Koirasta??? Mitä te tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja niponapo
  • Ensimmäinen viesti
niponapo
Meillä on pian 3kuukautinen cavalier koiruli ja nyt mietityttää, että antaako olla vapaana pihassa, vai ei :/ Meillä on ok-talo, jossa iso piha, mutta tie heti aidan takana (pääsee aidan alitse) Autoja menee tasaseen tahtiin ohi. Mennyt pari kertaa naapurin puolelle. Kissoja+ koiria on lähellä ja itseasiassa naapurissa on saman ikänen käppänä pentu (kääpiösnautseri) Mies on sitä mieltä, että ei annettas olla vapaana.. Mun mielestä sisäsiisteyttä on helpompi opettaa, kun saa päästää vapaaksi :whistle: Mutta jatkossa ehkä ois parempi pitää kytkettynä..Hmm. Mitä te tekisitte?? Ajattelin ostaa päänyli laitettavan taluttimen. On kyllä pentupanta+flexi, mutta ehkä ois nopeempaa vetästä päänyli laitettava näin aluksi..? HELPPIÄ :saint:
 
Onko mahdollista laittaa teidän pihaan sellainen juoksutusnaru? Meillä on Keron juoksutusnaru, jossa rissapyörän avilla koira pääsee aika laajalle alueelle liikkumaan. Muistaaksen jopa 13m pitkä on se naru (päällystetty vaijeri). On kuitenki aika vaarallista jos siinä menee tie niin pitää irti koiraa. Voisiko sinne aidan alle laittaa vielä pientä verkkoa ettei koira pääse ali? Tuota Keron juoksutusnarua saa tavarataloista. meillä on ajokoira siinä kun ei ole vielä tehty tarhaa. ;)
 
Helpoimmalla pääset jatkossa kun alat kouluttamaan koiraa välittömästi pysymään omalla pihalla. Koira, pentukin, oppii sen melko nopeasti, varsinkin jos piha on aidattu. Flexi ja juoksutusnarut opettavat mielestäni vain koiran vetämään ja muutaman kuukauden kuluttua sinulla on sitten opetettavana koira, joka vetää vimmatusti. Noin nuorelle koiralle riittää alku opettamiseen vesiletkulla suihkautus päälle ja jyrkkä ei-sana, kun pyrkii aidan alta karkuun. Palveleva koira oppii hyvin nopeasti mitä haluat ja vuoden vanhana pysyy varmasti todella nätisti pihalla.

Anne
 
niponapo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2004 klo 12:43 Anne25 kirjoitti:
Helpoimmalla pääset jatkossa kun alat kouluttamaan koiraa välittömästi pysymään omalla pihalla. Koira, pentukin, oppii sen melko nopeasti, varsinkin jos piha on aidattu. Flexi ja juoksutusnarut opettavat mielestäni vain koiran vetämään ja muutaman kuukauden kuluttua sinulla on sitten opetettavana koira, joka vetää vimmatusti. Noin nuorelle koiralle riittää alku opettamiseen vesiletkulla suihkautus päälle ja jyrkkä ei-sana, kun pyrkii aidan alta karkuun. Palveleva koira oppii hyvin nopeasti mitä haluat ja vuoden vanhana pysyy varmasti todella nätisti pihalla.

Anne


Mikä koira teillä on? Pysyykö pihassa? Opetitko letkun kanssa :D ?
 
Nyt jo vanhempi koira, 8v, tuollainen sekarotuinen sakemannin kokoinen. Tämä kyseinen yksilö tuli meille ongelmakoirana 8kk ikäisenä ja sen kanssa on opeteltu elämään. Reilu kaksi vuotta meni kunnes koira oppi tottelemaan. Tätä ennen karkailua, kämpän tuhoamista, ei ollut sisäsiisti ensimmäiseen vuoteen, söi postin, hyppi pöydille jne. Näistä kaikista vaivoista on päästy nyt eroon.

Muutettiin pari vuotta sitten rivitaloon, jossa matala aita pihassa, ajattelin silloin, että pysyy pihalla. Vapaudenkaipuu yllätti ja koiraa tuotiin milloin mistäkin naapurista. Alettiin käyttämään tätä vesiletku -jttua, ensin ajattelin, että ei tehoa enää vanhaan koiraan, mutta toimipa vaan. Pari viikkoa siihen meni. Viime kesänä uusittiin taloyhtiön aidat ja oltiin kuukausi ilman minkäälaista aikaan, sen verran hyvin oli mennyt koulutus perille että pystyin jättämään koiran päiväksi pihalle eikä yrittänyt enää pihasta pois, Piti vanhan aidan kohtaa reviirinään.

Pari muutakin ongelmakoiraa on tullut koulutettua, joten kokemusta on näistä jutuista kertynyt.

Tsemppiä koulutukseen

Anne
 
niponapo
Voitko sitten kertoa niksejä miten opettaa sisäsiistiksi? Jos se alkais tökkimään koiralla. Tänään ukko oli koiran kanssa ulkona kauan, mutta väänti kuitenkin kakit sisälle.. Harmitti.
 
sss
Heips!

Meillä 17vk koirapentu, joka on jo sisäsiisti. Omakotitalo kun on, niin oli helppo opettaa se sisäsiistiks, vietiin alussa pari tunnin väliin pihalle (myös yöllä). Eikä mennyt kauan kun se tajusi sen. Ollaan annettu sen vapaasti pihalla juosta (ei oo aitaa), eikä se menee mihinkään sieltä, ei edes jos toisia koiria kävelee ohi, haukkuuu vain. Mutta koiran käyttäydyminen on todella paljon sen luonteesta kiinni. Tsemppia teille!
 
sekarotuinen
Minulla on koira, pian 5-v narttu, joka pysyy aitaamattomallakin pihalla. Paljon siihen töitä tehtiin, mutta oli sen arvoista. Teille, joilla on vielä pentukoira (joka pihalla pysyy) kertoisin, että koiran pahin murrosikä on vielä edessä eikä tuon ikäisestä pennusta voi vielä sanoa että se pysyy pihalla. Tällä hetkellä ehkä, mutta oppimiseksi sitä ei vielä voi sanoa; töitä on teillä vielä edessä!

Mutta asiaan. Olen koiraihminen, pidän koirista ja mielestäni koiran pitää saada olla omalla pihalla vapaana, MUTTA VAIN JOS SE 100% SIELLÄ PYSYY! Olen lopenkyllästynyt niihin koiriin, jotka tämäntästä pyyhältävät meidän pihallemme, joiden omistajat sanovat KYLLÄ SE YLEENSÄ PYSYY... Minulla on myös lapsi, joka on pihalla. On tullut eteen tilanteita, että oma koira ja vieras koira ovat toisilleen ärähtäneet ja lapsi on ollut siinä lähellä, on tullut tilanteita, että pihallemme on narttuni juoksuaikana tullut uros, joka on tullut minua kohden hampaat irvessä (kilttikin uros voi olla tosi pahana, jos narttu on juoksussa!) ja on tilanteita, että vieras koira on pöllyyttänyt kukkapenkkiäni...

Eli minä perään koiranomistajan vastuuta. Minä olen nätisti ja vähemmän nätisti sanonut näille useammalle koiranomistajalle, että mikäli eivät koiriaan hallitse, pitäkööt kiinni. Tuloksetta. Nämä eivät ole jatkuvasti karkailevia koiria, mutta viikottain pihassamme käy 1-4 eri koiraa yksin irrallaan eli minä joudun omalla pihallani, oman koirani ja oman lapseni vuoksi olemaan jatkuvasti varuillani ja minusta se ei ole oikein.

Eli jos et saa koiraasi opetettua pysymään pihalla, tee semmoinen aita, mistä se ei ali tai yli pääse tai pidä se kytkettynä tai vapaana vain silmiesi alla, ettei kukaan muu joutuisi OMALLA pihallaan samaan tilanteeseen kuin minä! Kysessä on kuitenkin turvallisuus; minun, koiran ja ennenkaikkea lapsen!
 
sekarotuinen
Koiran "murrosikä" alkaa siinä puolenvuoden jälkeen, yleensä joskus 7-8kk:n ikäisenä ja yleensä vuoden ikäisenä suurinpiirtein "menee ohi". Silloin koira kokeilee rajojaan ja väliin voi tuntua että unohtaa kaiken oppimansa... tämä on kuitenkin se aika, jolloin koiralle pitäisi olla aikaa! Ja kuten murrosikä yleensäkin, toisilla se on rajumpi kuin toisilla, mutta jos sinä aikana teet työsi kunnolla, voit yleensä koiraasi sen jälkeen luottaa!

Hyvää jatkoa sinulle cavalierisi kanssa!!
 
-trinity-
Minä kyllä laittaisin sellaisen aidan, että koira ei pääse siitä ali/yli. Kyllä se koiran koulutustakin helpottaa, kun se saa olla vapaana. Mulla itselläni molemmat nykyisistä koiristani olivat alle 5kk ikäisenä kiinni ihan vaan muutamia kertoja, muuten aina irti.

Ja tuosta sisäsiisteydestä sen verran, että pennun kanssa ei kannata ulkonan leikkiä ennen kun se on tehnyt tarpeensa. Sitten kunnon kehut ja sen jälkeen vasta leikitään. Ja heti tarpeiden teon jälkeen ei sisälle.
 
Olet saanut paljon vastauksia, mutta sen verran vielä, että koirasin on vielä pentu seuraavan vuoden ajan ja koiran koulutus tulee kestämään vuodesta kahteen. Cavalier on onneksi melko tottelevainen ja miellyttämään pyrkivä rotu, tämä ei tosin tarkoita lepsuilua, vaan kovaa kuria ja peräänantamattomuutta.
Harmillista, että päätitte pitää koiranne kiinni, mutta toisaalta myöhemmin, koiran jo hieman vanhettua ja viisastuttua, sitä voi varmaan alkaa pitämään irti, mutta vain omassa pihassa.

Sisäsiistiksi jokainen koira oppii yksilöllisesti ja on melko roturiippuvaista. Hyvä tapa on yhä pitää muutama sanomalehti lattialla ja kehua koiraa kun tekee tarpeensa oikeaan paikkaan ja näin kesäaikaan koiran ulos vieminen on itsellekin helppoa, joten tee sitä paljon, varsinkin heti sen jälkeen kun koiran on leikkinyt, nukkunut ja syönyt. Oppii pikku hiljaa. Kärsivällisyyttä.

Tsemppiä koulutukseen ja pitkää pinnaa, kaikki ei tule menemään vielä pitkään aikaan niin kuin haluat. Voita laittaa myöskin y-viestiä, jos haluat kysyä jotain juttua muuten kuin vain tästä palstana kautta. Sähköpóstiosoitteeni saat myös jos pistät y-viestin.

Anne
 
Meillä on puolivuotias Bichon Frise ja hänellä on niin sanottu "silmänlumeaita". Tarkoittaa sitä että aita on niin matala että hyppäämällä pääsee yli ja vihreämmille laitumille. Olemme myös käyneet vanhempieni luona juoksettamassa isolla pihalla ja vapaana. Koira on oppinut tosi hyvin olemaan vapaana ja tietää rajat missä saa juosta. Toki karkailuja on ollut mutta ne ovat loppuneet lyhyeen kun ne on katkaistu alkuunsa. Tiukasti kieletty ja läksytetty. Kyllä koira oppii kun on johdonmukainen ja antaa aikaa ja on kärsivällinen. Laittaisin kuitenkin edes matalan aidan juuri "silmänlumeeksi", sille tienpuoleiselle osuudelle. ;)
 
niponapo
Anne 25, miksi on harmi, kun koiraa pidetään kiinni? Laissa kuitenkin sanotaan, että koirat on pidettävä kytkettyinä. Juttelin sukulaiseni kanssa, joka ehdottomasti sanoi, että myöskin pitäisi kiinni. Aitaa emme viitsi tehdä, kun hankala autolla sitten tulla/mennä. Muutoin on tavallinen aita. :whistle:
 
[/i]Harmillista, että päätitte pitää koiranne kiinni, mutta toisaalta myöhemmin, koiran jo hieman vanhettua ja viisastuttua, sitä voi varmaan alkaa pitämään irti, mutta vain omassa pihassa.

Siis harmillista on se, että ette voi pitää koiraa irti omassa pihassa. Itse näen sen aina helpoimpana ja koiraystävällisimpänä vaihtoehtona kunhan koira pysyy pihassa. Toki laki kieltää koiran vapaana pitämisen yleisillä paikoilla, poislukien koiratarhat, koulutusalueet jne. Onneksi kuitenkin jokainen voi vielä itse päättää mitä lemmikilleen tekee, kunhan ei sitä kohtele huonosti. Joten yhä toivotan onnea matkaan ja pitkää pinnaa seuraavan kymmenen vuoden aikana, onneksi iloiset hetket päihittävät aina ne vaikeat ajat

Anne
 
-trinity-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2004 klo 23:10 niponapo kirjoitti:
Anne 25, miksi on harmi, kun koiraa pidetään kiinni? Laissa kuitenkin sanotaan, että koirat on pidettävä kytkettyinä. Juttelin sukulaiseni kanssa, joka ehdottomasti sanoi, että myöskin pitäisi kiinni. Aitaa emme viitsi tehdä, kun hankala autolla sitten tulla/mennä. Muutoin on tavallinen aita. :whistle:
Mun mielestä on harmi, jos koira ei saa koskaan juosta ulkona irti ja revitellä oikein kunnolla. Se jatkuva narun päässä kulkeminen voi olla aika puuduttavaa. Ja jos koiraa ei opeta pentuna pysymään irti lähietäisyydellä ei se sitä välttämättä osaa aikuisenakaan. Mutta jos kunnon aidan rakentaminen ei ole mahdollista, niin onhan se sitte jo koiran turvallisuudenkin kannalta parempi pitää kiinni. Toivottavasti koira saa kuitenkin käydä vaikka metsässä tai koirapuistossa ja olla siellä irti. Hyvää jatkoa pennun kanssa :D
 
Meillä on nyt vähä reipan 4kk vanha sakemanni pentu.. Kertaakaan ei ole ulkona ollut kiinni, paitsi tietenkin lenkillä. Loistavasti on tähän asti pysynyt omalla pihalla (meillä siis omakotitalo), vaikka ei meillä minkäänlaista aitaa olekkaan.. Mun aivoihin ei jotenkin mahdu että kun on iso piha jossa koira voi juosta ja tutkia ja myllertää, niin sitten se pitäis laittaa vaijerin jatkeeksi... Meillä on naapurissa pieniä lapsia, mutta olen lapsille sanonut ettei yllättäen saa pihaan tulla, että aina täytyy lupa kysyä, ettei koira vahingossa hyökkää kun silmä välttää. Vaikka koissuli on todella kiltti se saattaa kuitenkin olla arvaamaton, varsinkin kun pentu vielä on. Ja samoilla linjoilla olen että jos ei koira pentuna opi pysymään pihassa vapaana niin ei se välttämättä opi sitten koskaan.. Ja meidän koira ihan varmasti puutuis jos joutuis olemaan kiinni pihassa, eikä se tasapainoittaisi sitä yhtään vaikka sisällä onkin irti...
Mutta tässäkin asiassa kukin taplaa tyylillään... =)
 
niponapo
No ei varmasti puudu! En ymmärrä teitä joitakin ihmisiä, kun noin väitätte. Koira on koira ja niin.... Annatte varmaan nukkua sängyssännekin koiran.. No kukin taplaa tyylillään.. \|O \|O \|O Lopetan tämän tähän, koska tämä oli taas turhaa. \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O
 
Itsehän sä kysyit mitä muut tekis.. Ite pitäisin koiran vapaana ja körmyyttäisin sille päähän ne oman pihan rajat, oli sitten aita tai ei..
En oo mitenkään koiran kiinni pitämistä vastaan, jos se on koiran turvallisuuden kannalta hyvä juttu... Mun päähän vaan ei mahdu että ITSE laittaisin koirani vaijerin päähän omassa pihassani, sen verran iloinen juoksija tuo meidän koira on... =)
Ei tällaisesta saisi ottaa hernettä nenukkiin, kun vielä itse mielipiteitä pyytää... ;)
 
-trinity-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2004 klo 10:41 niponapo kirjoitti:
No ei varmasti puudu! En ymmärrä teitä joitakin ihmisiä, kun noin väitätte. Koira on koira ja niin.... Annatte varmaan nukkua sängyssännekin koiran.. No kukin taplaa tyylillään.. \|O \|O \|O Lopetan tämän tähän, koska tämä oli taas turhaa. \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O \|O
Enhän oo väittänytkään, että puutuu. Tarkotin vaan sitä, että eihän koira voi sisällä juosta samalla tavoin kun ulkona, kun on paljon vapaata tilaa ympärillä. Meillä koirat eivät edes saa revitellä sisällä täysillä, vaan ulkona on se riekkumis paikka. Niin ja kyllä ne sängyssä nukkuu :D
 
Ranskatar
Heippa ! Annan näkökulmani täältä Ranskasta, missä kaikki pihat ovat aidattuja,ns. aidattomia talonomistajia ei ole. Vaikka ei olisi edes koiraa. Aita on ihan turvallisuus syistä. Meillä on tanskandoggi, pyreneittenpaimenkoira ja 10 pvä sitten tuli ranskanbuldoggi. Ei kyllä tulisi mieleenkään etteikö meillä aitaa olisi täman koiralauman kanssa! Ja ainakin vahingot koirien takia jäävat väliin. Ja eipähan tarvitse pelätä etta varastaavat koirat pihalta. Hyvä vaan jos koiranne pysyvät pihalla ilman aitoja.

Meille tuleepi myös vauva, lk 23.11.2004. Kiitos kaikille kirjoittajille, on mukava lukea vauva-asioita suomalaisesta näkö-kulmasta. Mukavaa kesän jatkoa kaikille. =)
 
Catmama
[Mun mielestä sisäsiisteyttä on helpompi opettaa, kun saa päästää vapaaksi :whistle: Mutta jatkossa ehkä ois parempi pitää kytkettynä..Hmm. Mitä te tekisitte?? Ajattelin ostaa päänyli laitettavan taluttimen. On kyllä pentupanta+flexi, mutta ehkä ois nopeempaa vetästä päänyli laitettava näin aluksi..? HELPPIÄ :saint:
[/quote]

Mielestäni virhe koiranpennun sisäsiistiksi opettamisessa on se että "aina voi päästää pihalle kun tulee hätä". Entäpä sitten kun omistajat ovat päivät pitkät töissä jne., kuka silloin laskee koiran ulos kun sille tulee hätä. Ok talo tai ei, suosittelen että pentu opetetaan käymään myös paperilla, jotta sillä on sitten paikka missä se osaa käydä kun se ei pääse ulos. Mitä tarkoitat että "jatkossa olisi parempi pitää kytkettynä"?
Pennun turvallisuuden kannalta kunnon aita olisi paras ratkaisu, ei kaulapanta. Ei pitäisi olla suuri vaiva rakentaa kunnon aitaa ja porttia kun on kyse eläimen turvallisuudesta, sekä myös naapureiden ja muun ympäristön viihtyvyydestä (vrt. karkaileva koira..). Vastuuntunoinen omistaja ei anna koiran huidella, eikä varsinkaan pienen pennun, naapurustossa, vaan huolehtii että pennulla on oma, turvallinen reviiri. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2004 klo 18:38 -trinity- kirjoitti:
Enhän oo väittänytkään, että puutuu. Tarkotin vaan sitä, että eihän koira voi sisällä juosta samalla tavoin kun ulkona, kun on paljon vapaata tilaa ympärillä. Meillä koirat eivät edes saa revitellä sisällä täysillä, vaan ulkona on se riekkumis paikka. Niin ja kyllä ne sängyssä nukkuu :D
Samaa mieltä, ja sängyssä meilläkin, jos itse sinne haluaa tulla.. :D Useimmiten kuitenkin sängyn alla, ja jomman kumman kellon soidessa ponkaisee automaattisesti sänkyyn.. =)
 
-trinity-
Oiskos niponapolla sellainen mahdollista, että silloin kun itsekin on ulkona, niin koira saa olla irti, mutta jos koira jää yksin ulos, niin silloin kytketään kiinni. Pieni pentu pysyy luonnostaan laumansa lähellä, joten opettaminen on helppoa, kun vaan muistaa, ettei itse kulje pennun perässä.
 

Yhteistyössä