle tulon menetyksiä ( koska jos hän tapaa lasta joka toinen viikonloppu niin mikäli sattuisi tilanne jossa olisi jotain kivaa omaa menoa työviikonloppuna niin hän ei voisi vaihtaa työviikonloppua vapaaseen viikonloppuun ja näin ollen menettäisi tuloja pyytäessään viikonloppua vapaaksi)

[QUOTE="Neith";25652358]tämänhetkinen sopimus on: tapaamiset etän valitsemina päivinä jolloin tapaamiset ovat epäsäännöllisiä ja vaikeuttavat lapsen elämää ja myöskin meidän perhe-elämää kun asioita ei voi suunnitella.
tahtoisin siis muutoksen jossa tapaamiset olisivat joka toinen viikonloppu, ihan jo vuoden päästä alkavaa eskaria ja sitten koulua ajatellen...[/QUOTE]

Mahtaako isällä olla sellainen työ ettei pysty joka toinen viikonloppu ottamaan lastaan?

[QUOTE="Neith";25652600]ei ole, sillä on joka tapauksessa 2 viikonloppua kuukaudessa vapaata[/QUOTE]

Miksi niistä tapaamisista ei voi nykyään sopia jo hyvissä ajoin? Silloinhan sitä voisi suunnitella muutenkin menonsa.

Miksi niistä tapaamisista ei voi nykyään sopia jo hyvissä ajoin? Silloinhan sitä voisi suunnitella muutenkin menonsa.

koska mun on hirmu vaikea muutella jälkikäteen työvuoroja.
ideaali tilannehan olisi se että molemmat vanhemmat saisivat 2 viikonloppua kuukaudessa yhteistä aikaa lapsen kanssa, eli mä olisin töissä ne viikonloput kun lapsi on etän luona ja toisin päin.
tietty joustovara siihen on tarjottu (siis kun asiaa on ehdotettu)
etä ei näe ongelmaa siinä että se ilmoittaa ottavansa 2 viikonloppua putkeen ja seuraavaan tapaamiseen menee 3 viikkoa, eikä siinä että pahimmillaan mulla ei ole ollut yhtään viikonloppua koko kuukautena pojan kanssa..
kyse ei nyt siis ole siitä etteikö etä voisi sopia työnantajan kanssa tietyistä vapaaviikonlopuista, vaan siitä että on paljon kivempi kun on sitä vapautta valita, eli jos on kivaa menoa niin saa sen viikonlopun vapaaksi ja pojan voi ottaa sitten arkena, eli saa kaiken, rusinat pullasta niin sanotusti..
(menojen takia voi siis pyytää viikonlopun vapaaksi, lapsen takia ei..)

No mutta ei sinulla tässäkään tilanteessa minun käsittääkseni ole velvollisuutta antaa lasta isälleen, jos ei siitä sovita tarpeeksi ajoissa. Antaa tilanteen mennä siihen, että mies on se, ketä ei näe poikaa ja katsoo sitten vaikuttaako tämä hänen käytökseensä mitenkään.

[QUOTE="vieras";25652694]No mutta ei sinulla tässäkään tilanteessa minun käsittääkseni ole velvollisuutta antaa lasta isälleen, jos ei siitä sovita tarpeeksi ajoissa. Antaa tilanteen mennä siihen, että mies on se, ketä ei näe poikaa ja katsoo sitten vaikuttaako tämä hänen käytökseensä mitenkään.[/QUOTE]

Hyvä ohje: antaa lapsen kärsiä ja katsotaan miten se isään vaikuttaa! Kyllä osaa olla hölmöjä ihmisiä!!!

[QUOTE="Neith";25652662]koska mun on hirmu vaikea muutella jälkikäteen työvuoroja.
ideaali tilannehan olisi se että molemmat vanhemmat saisivat 2 viikonloppua kuukaudessa yhteistä aikaa lapsen kanssa, eli mä olisin töissä ne viikonloput kun lapsi on etän luona ja toisin päin.
tietty joustovara siihen on tarjottu (siis kun asiaa on ehdotettu)
etä ei näe ongelmaa siinä että se ilmoittaa ottavansa 2 viikonloppua putkeen ja seuraavaan tapaamiseen menee 3 viikkoa, eikä siinä että pahimmillaan mulla ei ole ollut yhtään viikonloppua koko kuukautena pojan kanssa..
kyse ei nyt siis ole siitä etteikö etä voisi sopia työnantajan kanssa tietyistä vapaaviikonlopuista, vaan siitä että on paljon kivempi kun on sitä vapautta valita, eli jos on kivaa menoa niin saa sen viikonlopun vapaaksi ja pojan voi ottaa sitten arkena, eli saa kaiken, rusinat pullasta niin sanotusti..
(menojen takia voi siis pyytää viikonlopun vapaaksi, lapsen takia ei..)[/QUOTE]

Mikä estää sopimasta etukäteen niistä arkipäivistä jolloin isä voi olla lapsen kanssa jos isälläkin kuitenkin on viikonloppuina töitä? Kaipa te kumpikin tiedätte työvuoronne etukäteen niin ettei niitä tarvitse kummankaan jälkikäteen yrittää muutella.

Mikä estää sopimasta etukäteen niistä arkipäivistä jolloin isä voi olla lapsen kanssa jos isälläkin kuitenkin on viikonloppuina töitä? Kaipa te kumpikin tiedätte työvuoronne etukäteen niin ettei niitä tarvitse kummankaan jälkikäteen yrittää muutella.

ja mikä estäisi sopimasta säännöllisiä tapaamisia? joka helpottaa lapsen elämää, meidän elämää eikä vähennä tapaamisia.
joka tapauksessa kun eskari ja koulu alkaa niin tilanne tulee muuttumaan.
kyllä niitä vuoroja on jouduttu ihan kiitettävästi muuttelemaan jotta lapsen elämä ei olisi yhtä heittopussina oloa, 4pvä mummolassa, yksi kotona, yksi tarhassa, yksi kotona 4 pvä isällään, sieltä tarhaan ja taas 1 pvä kotona etc.
miksi olisi kohtuutonta "vaatia" isää sopimaan säännöllisistä tapaamisista joka helpottaa lapsen elämää.. miksi ylipäätään pitäisi hyväksyä sellainen asenne aikuiselta mieheltä että lapsi on kiva kun saa itse valita milloin ja miten sitä näkee, kun saa lapsen muttei vastuuta ja saa pitää oman vapauden ja elämän?

Hyvä ohje: antaa lapsen kärsiä ja katsotaan miten se isään vaikuttaa! Kyllä osaa olla hölmöjä ihmisiä!!!
Heh. No tuskinpa muutamasta viikosta pysyviä vammoja tulee aikaiseksi... Ja kuvitteletko, että se on lapselle mieluisaa, jos äidin kanssa ei ole rauhallista ja mukavaa vapaa-aikaa koskaan. Näinhän moni mies ajattelee, että nainen hoitaa arjen ja mies pitää lasta viikonloppuisin ja siinä ei ole muka mitään vikaa.

[QUOTE="Neith";25652792]ja mikä estäisi sopimasta säännöllisiä tapaamisia? joka helpottaa lapsen elämää, meidän elämää eikä vähennä tapaamisia.
joka tapauksessa kun eskari ja koulu alkaa niin tilanne tulee muuttumaan.
kyllä niitä vuoroja on jouduttu ihan kiitettävästi muuttelemaan jotta lapsen elämä ei olisi yhtä heittopussina oloa, 4pvä mummolassa, yksi kotona, yksi tarhassa, yksi kotona 4 pvä isällään, sieltä tarhaan ja taas 1 pvä kotona etc.
miksi olisi kohtuutonta "vaatia" isää sopimaan säännöllisistä tapaamisista joka helpottaa lapsen elämää.. miksi ylipäätään pitäisi hyväksyä sellainen asenne aikuiselta mieheltä että lapsi on kiva kun saa itse valita milloin ja miten sitä näkee, kun saa lapsen muttei vastuuta ja saa pitää oman vapauden ja elämän?[/QUOTE]

Minä en vain käsitä sitä miksi vain isän pitäisi alkaa jättämään viikonlopputöitä väliin sen takia että äidillä olisi mukavampaa. Sen takia minua tämä vääntäminen ihmetyttää koska itse olen tälläisen "isällä silloin kuin sopii"- järjestelyn "uhri". Meillä ei ollut mitään sovittuja päiviä, ei määrää eikä viikonpäiviä isän työn takia. Ja järjestely toimi vallan mainiosti kun sen vain halusi toimivan. Mutta jos aletaan katkerina ja kostomielialalla menemään niin ei varmasti mikään onnistu.

[QUOTE="vieras";25652826]Heh. No tuskinpa muutamasta viikosta pysyviä vammoja tulee aikaiseksi... Ja kuvitteletko, että se on lapselle mieluisaa, jos äidin kanssa ei ole rauhallista ja mukavaa vapaa-aikaa koskaan. Näinhän moni mies ajattelee, että nainen hoitaa arjen ja mies pitää lasta viikonloppuisin ja siinä ei ole muka mitään vikaa.[/QUOTE]

Käsittääkseni ongelma tässä onkin että isä haluaisi pitää lasta myöskin arkena.

Minä en vain käsitä sitä miksi vain isän pitäisi alkaa jättämään viikonlopputöitä väliin sen takia että äidillä olisi mukavampaa. Sen takia minua tämä vääntäminen ihmetyttää koska itse olen tälläisen "isällä silloin kuin sopii"- järjestelyn "uhri". Meillä ei ollut mitään sovittuja päiviä, ei määrää eikä viikonpäiviä isän työn takia. Ja järjestely toimi vallan mainiosti kun sen vain halusi toimivan. Mutta jos aletaan katkerina ja kostomielialalla menemään niin ei varmasti mikään onnistu.
Onko se nyt niin helkkarin vaikeaa käsittää, että on tosi epämiellyttävää, jos ei voi suunnitella mitään.

Yhteistyössä