Koiran pippelistä märkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

ko

Vieras
Hei, minulla on klohta 6kk vanha uros koira.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että koiran innostuessa, kun pippeli työntyy nahasta ulos, niin nahan alta valuu kellertävää mönjää, joka haisee raudalle. Koira ei vaikuta kivuliaalta tai kuumeile tms..
Mitähän asialle pitäisi tehdä?

Meillä oli sellaista ehkä hieman vihertävän kellertävää nestettä ja pojalla oli tuolloin tulehdus. Oli sikäli paskamainen, että se uusiutu melko usein.

Lääkityksenä oli LAIMENNETTUA betadineä ruiskulla joka puolelle pippelin ulkopintaa, jolla siis saadaan se pippelinalue puhdistettua.

No voi hittolainen, oon melkein varma että se koira nuolee sen kyllä pois heti kun silmä välttää. Nuolee nimittäin aina ne mönjätkin sieltä kun ne esiin tulee. HYI!

Hajua en ole huomannut mutta mun mielestä kaikki (ainakin isot) uros koirat tiputtaa vähän sitä mönjää. Eli vaaleasta laatta lattiasta huomaa, että tipoja on. Meillä ei kumpikaan herra mitenkään erityisesti nuole. Ehkä kerran päivässä.

Meillä oli pippelitulehdukseen ohje eläinlääkäriltä: Betadine liuos (vahvan teen värinen, eli reilu tujaus veteen, ei tarvinnut mittailla kummemmin...). Ruiskutettiin lääkeruiskulla esinahan alle ja sormin pidettiin esinahan suu kiinni, ja koitettiin saada "huljutettua" aine mahdollisimman pitkälle joka puolelle. Pyyhe alle, ja kun päästi otteen irti, tuli aineet pois pyyhkeelle. Ulkopuolelle ei ainetta laitettu. Ei haittaa vaikka nuolee, sanoi lääkäri.

Selkee esinahan tulehdus, meidän uroskoiralla tulehdus oli päällä yhteen menoon n. puoli vuotta, vaikka pippeliä puhdistettiinkin. Jossain vaiheessa sitten luovutettiin kun ei antibiootit ja putsaus auttanut... Kotona oli kaikki seinät täynnä keltavihreitä pilkkuja, jotka kuvuneena lähtevät todella hankalasti pois.. YÖK! Lääkäri sanoi, että yleensä ainoa hoito on koiran kastrointi. Me kastroimme koiran ja tulehdus hävisi välittömästi. Enää ei ole mönjää tullut tippaakaan ja kämppä pysyy siistinä :).

Meidän uros koira, vähän päälle 1-vuotias nuolee myöskin itseään jonkin verran... ja olenkin nyt pistänyt merkille, että ihan niinkuin tuo pippeli olisi jollakin tavalla "Jumittunut" nahkaan?.. ei siis menen KOKONAAN sisälle, vaikka kuinka nuolisi... Itsekin sitä tuossa vähän tutkein :).. ja tuntuu että olisi kovin tiukan oloinen, ja jää sitä varten vähän tuo pippelin kärki näkyviin?. Onkohan kenelläkään vastaavaa tapahtunut?. Kuitenkaan, ei arastele millään tavalla, vaikka aikalailla eilenkin sitä tutkein :) ja muuten on poika ihan normaali!. Niin ja kyseessä on jo leikattu uros.

Yhteistyössä