koiran sijoittaminen,vääntäkää mulle rautalangasta mitä meinaa? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se on kai vähän tapauskohtaista että mitä on sijoitussopimukseen merkitty: kasvattaja esim. vaatii tietyn määrän näytttelyitä missä on koiraa käytettävä, eli yleensä kai kasvattaja käyttää mut sun on pidettävä koira näyttelykunnossa, ja sit tosiaan ne pennut teetetään ja niistä on opimuksessa tarkemmin.

Se on tapauskohtaista, sovitaan erikseen. Näyttelyihin voi määrätä, tietyn ruoan syöttämisen voi vaatia, tietyn määrän astutuksia jne. Kaikki on ihan siitä mitä sovitaan.

eli... koiran sijoituksessa jalostusoikeus jää kasvattajalle ja hallintaoikeus ostajalle. Yleensä myyjä vaatii koirasta vakuusmaksun (max. puolet pennun hinnasta), joka palautetaan ostajalle, jos koiraa käytetään jalostukseen. Narttukoira sijoitetaan YLEENSÄ yhtä pentuetta vastaan (tapauskohtaista...) Sijoitussopimus raukeaa kun sovittu määrä pentueita on syntynyt. Sopimus raukeaa myös koiran iän mukaan, tapauskohtaisesti tämäkin, 3-4 vuotta. Mikäli näin tapahtuu vakuusmaksu jää myyjälle. Myös uros voidaan sijoittaa, jolloin astumisten määrä ja ikämääritykset voivat olla erilaiset kuin nartulla...

Olikohan vielä jotain..?

tässä tapauksessa kyse koirasta joka on ns.sekundayksilö,voiko niitäkin käyttää näyttelyissä...? :ashamed: laitoin kyllä asiasta jo sähköpostia,mut ei ole viel vastannut :)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
eli... koiran sijoituksessa jalostusoikeus jää kasvattajalle ja hallintaoikeus ostajalle. Yleensä myyjä vaatii koirasta vakuusmaksun (max. puolet pennun hinnasta), joka palautetaan ostajalle, jos koiraa käytetään jalostukseen. Narttukoira sijoitetaan YLEENSÄ yhtä pentuetta vastaan (tapauskohtaista...) Sijoitussopimus raukeaa kun sovittu määrä pentueita on syntynyt. Sopimus raukeaa myös koiran iän mukaan, tapauskohtaisesti tämäkin, 3-4 vuotta. Mikäli näin tapahtuu vakuusmaksu jää myyjälle. Myös uros voidaan sijoittaa, jolloin astumisten määrä ja ikämääritykset voivat olla erilaiset kuin nartulla...

Olikohan vielä jotain..?

Minulla, siskollani sekä ystävälläni on sijoitus koirat. Eri rotuisia ja eri kasvattajilta. Kaikki olemme maksaneet koirasta kaksi kolmasosaa. Kenellekkään ei rahoja palautella missään tilanteessa. Minulla on sovittu kuudet näyttelyt joihin kasvattaja itse vie ja 1-2 astutusta. Yhdestä pennusta saan puolet myynti hinnasta.

Sisko on velvoitettu käyttämään koira kasvattajan määräämässä näyttelyssä 4 kertaa. Ja narttu astutaan kerran. Pentueen siskoni hoitaa ja saa yhden pennun.

Kaverini on velvoitettu käymään näyttelyissä jotka kasvattaja korvaa. Määrää ei ole sovittu. 3 astumista viiden vuoden sisällä ja jos kasvattaja ei niitä käytä sinä aikana ei kaverilla enään astutukseen pakko suostua. Tietty ruoka merkki/ neuvottelu toisesta merkistä myös kirjattu kauppakirjaan.

Eli aika lailla sop.mukaan menee...

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
tässä tapauksessa kyse koirasta joka on ns.sekundayksilö,voiko niitäkin käyttää näyttelyissä...? :ashamed: laitoin kyllä asiasta jo sähköpostia,mut ei ole viel vastannut :)

Ei kai kukaan sekundaa sijoita... Sijoituksessa olevat ovat yleensä huippu hyviä joista on odotettavissa kehittyvän huippu yksilöitä joita kasvattaja tahtoo käyttää linjauksissaan...

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
Alkuperäinen kirjoittaja kuha:

Ei kai kukaan sekundaa sijoita... Sijoituksessa olevat ovat yleensä huippu hyviä joista on odotettavissa kehittyvän huippu yksilöitä joita kasvattaja tahtoo käyttää linjauksissaan...

näin kasvattaja laittoi,että olis vapaana sijoitukseen pentu jolla häntä jotenkin sekunda.. laitoin tarkennuspyynnön sähköpostiin ja vastausta odottelen..

no jos olen ymmärtänyt väärin :ashamed:
olen nimittäin ko.rodun keskustelupalstalla kuullu pelkkää hyvää tästä kasvattajasta ja muut kennelitkin ovat suositelleet. :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Olikohan vielä jotain..?

Minulla, siskollani sekä ystävälläni on sijoitus koirat. Eri rotuisia ja eri kasvattajilta. Kaikki olemme maksaneet koirasta kaksi kolmasosaa. Kenellekkään ei rahoja palautella missään tilanteessa. Minulla on sovittu kuudet näyttelyt joihin kasvattaja itse vie ja 1-2 astutusta. Yhdestä pennusta saan puolet myynti hinnasta.

Sisko on velvoitettu käyttämään koira kasvattajan määräämässä näyttelyssä 4 kertaa. Ja narttu astutaan kerran. Pentueen siskoni hoitaa ja saa yhden pennun.

Kaverini on velvoitettu käymään näyttelyissä jotka kasvattaja korvaa. Määrää ei ole sovittu. 3 astumista viiden vuoden sisällä ja jos kasvattaja ei niitä käytä sinä aikana ei kaverilla enään astutukseen pakko suostua. Tietty ruoka merkki/ neuvottelu toisesta merkistä myös kirjattu kauppakirjaan.

Eli aika lailla sop.mukaan menee...

Se on sitten ollut teidän sijoitusopimuksessa näin.. senkin kun voi laatia suurinpiirtein miten tykkää... mutta kyllä takuumaksu maksetaan takaisin kun pentue/pentueet on teetetty.. ja se takuuraha saa olla tosiaan korkeintaan puolet pennun hinnasta...

Ei joudu, ei... ja jos joutuu, niin se kyllä palautetaan...

Mulla on koira, mikä on nyt 6v ja alun perin tulluy sijoitukseen. Minä maksoin tuosta koirasta 1/4hinnasta (1000mk) ja sopimuksessa oli vähintään 3 elävää pentua ehtona. Muita kohtia siinä sijoitussopimuksessa oli mm.
*Näyttelyttämisoikeus kasvattajalla
*Sopimus siitä, mitä kumpikin maksaa (kasvattaja; lonkkakuvat, silmätarkastukset, mikrosiru puoliksi, minä tavanomaiset rokotukset, ell-kulut, ja ruoka-, ja ylläpito kulut)
*Koira tekee pennut viimeistään sinä vuonna kun täyttää 6v tai sopimus raukeaa vuoden 2007 lopussa.
*Takuumaksua EI palauteta, riippumatta onko koira penikoinu vai ei.
*Koira penikoi kasvattajan luona, ja kasvattaja hoitaa pennut

Kasvattaja valitsi pentueesta sijoituspennun, eli siis parhaan mahdollisen yksilön.
Tämä koira teki 6 pentua pääsiäisenä '04, jonka jälkeen kasvattaja siirsi koiran minun nimiin kennelliiton papereihin. Meillä ei ole ollu kasvattajan kanssa mitään ongelmia. Kaikki sopimukset on kirjoitettu paperille, ja itse sijoitussopimus on kennelliiton hyväksymällä lomakkeella.
Näissä asioissa kannattaa olla tosi tarkkana! Paljon on niitä kasvattajia, jotka tekee vilppiä tosten kustannuksella. MUTTA HYVÄ KASVATTAJA ON KULTAAKIN KALLIIMPI JA ON TUKENA KOIRAN KASVATUKSESSA!!

Meillä en muista tarkkoja ehtoja mutta itsellä oli sekunda sijoituskoira, jolla halusi kuitenkin teettää pennut kun kanta on niin pieni koska koirani isällä ei ollut muita pentuja. (mikä oli vale näin jälkeenpäin)

Koira lähti astutettavaksi, ei käynyt että minä ajelen bussilla eestakaisin vaan lentokoneeseen oli pakko laittaa. No sinne päästessä oli muka ongelmia. JA eläinlääkärin lausunto että tätä koiraa on kolteltu kaltoin. No siinä sitten kun viikko oli täynnä (sopimuksessa muistaakseni luki että viikko astutukseen) noh koiraa ei luvattu takaisin vaan osa kauppa hinnasta. Marssimme poliisille. Oli myöhä ilta siinä vaiheessa ja kukaan ei tiennyt meidän poliisilaitoksella onko varkaus vai sopimuksen rikkomus -rikos.

aamulla uudestaan sinne ja soittivat sitten Etelä-Suomeen siellä osattiin paremmin, tapahtuu kuulemma usein. NOh 32 tuntia myöhemmin saatiin l'hteä hakemaan koiraa pois. (meidän oman kunnan eläinsuojelu viranomainen oli minun puolella ja piti kasvattajaa ihan sekona, ihan omasta halusta olin sitten eläinsuojeluviranomaiseen enemmän yhteydessä osoittaakseni että, teki oikeen päätöksen.)

Meillä sattu oleen kuva onneksi koirasta juuri ennen lentokentälle vientiä, joka todisti poliisille että kaikki oli kunnossa.

Kasvattaja jatkoi soittelua eläinsuojeluviranomaiselle niin kauan kun uhkasi että tekee rikosilmoituksen vääristä ilmoituksista.

ehdot oli puolet kauppa hinnasta takuuna ja summa palautuu takaisin jos saa pennut, juoksut ilmoittelin aina kasvattajalle mutta mitään ei ole kuulunut sen jälkeen ja olen puhunut hänen kanssa silloin kun olen juossut toisen koiran kanssa näyttelyissä mutta ei melkein koskaan meinaa muistaa kysyä edes mitä kasvatille kuuluu.

kannattaa tehdä se KENNELLIITON Virallinen kaavake! mitä enemmän kasvattaja lisää kohtia siihen että ehdot ovat kohtuuttomia niin on aikalailla ongelmia odotettavissa.

tää kasvattaja pyysi mua käymään kennelliiton sivuilla tutustumassa siihen kaavakkeeseen ja niihin ehtoihin ja lupas ottaa viel yhteyttä tämän päivän aikana :) yhdet pennut olis tarkoitus teettää ja synnyttäis siel kasvattajan luona :)

Yhteistyössä