Koiran synnytyksestä tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä nartulla tulossa ekat pennut, ja pari asiaa haluaisin kysyä.
Nyt viimeisen viikon aikana maha paisunut ihan tosi paljon, on roikkuva ja iso, vuorokausia nyt 52 mitä todennäköisemmin. Voiko vatsa jo laskeutua?

Muutaman kerran käynyt pentulaatikossa rappaamassa ja kaivamassa ja murisee samalla, tätä murinaa ihmettelen mistä se johtuu? :O

Älä koskettele nartun vatsaa jos se ei siitä kerran tykkää, anna olla rauhassa. Pentulaatikon petaaminen ja murina on ihan vaan valmistautumista, murina on tavallaan yksinpuhelua josta ei tarvitse välittää. Jotkut nartut ovat ihan "roikkomasuja" jo tuossa vaiheessa, periaatteesahan narttusi voi synnyttää jo viikon kuluttua.

Älä koskettele nartun vatsaa jos se ei siitä kerran tykkää, anna olla rauhassa. Pentulaatikon petaaminen ja murina on ihan vaan valmistautumista, murina on tavallaan yksinpuhelua josta ei tarvitse välittää. Jotkut nartut ovat ihan "roikkomasuja" jo tuossa vaiheessa, periaatteesahan narttusi voi synnyttää jo viikon kuluttua.

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta :) Olenkin siirtänyt aina käteni pois, kun olen huomannut ettei pidä siitä.

Netissä lukee että pitäisi mahdollisemman vähän puuttuu synnytykseen minusta se on väärä neuvo! Pentu kun tulee ulos kalvot pitää poistaa heti. Ja imasta hengitystiet auki. Emo voi hoitaa napanuoran paitsi jos ei tajuu, sit sidot langalla ja leikkaat. Jätät ehkä 2,5cm napanuoran

Niin ja,mulla on synnyttänyt koira viikon etuajassa! Vastoin eläinlääkärin ennustetta kaikki selvisi.
Onhan sulla lämmitin ja tarkka vaaka? Joka syötön jälkeen on painon pitänyt nousta=saa ruokaa. Jos ei saa pitää alkaa antaa korviketta pynnitseminen ennen ja jälkeen. Apteekista saa 1ml ruiskui niillä pystyy syöttää tipan kerralla. Royal canin tuttipullon tutit on huonoi

Netissä lukee että pitäisi mahdollisemman vähän puuttuu synnytykseen minusta se on väärä neuvo! Pentu kun tulee ulos kalvot pitää poistaa heti. Ja imasta hengitystiet auki. Emo voi hoitaa napanuoran paitsi jos ei tajuu, sit sidot langalla ja leikkaat. Jätät ehkä 2,5cm napanuoran
Normaali koira osaa hoitaa synnytyksen itse. Eri asia sitten vammaiseksi jalostetut.

Pennut vetää lähes aina henkeen lapsivettä , miksi pitäisi ottaa riski että pentu kuolee?
Meillä nartut haluaa silityksiä.
Sulla ei tunnu olevan järkiperusteita tälle.
Meillä on yks pentu syntynyt eläinlääkärissä ja kyllä eläinlääkäri autto pennun ensin ulos synnytys kanavasta ja sitte kalvoista.
Äläkä päästä koiraa vapaaksi missään.

Koiran synnytykseen ei oikeasti kannata puuttua, jos vaikuttaa sujuvan hyvin.
Koirasi on ilmaissut ettei pidä koskettelusta. Synnytyksen aikana saattaa tehdä stopin, jos kokee tilanteen ahdistavaksi syystä tai toisesta.

Joo mutta kunpi on nopeampi ihminen vai koira? Mä en ota mitään riskiä sen suhteen että kuoleeko pentu vai ei, mikä otan sen kalvoista heti pois, ja avaan ilmatiet. Kyse ei ole siitä mitä narttu osaa tai ei osaa vaan siitä mikä on turvallisinta. Piste. Veikkaan että mulla on enemmän kokemusta kuin sulla.

Normaali koira osaa hoitaa synnytyksen itse. Eri asia sitten vammaiseksi jalostetut.

Joo mutta kunpi on nopeampi ihminen vai koira? Mä en ota mitään riskiä sen suhteen että kuoleeko pentu vai ei, mikä otan sen kalvoista heti pois, ja avaan ilmatiet. Kyse ei ole siitä mitä narttu osaa tai ei osaa vaan siitä mikä on turvallisinta. Piste. Veikkaan että mulla on enemmän kokemusta kuin sulla.

Miten puhdistat ilmatiet? Ja mikä paras tapa kalvojen pois ottoon? Entä onko se napanuora pakko sitoa, ja kuinka tiukalle? Kiitos paljon neuvoista!

Kalvot pois kuonon edestä ihan sormilla repien (ovat sitten muuten sitkeät rikottavat ), limaa voi imaista pennulta laittamalla suu kuonon ympärille ja kevyesti imaisten. (maistuu tosi pahalta !). Napanuoran sitomiseen karhulankaa, niin tiukka kaksoissolmu kuin mahdollista ja sitten napanuora keitetyillä saksilla poikki puolen sentin päästä solmusta joka on parin sentin päässä pennun vatsasta.
Mutta...jos narttu itse alkaa siivoamaan pentua heti sen synnyttyä niin älä tunge sekaan, tarkkaile tilannetta vierestä ja puutu asiaan vasta jos on oikeasti tarvetta.

Minä olen kasvattanut toistasataa pentuetta enkä koskaan ole seurannut pentujen kasvua vaakaa käyttäen. Kyllä silmällä näkee jos joku meinaa jäädä kasvussa toisista jälkeen ja sitten on mietittävä onko järkevää aloittaa mitään erikoista pipettiruokintaa vaiko ei. Yleensä pennussa on jotain vialla ellei se kasva ja kehity.

Yhteistyössä