koiran kuolema

vilivilpertti

Jäsen
19.09.2005
270
0
16
Kuinka selitän lapselleni (2,5v.) koiramme kuoleman? Joudumme lopettamaan yhden koiristamme :'( keväällä ja tarkoituksena on haudata se meidän pihalle. Ja nyt olen alkanut miettiä että kuinka sit toimimme. Kuinka hyvin tuon ikäinen lapsi tajuaa kuoleman? Ja sit se että kannattaisko lapselle näyttää kun hautaamme koiran, vai ei? Koska kuitenkin viemme sit sille haudalle kukkia, kynttilöitä jne. Poikani ei osaa vielä kauhean hyvin puhua, joten hänen esittämiinsä kysymyksiin kuolemasta jne. emme voi vastata. Ainoastaan voimme selittää hänelle tapahtuman. Meidän kaikki koiramme ovat pojallemme tosi tärkeitä ja oleellinen osa joka päivää, joten hän varmasti tulee kaipaamaan sitä koira vanhusta :( Kertokaa kokemuksia aiheesta.

kun mummolasta kuoli koira, kerroimme lapsillemme että Bella tuli niin kipeäksi että se ei enää voinut elää ja se meni taivaaseen. Siellä sillä on hyvä olla, eikä siihen enää satu. Kyllähän siitä lisäkysymyksiä tulee, mutta kysymys kerrallaan vain. Mahdollisimman yksinkertaisilla vastauksilla. niin me ainakin tehtiin.

Meillä haudattiin vuosi sitten koira ja poika oli just silloin 2,5v, kerrottin että xx tuli niin vanhaksi että muutti koirien taivaaseen. Välillä vielä kyllä kyselee että koska xx tulee pois sieltä (aikaa on kuitenkin kulunut jo 1,5 vuotta), sitten vaan kerrotaan lisää ja myöskin se että sieltä taivaasta ei enää takaisin tulla.

Aika vaikeeta oli varsinkin ihan alkuun, poika heräili välillä keskellä yötä ja huusi täysillä tule heti takaisin ja joskus käski mun mennä hakemaan koira takaisin. Olivat kuitenkin olleet sen 2,5 vuotta yhdessä ja "parhaat" kaverit.

Omakohtaista kokemusta ei ole mutta olen samaa mieltä edellisten kanssa että kertoa että meni taivaaseen jne.Ja että viedään kukkia haudalle muistoksi.
Mutta sitä en konkreettisesti antaisi katsoa kun haudataan. Sitä ei noin pieni käsitä.Pistetään maan alle eikä "päästetä" pois...Eli kertoa vaan että on mennyt koirien taivaaseen kun oli niin vanha.Ja haudata koira ilman että lapsi näkee.Näin minä tekisin..
Meillä poika oli vasta vähän yli 1vee kun aikaisempi koira jouduttin lopettaan, joten ei osannut kaivata.

Yhteistyössä