Koiran lopetus, miten olette toimineet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Varasin koiralle viimeiselle reissulle ajan ja kaipaisin kokemuksia miten muut ootte toiminut tuhkien/hautaamisen kanssa? Itse haluaisin tuhkat itselleni että voisimme haudata ne pihalle.. Koiran voi jättää lääkäriin josta se toimitetaan tuhkaukeen ja sen jälkeen omistajalle, mut miten te muut ootte asian hoitaneet? :(

Meillä kävi eläinlääkäri kotona lopettamassa koiran. Sen jälkeen vietiin itse koira eläinkrematorioon (täällä on päivystys 24/7), valittiin uurna ja jätettiin koira sinne. Parin viikon päästä kävimme hakemassa samasta paikasta uurnan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26620289:
Meillä kävi eläinlääkäri kotona lopettamassa koiran. Sen jälkeen vietiin itse koira eläinkrematorioon (täällä on päivystys 24/7), valittiin uurna ja jätettiin koira sinne. Parin viikon päästä kävimme hakemassa samasta paikasta uurnan.

Tätäkin vaihtoehtoa katoin, mut tuli niin kalliiksi, että ei ole mahdollisuutta.. :|

Eläinlääkäri kävi kotona antamassa piikin (koira oli niin huonossa kunnossa, että matkaaminen ei olisi onnistunut.) Haudattiin koira omaan täkkiinsä käärittynä mökille. En edes tiennyt, että eläimiä tuhkataan...

Tätäkin vaihtoehtoa katoin, mut tuli niin kalliiksi, että ei ole mahdollisuutta.. :|
Meillä tapahtui viime kesänä sunnuntai-iltana kaikki niin nopeasti - eikä mulla ole autoa - että eläinlääkärin kutsuminen kotiin oli kallis, mutta sillä hetkellä ainoa vaihtoehto. Eläinkrematoriosta oltaisiin koira tultu hakemaankin - erillistä maksua vastaan toki - mutta siinä vaiheessa ei ollut enää kiirettä ja mulla oli mahdollisuus odotella autokyytiä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26620425:
jos haluat koiralle kivuttoman ja äkki kuoleman pyydä ammattitaitoinen metsästäjä amupumaan se. se jälkeen voit haudatasen kotipihaan, kuten me tehtiin tai toimittaa tuhkattavaksi
Taitais olla poliisi Karhukoplineen pihassa, jos täällä rivariasunnossa alettaisiin ampumaan :D

Minä vein koiran juuri viime viikolla eläinlääkäriin lopetettavaksi, otin sieltä mukaani jamvein itse krematorioon. Viikon kuluttua soittivat sieltä että uurna on noudettavissa.

[QUOTE="Rölli";26620447]Minä vein koiran juuri viime viikolla eläinlääkäriin lopetettavaksi, otin sieltä mukaani jamvein itse krematorioon. Viikon kuluttua soittivat sieltä että uurna on noudettavissa.[/QUOTE]

Saitko ajat sopimaan niin että veit suoraan krematorioon lopetuksen jälkeen?

Eka koiran tuhkat tilattiin meille kotiin. Eläinlääkäriin jätin ja sitten sitä kautta tuli tuhkat kotiin. Toinen koira jätettiin eläinlääkärille yhteistuhkaukseen eikä pyydetty tuhkia itsellemme. Kuvissa ja sydämmissä on tuo toinen koirammekin <3

Saitko ajat sopimaan niin että veit suoraan krematorioon lopetuksen jälkeen?

Eläinlääkärireissun ei ollut alunperin tarkoitus jäädä viimeiseksi, joten soitin krematorioon lopetuksen jälkeen, että voinko tuoda sinne. Se sopi ja he olivat meitä vastassa kun menin. Kai sitä voi etukäteenkin soittaa kun lopetusaikakon on tiedossa.

Eläinlääkäriltäkin olisi tuhkaukseen toimitus onnistunut, mutta halusin viedä koiran sinne itse. Ja tuntuu vieläkin hyvältä niin.

[QUOTE="Rölli";26620667]Eläinlääkärireissun ei ollut alunperin tarkoitus jäädä viimeiseksi, joten soitin krematorioon lopetuksen jälkeen, että voinko tuoda sinne. Se sopi ja he olivat meitä vastassa kun menin. Kai sitä voi etukäteenkin soittaa kun lopetusaikakon on tiedossa.

Eläinlääkäriltäkin olisi tuhkaukseen toimitus onnistunut, mutta halusin viedä koiran sinne itse. Ja tuntuu vieläkin hyvältä niin.[/QUOTE]
Mulla myös. Koira oli mun ensimmäinen lemmikkini, joka tuhkattiin. Automatkalla faijan kanssa aurinkoisena keskikesän iltana aloin jo tekemään surutyötäni. Paikka, johon koiran veimme, oli syrjässä sijaitseva idyllinen vanha omakotitalo ulkorakennuksineen. Eläimiä varten oli oma pieni rakennus, jonne puhtaille liinavaatteille pehmustetulle alustalle nostimme koirulin. Krematorion omistaja oli erittäin ystävällinen mies, jonka luokse koiran jättäminen ei tuntunut lainkaan niin pahalta kuin olin kuvitellut. Kaikki oli todella kauniisti valmisteltu ja hienotunteisesti hoidettu. Voisin jopa kuvitella, että tämä mies olisi joskus työskennellyt hautaustoimistossa, koska hän todellakin osasi hommansa, vaikka kyse olikin "vain" koirasta.

Meillä ei tässä lähellä ole krematoriota, joten koira jäi odottamaan eläinlääkärin pakkaseen kuljetusta, tuhkat noudettiin eläinlääkäriltä parin viikon päästä.

Kiitos teille kaikille kommenteista.. Tuota koiran itse viemistä jään vielä miettimään, hinnassa ei ole juuri eroa, mutaa tuota tunnepuolta mietin..

Mites ne uurnat, saako laatikon tehdä itse vai onko ne ostettava paikanpäältä? onko sillä väliä minkälainen se on?

Kiitos teille kaikille kommenteista.. Tuota koiran itse viemistä jään vielä miettimään, hinnassa ei ole juuri eroa, mutaa tuota tunnepuolta mietin..

Mites ne uurnat, saako laatikon tehdä itse vai onko ne ostettava paikanpäältä? onko sillä väliä minkälainen se on?
Ainakin täällä olisi saanut tehdä itsekin, jos olisi halunnut. Mä kuitenkin ostin. Tänne krematorioon teki joku vanhempi eläkkeellä oleva mies puisia uurnia ja valitsin sellaisen. Tarjolla olisi ollut myös monenlaisia teollisesti tuotettuja uurnia, mutta jotenkin musta käsittelemätöntä puuta oleva yksinkertainen uurna sopi meidän alaskalaiselle paremmin. Ja tuolla se uurna nyt odottaa, että minäkin olen aikanaan uurnassa, ja sen jälkeen jälkikasvu käy tyhjentämässä molemmat uurnat samaan paikkaan metsään.

Minä halusin viedä itse tuhkattavaksi. Olin katsomassa, kun koira laitettiin poltettavaksi uuniin ja myös muut vaiheet loppuun asti. Uurnaa en ottanut, vaan jäännökset laitettiin valkoiseen pahvirasiaan, jonka päälle kiinnitettiin pieni sininen paperiruusu. Tarkoitus nimittäin oli kevään tullen haudata tuhkat omalle tontille. Tuo tuhkaus odotuksen aikana on kuulemma varsin harvinainen mahdollisuus. Kuulemma joskus voi käydä niin ettei kaikki menekään suunnitellusti (polttoaine loppuu, uuniin tulee jokin vika) ja tuhkaus joudutaan keskeyttämään eikä sen takia monikaan paikka mielellään suorita tuhkausta asiakkaan aikana.

Ainakin tuolla oli erilaisia uurnia myytävänä tai vaihtoehtoisesti olisi voinut tuoda mukanaankin.

Pari viikkoa? Miten siinä kestää niin kauan? Muutamasta tunnistahan on lähinnä kyse. Epäilyttävää, jos ei voi itse osallistua ja saada tuhkia samalla reissulla takaisin kotiin.

Yhteistyössä