koiranpennuista tietävät HUOM!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 8vko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
8

8vko

Vieras
Minun reilu 8viikkoinen pentu koira ei suostu syömään. On nyt ollut minulla viikon ja luulisi jo pikku hiljaa tottuneen uuteen elinympäristöön yms mutta ruoka ei maistu :(
Syötän samaa ruokaa kuin kasvattaja. Nappuloita joita turvoitan kuten kasvattaja. Olen välillä yrittänyt saada syömään eri lisukkeiden, piimää, raejuustoa, koiran makkaraa yms. mutta pentu ei vaan syö. Jaksaa kyllä touhuta yms. Ruokailua vähensin kolmeen kertaan päivässä mutta sekään ei auta noin kaksi kertaa päivässä suostuu syömään mutta todella vähän kerrallaan. Jasitten huomasin sen että jos laittaa lattialle ei kippoon vaan suoraa lattialle papanoito joita ei ole turvotettu niin niitä syö jonkin verran. Pentu on seropi ja arvioitu keskikoiseksi-isoksi kasvaksi. Ja kokonais päivän satsi ruokaa on noin 2dl.
Onko kellään vinkkejä miten saan pennun syömään. Olisiko ruuan vaihdos hyvä idea?

En nyt tiedä noin pienestä koirasta, mutta eka ajatus minulla olisi paistaa vähän jauhelihaa ja sekoittaa sitä turvotettuihin nappuloihin.. Luulisi maistuvan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Älä vaihda ruokaa äläkä nyt mitään koiranmakkaraa pennulle vaan syötä. Oletko ollut yhteydessä sinne mistä koiran ostit ton syömisen osalta?

En ole ollut. Pitänee varma soittaa.

Mä sinuna soittaisin sinne ja juttelisin asiasta. Toiset pennut vaan tarttee enemmän aikaa ku toiset.
Toivottavasti teille ruokahalu palaa pian

kissaihminen: miksi ihmeessä se jauheliha pitäisi PAISTAA koiranpennulle??? ei todellakaan!

Eli voit koittaa laittaa sinne ruoan joukkoon RAAKAA jauhelihaa. Se kyllä syö aika vähän jos keskikokoinen-ison koiran pentu kyseessä, mutta toisaalta on vielä aika pieni.

Ei niitä nappuloita tarvitse sille pennulle turvottaa jos se syö ne kuivana, sitten vain paljon vettä tarjolle ja tarjoa niitä sieltä lattialta.

onko madotukset kunnossa???koira voi reagoida ruokahaluttomuudella tai kovalla ruokahalulla jos on matoja. voi toki antaa papanat kuivanakin,vaihtelu virkistää. :) mulla kokemusta,kasvatan kultseja,sakemanneja ja chihukin löytyy. ton ikäselle koiralle suosittelen annettavaksi vain 2 kert pvässä ruuan. kuten jo joku sanoikin,anna RAAKAA jauhelihaa vähän ,ainakin kerran viikkoon.jätä piimät ja muut väliin pois,vaihdellen sitä ruoka-annosta,jos kuivamuona kelpaa sellaisenaan,älä anna muuta.

Kuten viittasin, en ole koiraa koskaan kasvattanut. Kahdeksanviikkoiselle kissalle en antaisi vielä raakaa lihaa, koska ne harvemmin on asianmukaisesti rokotettu ja madotettu tuossa iässä (jos ei ihan kasvattajia lasketa). Mutta jauheliha kuin jauheliha :)

Toivottavasti alkaa pikkukoiralle ruoka maistumaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Kissaihminen:
Kuten viittasin, en ole koiraa koskaan kasvattanut. Kahdeksanviikkoiselle kissalle en antaisi vielä raakaa lihaa, koska ne harvemmin on asianmukaisesti rokotettu ja madotettu tuossa iässä (jos ei ihan kasvattajia lasketa). Mutta jauheliha kuin jauheliha :)

Toivottavasti alkaa pikkukoiralle ruoka maistumaan!

mä olen alottanu raaalla jauhiksella 4vk ikäsille koiranpennuille lisäruoan

Minun ensimmäisen koiran kasvattaja sanoi ettei yksikään koira ole kuollut nälkään täyden ruokakupin viereen! Eli jos kuitenkin syö ja touhuaa niin ole vaan iloinen jos ei tarvitse säännöstellä ruokaa vaan tekee sen itse.

Onnea uudesta perheenjäsenestä :)
mitä rotua teidän seropissa on?

Meidän seropi söi kaikkein parhaiten just raakaa jauhelihaa ja pennun napusia. Ei saanu turvottaa silloin ei syöny.

Alkuperäinen kirjoittaja KK:
Muutenkaan ei vissiin suositella turvottaan napuja, jos ne syödään kuivana niin poistaa samalla myös hammaskiveä.

Kaikille ei vaan sovi antaa ihan kuiviltaan. Esim. meidän lapukka tukehtuu jos sille antaa kuiviltaan pauja. Ainakin pitää laittaa kuppiin vettä reilusti vaikkei niiden anna turvotakaan. Siinä ei hammaskivet lähde kun se ei malta niitä pureksia! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Minun ensimmäisen koiran kasvattaja sanoi ettei yksikään koira ole kuollut nälkään täyden ruokakupin viereen! Eli jos kuitenkin syö ja touhuaa niin ole vaan iloinen jos ei tarvitse säännöstellä ruokaa vaan tekee sen itse.

sairas pentu kyllä saattaa kuollakkin vaikka kuppi olisi täynnä, siksi ymmärrän aloittajan huolen.
Jos et saa kasvattajaa kiinni, soita eläinlääkäriin ja kysy sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei2:
sairas pentu kyllä saattaa kuollakkin vaikka kuppi olisi täynnä, siksi ymmärrän aloittajan huolen.

Mutta kuten ap sanoi: koira syö ja touhuaa. Eikö tuo ole ihan terveen koiran merkki?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja hei2:

Mutta kuten ap sanoi: koira syö ja touhuaa. Eikö tuo ole ihan terveen koiran merkki?

Noh, miten vaan, kauhee vaivahan sitä on ottaa asiasta selvää? sinun mielestäsi?

Mulle tuli kanssa pentu tossa neljä kuukautta sitten. Oli todella nirso ja on vieläkin nappuloiden suhteen! Närppi vaan kokoajan ruokakipolta sapuskaa. Siis syö mielellään kaikkea muutakuin nappuloita. Tein vain niin, että tarjosin ruokaa n. 4 kertaa päivässä ja annoin kipon olla puolisen tuntia, niin kauan että söi edes vähäsen. Sitten kuppi pois ja myöhemmin kippo uudestaan lattialle. Ei meidän pentu ainakaan nälkään ole kuollut. Se vaan on pieniruokainen ja tykkää nykyään enemmän kovista papanoista kuin turvotetuista. Pentumme on myös siro-rakenteinen el.lääkärin mukaan, mikä on parempi kuin ylipainoinen pentu.

Meillä on nyt 12 viikkoinen pentu ja olemme antaneet sille kuivamuonaa piimässä pehmittenynä. Kotiruokaa olemme antaneet ja hyvin on poika syönyt. Jauhelihakastiketta, perunoita, riisiä, makaronia, nuudeleita siis aivan samaa sapuskaa mitä itse syömme. Olemme ostaneet pari kertaa viikossa porsaan sydäntä ( riittää parille päivälle) ja kovasti on tykännyt. Maksaa olemme myös antaneet. Pikkuhiljaa kun totuttaa syömään välttyy ripuleita :)

Yhteistyössä