Kokemuksia hampaan poistosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Mulla on tajuton hammaslääkäri pelko joten yli viikon sinnitellyt tämän kivun kanssa. Hampaassa on iso reikä ja se liikkuu joten todennäköisesti se pitää poistaa. Takahammas, ei viisaudenhammas. Koskaan ei ole hampaita poistettu ja pelkään sitä ihan julmetusti, mutta kipu on 24/7 ÄLYTÖN, että pakko huomenna uskaltautua päivystykseen. Puudutusta tarvin kilokaupalla ainakin, sillä kivuliaasta juurihoidosta on joskus ollut kokemusta.

Mutta miten kipeää se käy? Miten hammas poistetaan? Vuotaako miten paljon verta? Voiko muutamaan päivään olla mitään sosiaalista elämää ja onko ruokavalio sitten yhtä nestettä?

Ja ennenkaikkea onko jotain mitä pitäis ehdottomasti tietää hampaan poistosta?

Kiitos jo etukäteen vastauksista palstasiskot. :)

Mulla poistettiin viimeviikolla takaa yks, just saman syyn takia kun sulla eli särki ja oli siis tulehtunu. Se sattu niin saatanasti että mä pyörryin toviks!! Kipu kyllä loppukin heti tunti operaation jälkeen. kaksi tuntia syömättä ja thats it, kyllä vaan se kolo tuntuu edelleen tosi hassulle :)

Aiemmin poistettu yks ei tulehtunu hammas ja se ei tuntunu missään.

multa on vedetty hampaita. viisaudenhammas takaa ja edestä sit etuhammas. puudutetaan, ei tuntunu miltään ite poistaminen. "haavaan" laitettiin taitos pariks tuntia, sit sen sai ottaa pois. ei vuotanut jälkeen päin, söin ihan normaalisti samana päivänä mut tietty pureskelin toisella puolella. kauheen kuumaa ei kannata syödä.

tsemppiä ja hyvin se menee! kerrot rohkeesti hammaslääkärille että pelottaa, et sä ole ainoa!

Multa on poistettu kaikki viisauden hampaat..osa leikattu ja osa vaan kiskottu. Samalta se varmaan tuntuu, oli mikä hammas kyseessä? Se ei sattunut yhtään, ja tosi nopeesti meni ohi. Ainut inhotus siinä oli se ääni kun sitä hammasta kiskotaan ja sen jälkeen se särky...siis kotona, kun puudutus lakkaa. Kannattaa varata kotiin helposti syötäviä ruokia, kuten keittoja tai soseita ainakin parille päivälle.

tulehtuneen hampaankaan poistaminen ei välttämättä tunnu ap missään! mun mieheltä poistettiin tulehtunut hammas, oli samalla tavalla reikääntynyt kuin sulla ja niin huono, ettei kannattanu ees harkita korjaamista. kauhee särky miehellä oli etukäteen, mut hyvin meni poisto!

Multa poistettiin takaa viisaudenhammas vähän aikaa sit. Ei tuntunu missään.Kesti noin 2min ja se oli siinä. Eikä kyllä särkeny senkään jälkeen kun puudutus hävis.

Multa takahammas nykästy irti ja ei tuntunut kun oli kunnon puudutus,sit sai reseptillä burana 600 särkyyn mutta ei sitäkään tarvinnut kuin yhtenä päivänä,tuppoa piti yks päivä pitää et verenvuoto lakkas ja syömistä ei haitannut muuten kuin et tuntui hieman erilaiselta

ylhäällä vai alhalla? minusta se oli niin että ylhäältä voi periaatteessa puuduttaa niinku tietyn hampaan hermon. Alhaalta pitää puuduttaa isompi alue ja sillon on naamaki enempi turrana.

Multa on molemmilta puolilta ylhäältä poistettu takahammas, ei siis viisaudenhammas vaan ihan oikea hammas. Puuduttavat ja poistaminen ei satu, jos sattuu niin sanot heti ja laittavat lisää puudutetta. Mulla joutuivat molempia kiskomaan kaks kertaa kun ei ekalla kerralla irronnut, saattavat olla aika kovassa joskus. Ja ei se satu kun on hyvin puutunut. Tuntuu kyllä inhottavalle mutta kyllä sen kestää kun ei satu. Heti kun kaikki on sieltä saatu pois niin laittaa tupon suuhun ja sitä pitää purra jotain 15min sen mukaan miten vuotaa. Jälkisärkyä voi olla mutta siihen auttaa burana.

Multa poistettiin viime viikolla kaksi viisaudenhammasta. Pelkäsin kanssa ihan älyttömästi, mutta ihan turhaan! Toinen hammas lähti tosi helposti, toinen jouduttiin leikkaamaan. Inhottavinta koko touhussa oli se verenvuoto jälkeenpäin ja kun piti vaihtaa niitä tuppoja poistettujen hampaiden paikalla. Se oksetti kun oli viisaudenhampaista kyse ja ne oli niin lähellä nielua.

Kipulääkettä en joutunut ottamaan kun yhden kappaleen illalla ennen nukkumaan menoa. Tietty hampaankolot tuntuu aluksi hassuilta ja varsinkin se toinen missä oli tikit. Mutta mun mielestä oli tosi helppo toimenpide, josta ihan turhaan pelotellaan kauhukertomuksilla. Puudutukset on niin tehokkaat, ettei itse poistaminen tunnu miltään (jos sattuu niin pyydä lisää puudutetta! Mun hammaslääkäri kyseli koko ajan eihän satu...sano heti jos sattuu..).

Kiitos ihanista ja helpottavista viesteistä, enköhän mä uskalla huomenna mennä sinne. Vaikka ihan kauheesti jännittää ja pelottaa, mutta ei vaan enää jaksa tuon kivun kanssa.

Juu multa on myös poistettu viisi pysyvää hammasta - kaikki viisurit samalla kertaa ja sitten vielä yksi normaali hammas. Helppo nakki, pientä särkyä jälkeenpäin, mutta hyvät kipulääkkeet sain etenkin tuon viisurioperaation jälkeen :)

Ja muista kertoa hammaslääkärille että pelottaa!

Yhteistyössä