Koirasta??? Mitä te tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja niponapo
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2004 klo 09:49 Marya kirjoitti:
Meillä on nyt vähä reipan 4kk vanha sakemanni pentu.. Kertaakaan ei ole ulkona ollut kiinni, paitsi tietenkin lenkillä. Loistavasti on tähän asti pysynyt omalla pihalla (meillä siis omakotitalo), vaikka ei meillä minkäänlaista aitaa olekkaan.. Mun aivoihin ei jotenkin mahdu että kun on iso piha jossa koira voi juosta ja tutkia ja myllertää, niin sitten se pitäis laittaa vaijerin jatkeeksi... Meillä on naapurissa pieniä lapsia, mutta olen lapsille sanonut ettei yllättäen saa pihaan tulla, että aina täytyy lupa kysyä, ettei koira vahingossa hyökkää kun silmä välttää. Vaikka koissuli on todella kiltti se saattaa kuitenkin olla arvaamaton, varsinkin kun pentu vielä on. Ja samoilla linjoilla olen että jos ei koira pentuna opi pysymään pihassa vapaana niin ei se välttämättä opi sitten koskaan.. Ja meidän koira ihan varmasti puutuis jos joutuis olemaan kiinni pihassa, eikä se tasapainoittaisi sitä yhtään vaikka sisällä onkin irti...
Mutta tässäkin asiassa kukin taplaa tyylillään... =)
Tässä tuo tärkein tuli eli ETTEI KOIRA VAHINGOSSA HYÖKKÄÄ KUN SILMÄ VÄLTTÄÄ JA ...SAATTAA KUITENKIN OLLA ARVAAMATON!

Koira on ELÄIN ja kyllä ihmisten turvallisuus tulee ennen koiran vapautta! Eläin on aina arvaamaton! Ja eläin ja lapsi, siinä kaksi kahelia kimpassa! Saatte pitää koiraanne vapaana tai miten ikinä huvittaa, mutta ymmärtääkseni vain aidatulla yksityisalueella. Lain mukaan koiran on oltava kytkettynä yleisillä paikoilla.

Itselläni on ollut koira ja ihana olikin. Kaverillani oli koira, jota hoisin kun he olivat matkoilla. Olin nimittäin ainoita vieraita ihmisiä, jonka koira hyväksyi. Sitten yhdellä reissulla koira oli käynyt kiinni tuttavan mieheen ja haukkasi silta puolikkaan poskesta!!! Ja eikun piikille samantien! Ajattelin kyllä, että olin ollut ihan pähkähullu kun olin suostunut koiraa aikoinaan hoitamaan. Tosin tässä naamassa arpikin on kaunistus...

On ihmisiä, jotka pelkäävät koiria tai eivät muuten pidä niistä. Minä pidän koirista, mutta en niitten omistajista! Sadat ovat ne kerrat, kun kävellen tai fillarilla olen kulkenut ja koira jostain puskasta ilmestyy eteen tai jopa hyppää päälle. Joittenkin ihmisten mielestä on myös mukavaa antaa koirien juosta suoraan päin vastaan tulevia ihmisiä, heidän koiransa kun on niin suloinen, että kaikkihan siitä pitävät! Tai narussa juoksevat pyörätiellä ristiin rastiin niin, ettei tiedä miten ohi pääsisi! Siihen sitten omistaja huutaa kilometrin päästä, että ei se ole vihainen. MUTTA MINÄPÄ OLEN JOKA KERTA NIIN HEL....TIN VIHAINEN NÄILLE TYPERYKSILLE! Koirankakoista en edes viitsi aloittaa...
 
-trinity-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2004 klo 18:47 Katti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2004 klo 09:49 Marya kirjoitti:
Meillä on nyt vähä reipan 4kk vanha sakemanni pentu.. Kertaakaan ei ole ulkona ollut kiinni, paitsi tietenkin lenkillä. Loistavasti on tähän asti pysynyt omalla pihalla (meillä siis omakotitalo), vaikka ei meillä minkäänlaista aitaa olekkaan.. Mun aivoihin ei jotenkin mahdu että kun on iso piha jossa koira voi juosta ja tutkia ja myllertää, niin sitten se pitäis laittaa vaijerin jatkeeksi... Meillä on naapurissa pieniä lapsia, mutta olen lapsille sanonut ettei yllättäen saa pihaan tulla, että aina täytyy lupa kysyä, ettei koira vahingossa hyökkää kun silmä välttää. Vaikka koissuli on todella kiltti se saattaa kuitenkin olla arvaamaton, varsinkin kun pentu vielä on. Ja samoilla linjoilla olen että jos ei koira pentuna opi pysymään pihassa vapaana niin ei se välttämättä opi sitten koskaan.. Ja meidän koira ihan varmasti puutuis jos joutuis olemaan kiinni pihassa, eikä se tasapainoittaisi sitä yhtään vaikka sisällä onkin irti...
Mutta tässäkin asiassa kukin taplaa tyylillään... =)
Tässä tuo tärkein tuli eli ETTEI KOIRA VAHINGOSSA HYÖKKÄÄ KUN SILMÄ VÄLTTÄÄ JA ...SAATTAA KUITENKIN OLLA ARVAAMATON!

Koira on ELÄIN ja kyllä ihmisten turvallisuus tulee ennen koiran vapautta! Eläin on aina arvaamaton! Ja eläin ja lapsi, siinä kaksi kahelia kimpassa! Saatte pitää koiraanne vapaana tai miten ikinä huvittaa, mutta ymmärtääkseni vain aidatulla yksityisalueella. Lain mukaan koiran on oltava kytkettynä yleisillä paikoilla.

Itselläni on ollut koira ja ihana olikin. Kaverillani oli koira, jota hoisin kun he olivat matkoilla. Olin nimittäin ainoita vieraita ihmisiä, jonka koira hyväksyi. Sitten yhdellä reissulla koira oli käynyt kiinni tuttavan mieheen ja haukkasi silta puolikkaan poskesta!!! Ja eikun piikille samantien! Ajattelin kyllä, että olin ollut ihan pähkähullu kun olin suostunut koiraa aikoinaan hoitamaan. Tosin tässä naamassa arpikin on kaunistus...

On ihmisiä, jotka pelkäävät koiria tai eivät muuten pidä niistä. Minä pidän koirista, mutta en niitten omistajista! Sadat ovat ne kerrat, kun kävellen tai fillarilla olen kulkenut ja koira jostain puskasta ilmestyy eteen tai jopa hyppää päälle. Joittenkin ihmisten mielestä on myös mukavaa antaa koirien juosta suoraan päin vastaan tulevia ihmisiä, heidän koiransa kun on niin suloinen, että kaikkihan siitä pitävät! Tai narussa juoksevat pyörätiellä ristiin rastiin niin, ettei tiedä miten ohi pääsisi! Siihen sitten omistaja huutaa kilometrin päästä, että ei se ole vihainen. MUTTA MINÄPÄ OLEN JOKA KERTA NIIN HEL....TIN VIHAINEN NÄILLE TYPERYKSILLE! Koirankakoista en edes viitsi aloittaa...
Se on kyllä totta, että nykyisin koirat ei saa olla edes omalla pihalla (taajama-alueella) irti, jos piha ei ole aidattu. Ja muistaakseni myöskään pentu koiraa ei saa enää pitää irti, niinkuin ennen sai. Itselläni nuo koirat eivät olleen pentuna kiinni juuri koskaan, ainoastaan jos mentiin vaarallisiin (= autoteiden varrelle) paikkoihin. Syrjäissemmillä kävelyteillä koirat oli aina irti ja se kyllä helpotti koulutusta tosi paljon.
 
Liikuntaa koiralle
Kyllä pentukoiraa taitaa saada ihan vieläkin pitää irti. Eikös siinä jossain lakipykälässäkin sanota, että koira on pidettävä taajama-alueilla kytkettynä taI "välittömästi kytkettävissä".

Koira tavitsee paljon liikuntaa ja liikkumatilaa, minkä vuoksi sen on saatava olla irti paitsi sisällä myös ulkona. Olisi hyvä, että koiran opettaisi niin "yhteiskuntakelpoiseksi", että sittä voisi pitää irti, vaikka kotipuistossa ei saisikaan. Esim. mökkeillessä koira saisi sitten temmeltää vapaana, eikä ketään haittaisi, jos koira vahingossa pääsisi vaikka lenkillä irti.
 
pitäkää kytkettynä niin kauan, kun ei pysy pihassa. sitten voi narussa kiertää tontin rajoja ja aina, kun menee yli niin napakka "ei" ja palautus omalle tontille. sitten jos on ilman valvontaa isona, niin aina kytkettynä eli vaikka juuri juoksunarussa.

itselläni oli koira, joka pysyi pihassa, mutta kiusaus vihreammille pihoille tuli jos jäi itsekseen ja aina, kun ohi kulki jotain outoa.

lähiomaisten kimppuun on pihoilta tullut koiria (ihan puremaan), joten turhan luottavainen ei eläimen suhteen voi olla, vaikka olisi koulutettukin. ai se voi säikähtää jotain tms, joka aiheuttaa järjetöntä käytöstä. eräs erittäin hyvin koulutettu koira (rotwailer) säikähti lumiauraa, jonka takaa tuli vanha mies. puri äijää ja pahasti.

opettakaa myös hyvät ihmiset koirille, sen ettei jokaista vaununtyöntäjää tarvitse räksyttää. tiukka ei riittää. koira on aina isäntänsä käyntikortti.
 
Ajattelinpahan huomauttaa, että on olemassa myös meitä, aikuisia ja lapsia, jotka todella PELKÄÄ koiria!!!! Eli jos koira ei pysy omalla tontilla, vaan lähtee jokaisen lenkkeilijän perään, niin sille lenkkeilijälle siitä voi tulla todella iso kammo. kokemusta on. ja lain mukaanhan koirien on oltava kiinni suurimman osan vuodesta.
 
meidän leonbergin koira on pysynyt aina pihassa, vaikkei aitaa koko pihan mittaa ollutkaan... nyt on koko piha aidattu, olemme suunnitelleet toisen koiran ostoa ja tykkään ite kun koirat saavat vapaasti pihassa temmeltää.
- me tosin asumme rauhallisella aluella, jossa tämä onnistuu.


mutta pitkä vaijeri on kanssa kiva jos vapaana oleminen ei onnistu syystä tai toisesta.
 

Yhteistyössä