Kokemuksia endometrioosista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liinuz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liinuz

Vieras
Heips!

Ajattelin kysellä, Minkälaisia kokemuksia teillä on endometrioosin hoidosta, ja etenkin itselläni juuri aloitettavasta Procren Depot-injektiohoidosta??

Minulla todettiin syksyllä endometrioosi yritettyämme saada toista lasta jo kolme vuotta. joulun alla pääsin laparoskopiaan, jossa pesäkkeitä poistettiin ja irroiteltiin "tuubeja". Leikkauksen jälkeen aloitettiin kyseinen pistoshoito. Hoitohan lopettaa oman hormonitoiminnan ja aiheuttaa näin keinotekoisesti vaihdevuodet ja samalla kuivattaa endometrioosia.

Mutta kuinka nopeasti hoidon päättymisen jälkeen alkaa oma hormoonitoiminta pyöriä vai vaatiiko avitusta?? Eli kun hoidon jälkeen olisi paras tilanne raskauden alkamiselle, niin meneekö se hukkaan kun joutuu odotella hormoonien heräämistä? Onko kukaan onnistunut tulemaan raskaaksi hoidon jälkeen ilman keinohedelmöitystä? Lääkärit tuntuvat sitä kovasti suosittelevan, vaikka minulla munatorvet ovat auki. Emme ole vielä ainakaan halukkaita lähtemään hedelmöityshoitoihin mukaan. Yritän ylläpitää toivoa että raskaus alkaisi näiden hoitojen avulla... tosin lukemani perusteella ja muiden kokemusten perusteella taitaa olla mahkut yksi miljoonasta... Joten jos teillä on kokemuksia (etenkin positiivisia =) ) niin auttakaa uupunutta!!

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!! :flower:

Hei!

Itse sain endodiagnoosin 04/03 ja siitä lähtien olemme yrittäneet raskautta. tuloksetta.endon piti olla lievä, olen katkera lääkäreille jotka vakuuttelivat että tulet kyllä raskaaksi, ei hätää. pian kaksi vuotta olemme yrittäneet ja kahteen vuoteen, niinkuin tiedät mahtuu niin paljon tuskaa. yksityiselle otin yhteyttä ja kahden viikon päästä ensimmäinen aika, edessä parin kuukauden sisällä koeputki siis.

älä odottele, niin minäkin tein ja se oli suuri virhe. julkisella olemme myös jonossa ivfhoitoihin ja nyt teemme tampereella yhden kevään aikana ja julkinen puoli saa maksaa seuraavat kaksi syksyllä.

minulle myös suositeltiin kyseistä procrenhoitoa, mutta en siihen suostunut, koska myös pelkäsin että oma hormonitoiminta menee lopullisesti sekaisin. lähdemme yrittämään raskautta.

Hormonihoidoista niin montaa mielipidettä tietenkin, mutta jättäisin sen väliin ja alkaisin tositoimiin, puhun sillä ärsyttävällä kokemuksen rintaäänellä.

Toivon onnea sinulle ja miehellesi, me jännäilemme täällä, plussataanko kevään aikana:) :hug:

Itse olen käyttänyt laparoskopian ja kunnon leikkauksen jälkeen procren depot lääkettä. Siitä tuli ihan vaihdevuodet, hikoilua...
Muuten hyvä lääke,et vain kerran kk pistos. Tosi kallis lääke.
Itselläni paha endo.
Omilla soluilla 3 ivf ja 1pas julkisella. negoja kaikki. 1 luomu raskaus,mutta keskenmeno ennen endon diagnosointia.
Toisella luovutettu munasoluhoidolla poika,10kk. Nyt olis vauvakuume nostamassa päätään. Raskauden aikana olimme tyytyväisiä yhteenkin lapseen,jos sen saamme.
Tänään käytiin lääkärissä,vielä kysymässä jos omilla soluilla tekis ivf,n,mutta lääkäri ei enään suositellut koska endo voi taas lähteä uusiutumaan nopeasti. Ja mun solujen laatu ei ole raskauden myötä parantunut.
Nyt on vähä suru puserossa,että tässäkö tämä lastenluku määrä onkin. Kummasti aina tahtoo lisää. Lapsettomuutta 7.v takana.
Luomuna onkin aika ihme tulla raskaaksi,kun endo voi taas lähteä kasvuun mitään lääkitystä.

Tulipa vaikeesti ymmärrettävä.
Onko täällä muita endolaisia kellä pikku kakkonen mielessä ilman hoitoja??? ;)

Yhteistyössä