Koiran kanssa juokseminen -miten mahtaa onnistua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Meillä tuo koiruus on vasta 7kk ja ollaan nyt alettu tekemään sellaisia reippaampia kävelylenkkejä tarkoituksena että jossain vaiheessa saisi siitä juoksukaverin. Toistaiseksi riehaantuu juoksemisesta, mutta kevyesti pystyin hetken hölkkäilemään tänään. Mutta nyt siis noita aiheeseen liittyviä kysymyksiä:

Minkä ikäisen koiran (collie) kanssa voi alkaa juoksemaan? Minkä pituisia lenkkejä?

Miten olette käytännössä hoitaneet sen hihnapuolen, ihan tavallisesti hihna kädessä vai joku juoksu-vyösysteemi? Nyt vaan tuntuu vähän oudolta se hihnan pitäminen kädessä kun on tottunut juoksemaan kädet vapaina.

Meilla mies on ollut se kuka on juossut meidan koiran kanssa. Ihan juoksivat sellaisia yli 10 -15km lenkkeja. Nykyaan saa koiravanhus jo ottaa rauhallisemmin ja reipas kavely riittaa. Miehella oli normaali fleksi kaytossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Meilla mies on ollut se kuka on juossut meidan koiran kanssa. Ihan juoksivat sellaisia yli 10 -15km lenkkeja. Nykyaan saa koiravanhus jo ottaa rauhallisemmin ja reipas kavely riittaa. Miehella oli normaali fleksi kaytossa.

Tuota fleksiä kanssa mietin, vaikken muuten siitä oikein tykkääkään. Juostessa se kuitenkin antaisi kivasti "liikkumatilaa" koiralle.

Koiran kanssa kunnolla juoksemislenkit voi aloittaa, kun koira on tarpeeksi kehittynyt luustoltaan ja silloin luulen, että omistajalla ei kunto kestä juosta niin pitkälle mitä koiralla. :D Kyllä mä varmasti odottaisin sinne yli vuoden ikään. Kasvattaja varmaan parhaiten osaa collien kehityksessä sanoa, että milloin valmis. Nyt hyvä tietenkin opetella just sitä nätisti juoksemista sellaisilla pienillä pätkillä.

Itse suosittelen vyösysteemiä mihin hihna sitten kiinni ja koiralle valjaat päälle. :) Siinä pystyy itsekkin parhaiten keskittymään juoksuun, eikä tartte pitää mitään hihnoja käsissään.

Alkuperäinen kirjoittaja LEP:
Koiran kanssa kunnolla juoksemislenkit voi aloittaa, kun koira on tarpeeksi kehittynyt luustoltaan ja silloin luulen, että omistajalla ei kunto kestä juosta niin pitkälle mitä koiralla. :D Kyllä mä varmasti odottaisin sinne yli vuoden ikään. Kasvattaja varmaan parhaiten osaa collien kehityksessä sanoa, että milloin valmis. Nyt hyvä tietenkin opetella just sitä nätisti juoksemista sellaisilla pienillä pätkillä.

Itse suosittelen vyösysteemiä mihin hihna sitten kiinni ja koiralle valjaat päälle. :) Siinä pystyy itsekkin parhaiten keskittymään juoksuun, eikä tartte pitää mitään hihnoja käsissään.

Mä oon sun kanssa ihan samaa mieltä. Sellainen "painonnostajavyö" ja siihen joustava remmi kiinni niin juokseminen on kivaa sekä sulle että koiralle.

Alkuperäinen kirjoittaja LEP:

Noita vyösysteemeitä olen joskus nähnyt ja tänään yhtä ihmettelin eläinkaupassa. Täytyy niitäkin tutkiskella.

Me juostaan tai lähinnä hölkätään ihan flexin tai lyhyen remmin kanssa. Sääntö juostessa on, että koira ei saa alkaa nuuhkimaan eikä pysähtyä pissalle. Eka kävellään, jotta saa tarpeensa tehtyä, sit hölkätään ja sit taas loppumatkasta saa haistella ja merkkailla.

Tuossa varmaan yli vuosikkaana aloiteltiin, mulla sellanen käsitys on, että ei ihan pienellä koiralla olis hyvä, en tiiä onko siinä joku suositus, että koira olis täyskasvunen? Ja raskailla roduilla sit vissiin omat suositukset vielä...

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Me juostaan tai lähinnä hölkätään ihan flexin tai lyhyen remmin kanssa. Sääntö juostessa on, että koira ei saa alkaa nuuhkimaan eikä pysähtyä pissalle. Eka kävellään, jotta saa tarpeensa tehtyä, sit hölkätään ja sit taas loppumatkasta saa haistella ja merkkailla.

Tuossa varmaan yli vuosikkaana aloiteltiin, mulla sellanen käsitys on, että ei ihan pienellä koiralla olis hyvä, en tiiä onko siinä joku suositus, että koira olis täyskasvunen? Ja raskailla roduilla sit vissiin omat suositukset vielä...

Juu, sinne reiluun vuoteen nyt ainakin odotellaan. Noita reippaampia lenkkejä ollaan otettu juuri sillä mielellä että koira tottuu siihen ettei nyt jäädä nuuskimaan omia.

Terveisiä muuten sinne! =)

Yhteistyössä