Koiranpennun maahantuonti ruotsista?

Ollaan menossa jouluksi ruotsiin, ja mun äitillä on koiranpentuja parhaillaan. Nyt ollaan rakastunut yhteen näistä, ja harkitaan ostoa. Kysymys on, saako koiranpennun tuoda suomeen? Täytyykö ottaa raivotautirokotus ja odottaa verikokeita ennen kun tämän saa tuoda? Pentu on luovutus ikäinen 23.12, ja ollaan tulossa takasin 29.12.
Pennut viedään rokotettavaks ja sirutettavaks 21.12. Pitääkö silloin mainita eläinlääkärille että pentu on muuttamassa?

//Susan
 
Kyllä pitää mainita/ ainakin kannattaa.
Itse asuin ruotsissa ja kun muutin takasin niin toin koiran mukana, Tessa oli kyllä silloin jo puoli vuotias..
Ja koiralla pitää olla lemmikkieläin passi, ei maksa paljoa sielä eläinlääkärillä, oisko ollu 50 kruunua tms, tosi halpa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Kyllä pitää mainita/ ainakin kannattaa.
Itse asuin ruotsissa ja kun muutin takasin niin toin koiran mukana, Tessa oli kyllä silloin jo puoli vuotias..
Ja koiralla pitää olla lemmikkieläin passi, ei maksa paljoa sielä eläinlääkärillä, oisko ollu 50 kruunua tms, tosi halpa..
Kiitos vastauksesta. =) Täytyy sitten soitella äitille ja sanoa että passi täytyy hommata pennulle. Ilmotitko tulliin ennen kun toit koiran maahan? Ollaan matkustamassa viking line, meillä on auto mukana. Ei haluta missään nimessä salakuljettaa koiraa ainakaan. =)
 
itse tulin siljalla, mutta tuskinpa käytäntö paljoa poikkeaa..
:)
Eli muistakaa varata ainakin se lemmikkihytti hyvissä ajoin, niitä kun ei ole paljoa..
Mä en ilmottanu tulliin mitään, eikä sielä edes ketään ollut. Odottelin puoli tuntia tullin ulkopuolella toisen koiranomistajan kanssa kun luulin että aina tarkastetaan paperit, mutta eipä ketään näkynyt ja kävelin autolle.. B)
Syy on varmaan se kun suomeen päin eläimet pääsee tosi helposti, tosiaan vaan varmuudeks se passi mukaan ja voihan sitä kysyä vielä siltä eläinlääkäriltä onko muita määräyksiä.. Muistakaa vaan että ruotsiin ette pentua enää takas voi viedä edes lomalle ennen kuin koiralla on myös otettu ne rabies vasta.-aine testit.. Muihin maihin koiran vieminen siis on selkeesti vaikeempaa ku suomeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
itse tulin siljalla, mutta tuskinpa käytäntö paljoa poikkeaa..
:)
Eli muistakaa varata ainakin se lemmikkihytti hyvissä ajoin, niitä kun ei ole paljoa..
Mä en ilmottanu tulliin mitään, eikä sielä edes ketään ollut. Odottelin puoli tuntia tullin ulkopuolella toisen koiranomistajan kanssa kun luulin että aina tarkastetaan paperit, mutta eipä ketään näkynyt ja kävelin autolle.. B)
Syy on varmaan se kun suomeen päin eläimet pääsee tosi helposti, tosiaan vaan varmuudeks se passi mukaan ja voihan sitä kysyä vielä siltä eläinlääkäriltä onko muita määräyksiä.. Muistakaa vaan että ruotsiin ette pentua enää takas voi viedä edes lomalle ennen kuin koiralla on myös otettu ne rabies vasta.-aine testit.. Muihin maihin koiran vieminen siis on selkeesti vaikeempaa ku suomeen.
Jälleen tuhannet kiitokset vastauksestasi! =) Tarkistin viking line sivulla tiedot eläintenkuljetuksesta. Riittää jos on passi eläimelle, samoin saa ottaa hyttiin jos on varattu koko hytti (meillä on), ja varasin oman lipun koiralle. Onko erikseen joku tulli mistä ajetaan autolla ohi, vai mennäänkö me tavallisesti jonoon? Noh, kaipa ne neuvoo. :) Nyt ollaan ainakin päätetty että ostamme pennun, ja odotellaan innoissaan matkaa ruotsin puolelle. Täytyy alkaa antaa rabies rokotukset kun päästään takas, että saadaan kuljettaa pentua myöhemmin mukana kun käymme mummolassa. =)
Iihh, kamala "pentukuume" iski nytten. :D
 
Vitsi.. niin muistan ton pentukuume tunteen.. :D Nyt meille on tulossa ihmislaps ni ei hirvee pentukuume ole, pitänee odottaa muutama vuosi..

En tiedä miten autolla mennessä tuo tulli toimii.. itse siis kävelin muiden lailla laivalta pois ja auto odotti ulkona.

Aloittakaa se rabies homma heti ku vaan mahdollista, mulle kävi niin että koira sai rokotukset ajallaan ja kaikkea, mutta kun vasta-aine testi tehtiin vasta-aineita ei ollutkaan muodostunut (ei kuulemma ole hirveän harvinaista) ja jouduimme ottaa uudet testit taas 3-4 kk kuluttua.. :| silloin onneksi vasta-aineet oli muodostunut!! Joten meillä meni yhteensä noin vuosi tuohon rabies hommeliin.. Mutta nyt on passit ja vasta-aineet ja kaikki katottu ja saadaan matkustaa.. =)

Onnea paljon teille koiranpennun johdosta.. Teille tuleekin varmasti paras joululahja koskaan.. :heart:
 
En nyt jaksa tarkastaa, mutta veikkaisin että pikkupennun (alle 3kk) saa tuoda ruotsista suomeen ilman rokotuksia kunhan koiralla on passi ja mikrosiru.

Me itse asutaan ruotsissa ja haettiin meidän koira toissakesänä suomesta ja tännepäin tuodessa ruukaa olla tiukemmat säännöt. Mutta siis meidän piti hakea jordbruksverketilta tuontilupa, maksettiin käsittelymaksu ja tehtiin selvitys miksi halutaan koira tuoda noin pienenä. Saatiin sitten se lupa ja suomenpuolella kasvattaja oli hankkinut pennulle sen passin ja sirun. Niillä se tuonti sitten onnistui ilman mitään kommelluksia ja tosissaan tässä "helpossa" versiossa oli ehtona että koira on alle 3kk eikä ole saanut rabies-rokotusta. Jos ikää olisi ollut se 3kk niin silloin olisi täytynyt ottaa rokotus ja odottaa tietty aika että saa otettua vasta-ainetestit ja niiden tulokset ennen kuin koiran olisi saanut tuotua suomesta ruotsiin. Muistaakseni suomi ei vaatinut noita asta-ainetuloksia, eli silloin olisi riittänyt pelkkä rabiesrokotus.

Kannattaa tarkistaa kennelliitosta nuo suomen määrätykset koiran tuonnista ja tietty kertoa sille eläinlääkärille että saa sen passin. Me itse tuotiin koira vikingin laivalla, hyttiä tilatessa ilmoitettiin eläimestä ja hytti määräytyi sen mukaan. Tullissa pysäyttävät jos pysäyttävät - yleensä eivät. Kun koiralla on tuo passi (ja mahdolliset matkustusluvat)ok niin ei tullista tarvita mitään leimoja.

 
Tällaista tietoa löytyi:

Raivotautia vastaan rokottamattomia alle kolmen kuukauden ikäisiä koiran- ja kissanpentuja saa tuoda Suomeen vain seuraavista raivotautivapaista maista, joita ovat:

EU/ETA-maat:
Alankomaat, Belgia, Irlanti, Kreikka, Kypros, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Tanska, Tsekki, Itävalta ja Yhdistynyt kuningaskunta


Seuraavien ehtojen on täytyttävä:

1. Eläin on tuontihetkellä alle kolmen kuukauden ikäinen.

2. Eläin on tunnistusmerkitty mikrosirulla tai selkeästi luettavalla tatuoinnilla.

3. Eläin tuodaan Suomeen suoraan kasvattajan luota, jossa eläin on syntynyt ja pidetty syntymästään saakka, eikä eläin ei ole ollut tekemisissä villieläinten kanssa.

4. Eläimen mukana on lemmikkieläimen todistus (ns. lemmikkieläinpassi), jos se tuodaan toisesta EU-maasta, Norjasta tai Sveitsistä, tai komission päätöksen 2004/824/EY mukainen virkaeläinlääkärin antama todistus, jos se tuodaan Islannista.

5. Eläimen mukana on kasvattajan allekirjoittama vakuutus siitä, että eläin on syntynyt hänen luonaan ja pidetty syntymäpaikassaan vientihetkeen saakka erossa villieläimistä. Vakuutus kirjoitetaan lemmikkieläinpassin osaan XI tai erilliselle todistukselle. Esim. I, the undersigned, certify that the animal with microchip/tattoo no________________ was born and has been kept since its birth at my facility and has not been in contact with any wild animals. [paikka, päivämäärä ja kasvattajan allekirjoitus]

6. Jos eläin tuodaan Islannista, on eläimelle enintään 30 päivää ennen sen saapumista Suomeen annettava asianmukainen annos pratsikvantelia tai epsiprantelia sisältävää, asianomaiselle eläinlajille hyväksyttyä lääkettä ekinokokkoosia aiheuttavia heisimatoja vastaan.

7. Eläin on kuljetettava lähtömaastaan suoraan Suomeen. Lentokuljetus voi kuitenkin tapahtua myös muun maan kautta, jos eläin pidetään kyseisessä maassa kansainvälisen lentokentän alueella.


Elikkäs käytännössä pyydätte eläinlääkäriltä sen passin johon merkitään se sirunnumero. Ja pyydätte kasvattajalta sen todistuksen että pentu on syntynyt ja oleillut vain hänen luonaan sekä hoidatte kuljetuksen suoraan kasvattajalta suomeen. Huomattavasti helpompaa noin kuin odottaa niitä rokotuksia ja vasta-aine testien tuloksia (jotka ei välttämättä edes ole riittävät ekojen rokotusten jälkeen).

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/tuonti_ja_vienti/sisamarkkinakauppa_eli_tuonti_ja_vienti_eu-jasenmaissa/koirien__kissojen_ja_frettien_tuonti_ja_vienti/koiran-_ja_kissanpentujen_tuonti/

Onnea uudesta perheenjäsenestä!
:flower:
 

Yhteistyössä