Kokemuksia Hodginin taudista teini-ikäisillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ihan teini-ikäiseltä, mutta tutulla 25-vuotiaalla oli. Rankat hoidot, mutta nyt terve kolmikymppinen. Toipuminen diagnoosista työkykyiseksi vei noin vuoden.
Voimia teille!

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Ei ihan teini-ikäiseltä, mutta tutulla 25-vuotiaalla oli. Rankat hoidot, mutta nyt terve kolmikymppinen. Toipuminen diagnoosista työkykyiseksi vei noin vuoden.
Voimia teille!

Kiitos. Täällä vääntelen vaan käsiäni ja surffailen etsimässä tietoa, jota ilmankin pärjäisi, paremminkin varmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sissi:
Mä sairastuin kyseiseen tautiin 17-vuotiaana. Hoidot kesti noin puol vuotta ja oli kyllä aika rankat. Mutta parannuin kuitenkin. Nyt olen 28 ja raskaana :D

Hienoa :) Ja onnea sulle ja vauvalle! Tuo hedelmällisyys-asiakin tietenkin nyt huolettaa minua nyt...

Ainakin silloin mulle sanottiin, että hoidot ei vaikuta hedelmällisyyteen.

Ja toinen joka ehkä nuorta huolettaa, on hiustenlähtö. Mulle sanottiin, että viimeistään kahden viikon kuluttua hoitojen alusta kaikki hiukset lähtee. Mutta toisin kävi, eipä lähteneet. Ohenivat kyllä paljon, mutta silti ulkopuoliset tuskin suurta muutosta huomasi. Kannattaa sitkeästi vaatia jääpusseja päähän, jotka supistaa verisuonia ja saattaa auttaa siihen ettei hiukset lähde. Itse sain taistella asiasta ja sainkin ne vasta viimeisellä hoidolla.

Mulla oli solisluun viereesä möykky joka lonksahteli kun pyöritin hartioita. Luulin että se oli jumissa oleva lihas, sillä treenasin n.20h viikossa. Lopulta päätin mennä tutkituttamaan asian, kun oli pitkittynyttä flunssaa ja selvisi että se oli turvonnut imusolmuke. Otettiin koepala imusolmukkeesta ja diagnoosi selvisi.

Mulla oli 23 vuotiaana Hodginin tauti, kaks kasvainta mahassa. Rankat oli hoidot, sain sytostaatteja ja sägehoitoja. Ennuste nuorilla on että 80 % parantuu täysin. Mä oon hyvin parantunu ja nyt oon 30 ja ihanan pienen pojan äiti :) Voimia sinne! tuo tietämättömyyden aika on pahinta kun odottelee vasta vastauksia :(

Ja mun piti jatkaa vielä ku luin näitä muita vastauksia, että hiukset lähtee sytostaateista, mut se riippuu taas sytostaateista että lähteekö muun kehon karvat (ripset, kulmakarvat tms.) Ja helmällisyyden vaikutuksiin riippuu mitä vaikuttavaa ainetta sisältävää sytostaattia on saatu. Ja sädehoidossakin se että mihin kohti on sädetetty. Esim. mulla sädetettiin mahan alueelle niin on suoranainen ihme että tulin ees raskaaks.

Mun mies sairastui 28 vuotiaaa Hodgkinin tautiin. Silloin meillä oli kaksi pientä lasta ja kolmas syntyi 9kk hoitojen päättymisen jälkeen. Hoidot kesti 6kk (sai sytoja yhtenä päivänä 3h kahden viikon välein). Oli hyväkuntoinen.

Silloi (eli vuonna 2006) kävin usein Suomi24:n jollain syöpä-aiheisella keskustelupalstalla itse hakemassa vertaistukea ja kokemuksia. Siellä palstaili silloin ainakin äiti, jonka tytär sairasti samaa tautia. Käsittääkseni heilläkin sujui hoidot hyvin.

Hodgkinin taudissa ennuste on todella hyvä nuorilla. Vasta yli 65 vuotiailla se hoito tehoaa heikommin. Hodgkinin tauti ei myöskään ole ärhäkkä uusiutumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mies sairastui 28 vuotiaaa Hodgkinin tautiin. Silloin meillä oli kaksi pientä lasta ja kolmas syntyi 9kk hoitojen päättymisen jälkeen. Hoidot kesti 6kk (sai sytoja yhtenä päivänä 3h kahden viikon välein). Oli hyväkuntoinen.

Silloi (eli vuonna 2006) kävin usein Suomi24:n jollain syöpä-aiheisella keskustelupalstalla itse hakemassa vertaistukea ja kokemuksia. Siellä palstaili silloin ainakin äiti, jonka tytär sairasti samaa tautia. Käsittääkseni heilläkin sujui hoidot hyvin.

Hodgkinin taudissa ennuste on todella hyvä nuorilla. Vasta yli 65 vuotiailla se hoito tehoaa heikommin. Hodgkinin tauti ei myöskään ole ärhäkkä uusiutumaan.

Ai niin ja mun mieheltä piti kans tippua hiukset päästä ihan hetkessä, mutta päässä e pysyi. Oheni ehkä hitusen, mutta lähinnä niin että sen huomaa vasta nyt valokuvista. Silloin ei jotenkin sitä niin selvästi huomannut, elottoman oloiset ne tosin oli.

Heili Karjalasta miehellä oli kyllä joku muu tauti. Muistaisin taatusti, jos ois ollut hodgkinin tauti. Scarlet O Harava tältä palstalta on sairastanut Hodgkinin kaksi kertaa ja toipunut.

Mun miehellä oli kasvain pernassa ja perna poistettiin. Ei siis saanut sädehoitoja, sai vaan sytoja.

Yhteistyössä