Kokemuksia amk:n aikuislinjan käyneiltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jjeeeeeees
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jjeeeeeees

Vieras
Kertokaa kokemuksianne,

- minkä tutkinnon suorititte amk:ssa työn ohella aikuislinjalla

- minkälainen perhetilanne tuolloin oli

- kauanko opinnot kestivät

- kuinka paljon piti tehdä hommia itsenäisesti,montako kertaa viikossa lähiopintoja?

- oliko aivan järkyttävän rankkaa

- muutakin tuntoja saa toki kertoilla

Kiinnostaisi tietää aiheesta paljon, kun mieheni haaveilee vielä opinnoista, ikää 34 vuotta, alana sähkötekniikka. Meillä on kaksi lasta, minulla vakituinen työ ja mies mahdollisesti tekisi osa-aikatöitä opintojen ajan. Opiskelu tapahtuisi toisella paikkakunnalla, joten matkat ja poissaolo kotoa lisää systeemin haastavuutta.

Kertoilkaa kokemuksianne!

Mun mies opiskelee amk:ssa aikuislinjalla nyt toista vuotta. Mulla vakkarityö, kaksi lasta, joista toinen osa-aikaisesti päiväkodissa ja toinen kotihoidossa. Mies on siis lasten kanssa kotona ja muutama lähipäivä on kuukaudessa, jolloin meillä on hoitaja. Ja amk on eri paikkakunnalla, kuin missä me asutaan, mutta ajomatkan päässä kuitenkin (n. 60 km suuntaansa).

Meillä tämä ainakin toimii hyvin. No ok, mun mies ei ole mikään kodinhengetär, joten mua kuormittaa siivoaminen ja kokkaaminen vähän enemmän kuin jos lapset olisi hoidossa tai jos itse olisin kotona lasten kanssa, mutta se taitaa olla ainut miinus. Pari vuotta vielä kestänee. Ei tunnu kovin paljon rasittaneen miestäkään nuo opinnot ja hyvällä menestyksellä on kuitenkin opiskellut. Onhan noita etätehtäviä ja tenttejä jonkun verran eli päivittäin mies jotain opiskelujuttuakin tekee, lähinnä illalla kun minä olen kotona tai sitten lasten jo mentyä nukkumaan.

Opiskelin sairaanhoitajaksi. Opiskelua oli joka toinen viikko kolme päivää ja paljon itsenäistä opiskelua, verkkoluentoja, kirjallisia töitä, ryhmätöitä. Opinnot kestivät kolme vuotta ja viimeinen puoli vuotta oli aika raastavaa. lapset olivat opintojen alussa 3v., 8v.,11v. Puolisolle täytyy antaa iso kiitos, että jaksoi.

Yhteistyössä