Kokemuksia ablaatiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Onko kukaan ikäväkseen joutunut ablaation kokemaan?

Meillä esikoisen odotusaikana tämä tapahtui ja johti kiireelliseen sektioon, kaikeksi onneksi kaikki päättyi hyvin. Nyt toinen lapsi tulossa ja kovasti mietityttää onko kerran koettu ablaatio riski seuraavassa raskaudessa?

Kaikkialla esikoisen jälkeen on toitotettu että niin harvinainen tuo ablaatio on, ettei tarvitse huolehtia seuraavan kohdalla. Netistä lueskelin kuitenkin aiheesta, ja monissa tutkimuksissa todettu että ablaatio nostaa riskiä myös seuraavassa raskaudessa jopa 10%, joissain tutkimuksissa puhuttiin jopa lähes 20% uusiutumisriskistä! Mitä tässä pitäisi uskoa?

Ehkä sun kannattaa kysellä muutamalta lääkäriltä. Toisaalta, monikaan ei tiedä mitä tarkoittaa ablaatio (voi liittyä niin moneen asiaan), joten jos aloitat ketjun otsikolla "istukan irtoaminen, kokemuksia?" niin voit saada enempi kommentteja. Oletan siis, että tarkoitit ablaatiolla nyt istukan irtoamista. :)

No nimenomaan lääkärit yms on neuvolassa ja muualla puhuneet että ei tarvitse olla huolissaan, mut ihan oikeita tutkimuksia nuo on mitkä taas puhuvat toista, ei siis mitään keskustelupalstojen juttuja. Ja enpä tiennyt että muunkinlaisia ablaatioita on, istukan irtoamista siis tarkoitin ja ablaatiosta minulle on aina puhuttu.

Mulla ensimmäisestä tehtiin hätäsektio irtoamassa olevan istukan vuoksi.
Toisessa raskaudessa istukka ei toiminut kunnolla, ja siksi kiireellinen sektio vko 32. Kukaan ei voi varmaksi sanoa, onko näillä istukkaongelmilla yhteyttä vai ei.

Minä olen vast'ikään istukan ablaation kokenut. Kuopukseni syntyi tammikuussa rv 33 eli n. 7 viikkoa etuajassa ja syynä oli nimenomaan istukan irtoaminen. Heräsin yöllä verenvuotoon, jota aluksi ei tullut kovin paljon. Lähdimme mieheni kanssa sairaalaan hetimmiten ja aluksi lääkäri ei pitänyt asiaa hirveän vakavana. Sanoi vain, että istukan alla on hematooma/verihyytymä ja se vuotaa. Mutta kun rupesi tarkastamaan kohdun kaulan tilannetta, niin verta alkoi tosissaan tulla ja paljon. Totesi siinä, että istukka on irtoamassa ja kiireellinen sektio pitää tehdä. Näin sitten kävikin ja vauvamme vietti ensimmäiset 3,5 viikkoa sairaalassa, keskonen kun on. Kyselin lääkäriltä tähän syytä eli mistä voi johtua istukan irtoaminen, mutta syytä ei osannut sanoa - näin vain joskus kuulemma käy. Alkuraskaudesta minulla oli myös vuotoja ja hematoomia/verihyytymiä istukan alla, mutta luulin sen olevan jo mennyt ohi... Mutta eipä sitten ollutkaan.

Omalla kohdallani kohdun malli on kaksiosainen, joka voinee riskiä ablaatioon kasvattaa(?). Ensimmäinen raskauteni meni kuitenkin ihan loppuun asti, mutta sekin päätyi synnytyksen puolivälissä sektioon vauvan sydänäänten laskun vuoksi. Itse olen myös lukenut, että aiempi sektio voi kasvattaa ablaation riskiä seuraavassa raskaudessa. Mutta mene ja tiedä sitten.

Onnellista odotusaikaa sinulle. Eiköhän kaikki mene hyvin, on tuo ablaatio kuitenkin sen verran harvinainen.

Nostelen tätä vanhaa ketjua, jos täällä vielä olisi muita saman kokeneita. Minulla myös tapahtunut osittainen istukka ablaatio toista lastani odottaessa rv35, tämä johti kiireelliseen sektioon. Nyt olemme haaveilleet kolmannesta lapsesta, mutta kovasti mietityttää tuo istukan irtoaminen ja se jos se uusiutuu. Kukaan lääkäri ei osannut sanoa mistä tämä mahdollisesti johtui, eikä toki kukaan osaa ennustaa tapahtuuko se uudestaan. Suurentunut riskihän siinä on. Sektio ja kaikki tapahtui niin nopeasti että olin varmaan seuraavat kaksi päivää shokissa, kokemukset eivät ole kovin kultaiset, joten pelko nousee nyt uutta lasta miettiessä pintaan. Ensimmäinen lapsi syntyi normaalisti alateitse rv 41.
Jakakaa kokemuksia jos teitä on muitakin. Etenkin ne jotka ovat tulleet ablaation jälkeen uudelleen raskaaksi. Tästä aiheesta on muuten niin hankala saada tietoa, joten kokemuksia olisi kiva kuulla!

Yhteistyössä