koiran sterilisaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiraihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiraihminen

Vieras
Joo, ei ehkä paras mahdollinen palsta tälle aiheelle mutta kysympä kuitenkin.

Eli kertokaahan kokemuksia narttukoiran sterilisaatiosta, miten vaikuttanut koiran luonteeseen/käyttäytymiseen? Toivottavsti ei mitenkään? Ja karvanlaatu huolettaa, tuleeko turkista sellainen pöllähtänyt pumpulipesä?

Meidän 4v koira menossa sterilisaatioon pian, hankalien juoksujen takia, mutta jotenkin tuntuu isolta päätökseltä noin pienen asian takia. Eläinlääkärit suosittelee, kasvattaja ei.

En koiraa omista, mutta sen tiedän, että jos ne juoksut on hankalia niin ehdottomasti sterilisaatioon se koira. Jos olette koiran jo kokonaan maksaneet eikä sitä ole aikomus pennuttaa, niin kasvattajalla ei ole mitään nokan koputtamista asiaan. Enon toinen koira steriloitiin, ei vaikuttanut mitenkään sen luonteeseen :) Turkki myöskin samanlainen kuin aikaisemmin.

Meidän narttu leikattiin, kun tuli nisäkasvaimia. En olis ehkä muuten leikkauttanut, vaikka juoksut 3 x/vuosi, mutta oli hyvä päätös, sillä koirasta tuli iloisempi. Taisi hormonivaihtelut hieman masentaa, ainakin toisinaan teki pesää. Karva ei meillä huonontunut yhtään, mutta alkuun sterilisaation jälkeen ruokahalu olis ollut moninkertainen. Ei sit annettu periks, vaikka teki vaikeeta, kun toinen oli niin nälkäisen oloinen normaalista ruoka-annoksesta huolimatta. Jonkun ajan kuluttua ruokahalu normalisoitui.

Osalle isoista ja keskikokoisista koirista kehittyy virtsankarkailuongelma sterilsaation seurauksena. Meillä koiralle kävi näin ja oli lopun elämäänsä lääkityksellä, joka onneksi auttoi.

iso leikkaus, joka on joskus tarpeen esim. vaikeiden juoksujen tai isomman tulehdusriskin takia. Mutta leikkauttaisin vain hyvistä syistä.

luonteesta en osaa sanoa, koska jouduttiin leikkaamaan koira jo nuorena (ei siis vielä ollut aikuistunut). ruokahalu pysyi samana, mutta karvankasvu "tuuhentui"..

mä olen kyllä leikkauksen kannalla, jos ei aio pennuttaa :)

Turkki on edelleen karkea (karkeakarvainen rotu). Ruuan kanssa saa olla tarkkana, mut ihminenhän sinne kuppiin sitä ruokaa annostelee, eikä meillä ole ollut ongelmia sen suhteen. Koira toki varmaan söisi paljon enemmänkin, jos saisi. Luonne sillä ei ole paras mahdollinen ollut ikinä, eikä sterilointi siihen vaikuttanut mitenkään. Juoksut olivat erittäin hankalat ts. koiralla oli joku häiriö hormoonitoiminnassa. Ehdottomasti hyvä päätös leikkauttaa se.

Koira on maksettu, ei aiota pennuttaa, joten täysin meidän päätöshän tää on. Ja pitkään asiaa pohdittu, nyt ois ajankohta passeli kun olen vielä kotona työelämästä. KOira on todella vilkas ja iloinen, tuo rauhoittuminen ei siis ole mitenkään pahasta, kunhan ei kokonaan vetelöidy. Kai tää on vaan tällaista viime hetken panikointia, kun kuitenkin kyseessä peruuttamaton toimenpide. Että pilaako sitä jotenkin omalla päätöksellään terveen elämäniloinsen koiran...mutta eiköhän se tästä, kyllä mä ihan oikeesti uskon, että ei sterilisaatio ole mikään lobotomia :)

Yhteistyössä