KOkemuksia junamatkasta eteläsuomesta lappiin....lasten kanssa...yön yli matkustettaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja konduktööri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

konduktööri

Vieras
Eli miten sujunut matkat jos siis perheen koko 4hlöä. 2 aikuista ja 2 lasta. Alle 2v ja alle 5v.
Tarkoitus olis suunnata vähintään rovaniemelle ja lähtö olis jostakin etelä-suomen kolkasta mistä nyt helpoiten pääsis reissuun.
matkahan junalla kestää KAUAN ja aateltiin että illalla lähdettäis ja yö oltais junassa ja sit aamula perillä.

Kokemuksia reissuista.
Ihan kaikki....
hinnat,
matkustustavat...makuuvaunuissa vai ihan normisti
miten yöt mennyt
minkälaiset ovat "hytit"

Ollaan menty yöjunal 2,5v lapsen kanssa makuuhytit. Helsinki-Rovaniemi, ei ollu mitää ongelmia nukkui koko junamatkan. Kokoonpano oli 2 aikuista 1 lapsi. Tosin lapsi nukkui vieressäni, itse nukuin hiukan huonommin mut lapsi hyvin kun juna kolis ja heilui. Sekä heräsin kaikkiin yöllisiin kännikaloihin.:)mut lapsi ei. Ja mies nukkui hyvin tyytyväisenä yläpunkassa. Vessaankaan ei tarvinu lähteä mihinkään kun löytyi omasta makuuvaunusta, se oli plussaa.

Hinnat saat netistä www.vr.fi
Makuuvaunussa matka voi mennä mukavemmin. Päiväjunissa on usein "lasten vaunu" mut senkin näet tuolta VR:n kotisivulta kun haet sopivan junan.
Omia eväitä kannattaa ottaa mukaan, sillä ravintolavaunun hinnat ovat melko korkeat koko perheen ruokkimiseen.

illalla juna lähti tampereelta klo 22.11 ja oli aamulla rovaniemellä 7.53
lapset oli tuolloin 1v4kk, 4v6kk ja 6v9kk. Mukana me molemmat vanhemmat.
Kkun soitin ja varasin lippuja, myyjä ehdotti josko otamme invahytin koska sellainen näyttää olevan vapaana ja se on tilavampi mutta samanhintainen kun vastaava kahdenhengen hytti.
Niin teimme ja vauvan pinnasänky mahtui hyvin juuri siihen lattialle, ei olisi mahtunut tavis 2hlö hyttiin.
Ikkuna oli hytissä myös. Yhdessä sängyssä nukkui siis minä ja lapsi ja toisessa mies ja toinen lapsi.
Auto oli mukana junassa koska jatkoimme aamulla matkaa Ivaloon, jossa olimme sitten perillä joskus 17aikaan illalla.

Junamatka oli todella miellyttävä kokemus ja sen uusimme heti jos sinne päin olemme taas menossa.

Paljon olen matkustellut lasten kanssa yöjunalla. Ollaan aina otettu makuuhytti yläkerrasta, vessa on nimittäin aivan ehdoton lasten kanssa matkustaessa. Vanhempi lapsi (3v) nukkui alasängyssä ja minä nuoremman (1,5v) kanssa yläsängyssä. Itse ei niin hyvin saa nukuttua, mutta kyllä se yö on aina mennyt silti ihan hyvin. Me ollaan matkustettu roi-tre perhelipulla ja lippu yläkerran hyttillä on tullut maksamaan n.120e.

Heh, mä matkustin yöjunassa Oulusta Helsinkiin 8kk tytön kanssa. Tyttö nukkui ehkä 6h (normiyöunet 12h) ja minä en nukkunut yhtään. :whistle: Liian kapea oli se sänky ja ei voinu tyttöä omaankaan sänkyyn laittaa kun olis tippunut sieltä... Isompien lasten kanssa varmaan helpompaa.

meit oli 2 aik. + lapset melkein 2, 6 ja 8v ja 3 sängyn hytti. pieni mun vieressä, isommat samassa varpaat vastakkain ja ukko yläpetissä. muut nukahti aik nopeasti, minä valvoin koko matkan, kun se meteli ja kirskunta oli niin kamalaa, pelkäsin koko ajan, että nyt syöksyttin ulos kiskoilta, lapsista oli hauskaa, mutta kesti liian lyhyen aikaa...Oulu-Hki.

Lisäys, yhden kerran ollaan matkustettu alakerrassa inva-vaunussa kun oli vain tuo esikoinen. Vaunut oli hytissä mukana, mutta silti lapsi nukkui mun vieressä alasängyllä. Yö ei mennyt oikein nappiin, sillä minä ja lapsi molemmat herättiin monesti juurikin näihin kännikaloihin, ketkä mesos käytävällä. Yläkerrassa saa nukkua aika rauhassa kun sitä liikennettä käytävillä ei ole läheskään niin paljoa kuin alhaalla. Lippu tosin on kalliimpi jos ottaa yläkerrasta hytin, mut on mun mielestä sen arvoinen ja nimenomaan vielä senki takia ku ylhäällä on se oma vessa!

Yhteistyössä