Koiran anaalirauhasten poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.clinivet.fi/artikkelit/koira_artikkelit/artikkeli_11.html

voit lukea tarkemmin esim.tuolta. Ja kyllä, hintaa antavaa tietoa löysin hinnastoista, mutta eihän nuo kerro kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
no kai niillä joku virka on, ei kai koiralla huvikseen oo sellasia? Mä oon aina luullut ettei kora sit voi kakkia ilman niitä :O

Hihhihhih. :D

Anaalirauhaset on rauhaset peräaukon molemmin puolin ja ne erittävät voimakkaan hajuista eritettä. Niiden on tarkoitus tyhjentyä ulostuksen yhetydessä, näin ei monestikaan tapahdu.
Anaalirauhaset vaivaavat nimenomaan pienillä koiraroduilla. Tällöi ne tulee tyhjentää käsin säännöllisesti, muutoin ne tulehtuvat tai kehittävät fistelin (tyhjenevät ihon alaisiin kudoksiin, tulehduttavat alueen ja märkivät lopulta ihosta ulos..).
Luultavasti rauhaset ovat jäänne koirien esi-isiltä, silloin rauhasilla on kait ollut merkitys (kuten reviirin merkkaus tms.).

Ja ainiin, ne voidaan poistaa vaivaavat tai ei. Kunhan omistaja maksaa ;)
Mutta leikkaukseen sisältyy riskinsä. Kuten sulkijalihasten vaurioituminen ja siitä johtuvat pidätysongelmat..
Omalla koirallani on ollut hieman ongelmia, mutta pysyvät kurissa oikealla ravinnolla, liikunnalla ja rauhasten tyhjentämisellä. Leikkausta harkitsin, mutta jätin ja jätän väliin riskien vuoksi.

oliks se niin, että ensin voi lämpimällä suihkulla suihkutella ja sitten laitetaan klo 5 ja klo 7 sormet ja sieltä puristetaan. Netistä löytyy hyvät ohjeet tai sit voi pyytää lääkärissä näyttää. Meillä on se ongelma, että haisee jatkuvasti oudolle vaikka ne tyhjennettäis ja sitten ruikkailee niitä länttejä sohville tms. ettei tyhjene tavallaan oikeaan paikkaan. Sillä mietin, että jos ne poistettais si kokonaan. Tuon sivun minkä linkitin, niin siellä sivun lopussa on aikalailla meidän tilannetta kuvaava.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Miten ne tyhjennetään itse? Mun koira haisee ajoittain, mutta ei ole tulehdusta.

Pyydä eläinlääkäriä tyhjentämään rokotusten yhteydessä, samalla voi näyttää tekniikan sinulle. Summa mutikassa ei kannata mennä peräaukkoa puristelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
no kai niillä joku virka on, ei kai koiralla huvikseen oo sellasia? Mä oon aina luullut ettei kora sit voi kakkia ilman niitä :O

Hihhihhih. :D

Anaalirauhaset on rauhaset peräaukon molemmin puolin ja ne erittävät voimakkaan hajuista eritettä. Niiden on tarkoitus tyhjentyä ulostuksen yhetydessä, näin ei monestikaan tapahdu.
Anaalirauhaset vaivaavat nimenomaan pienillä koiraroduilla. Tällöi ne tulee tyhjentää käsin säännöllisesti, muutoin ne tulehtuvat tai kehittävät fistelin (tyhjenevät ihon alaisiin kudoksiin, tulehduttavat alueen ja märkivät lopulta ihosta ulos..).
Luultavasti rauhaset ovat jäänne koirien esi-isiltä, silloin rauhasilla on kait ollut merkitys (kuten reviirin merkkaus tms.).

Ja ainiin, ne voidaan poistaa vaivaavat tai ei. Kunhan omistaja maksaa ;)
Mutta leikkaukseen sisältyy riskinsä. Kuten sulkijalihasten vaurioituminen ja siitä johtuvat pidätysongelmat..
Omalla koirallani on ollut hieman ongelmia, mutta pysyvät kurissa oikealla ravinnolla, liikunnalla ja rauhasten tyhjentämisellä. Leikkausta harkitsin, mutta jätin ja jätän väliin riskien vuoksi.

Täytyis kyllä kans tarkkaan harkita, meillä tää on ihan jatkuva riesa.

Anaalirauhaset tyhjenevät itsekseen ulostamisen yhteydessä jos ruokavalio on sopiva. Ihan niikuin tuossa yllä jo mainittiin. Muutamia puhjenneita anaalirauhasia oon työssä nähnyt ja ei ollut kovin mukava näky. Ja lisäksi olivat kipeitäkin.
Mun koiravainaa tyhjensi myös rauhaset silloin, kun se oikein säikähti (iso säikäys muutaman kerran) joten sinä joka päästit irlanninsusikoirasi pihalta meidän kimppuun, jos ihmettelit sitä mädäntyneen sillin hajua koirasi päässä se oli vain meidän saksanpaimenen anaalinesteet :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Anaalirauhaset tyhjenevät itsekseen ulostamisen yhteydessä jos ruokavalio on sopiva. Ihan niikuin tuossa yllä jo mainittiin. Muutamia puhjenneita anaalirauhasia oon työssä nähnyt ja ei ollut kovin mukava näky. Ja lisäksi olivat kipeitäkin.
Mun koiravainaa tyhjensi myös rauhaset silloin, kun se oikein säikähti (iso säikäys muutaman kerran) joten sinä joka päästit irlanninsusikoirasi pihalta meidän kimppuun, jos ihmettelit sitä mädäntyneen sillin hajua koirasi päässä se oli vain meidän saksanpaimenen anaalinesteet :)

Hmmm, näinköhän munkin koiralla on tapana, koska perjantaina joku räjäytteli ilotulitusraketteja ja sen jälkeen on haissut...
Pelkää helvetisti raketteja.

Alkuperäinen kirjoittaja voi nääs:

Kirjoitathan säkin ilman aivoja.

Tottakai ne voi anaalit poistaa!

No olipas taas kiltisti sanottu. Jos ei tiedä vastausta jokaiseen maailman asiaan, tai joskus luulee väärin, tarkoittaako se automaattisesti sitä ettei ole aivoja?

Alkuperäinen kirjoittaja voi nääs:

Kirjoitathan säkin ilman aivoja.

Tottakai ne voi anaalit poistaa!

No olipas taas kiltisti sanottu. Jos ei tiedä vastausta jokaiseen maailman asiaan, tai joskus luulee väärin, tarkoittaako se automaattisesti sitä ettei ole aivoja?

näillä yleisillä foorumeilla on aina v-mäisiä ilkeilijöitä,jotka luulevat tietävänsä
haluavat vaan pahoittaa jonkun mielen,aina siis, aina,jos tarvitsee oikeita vastauksia joihinkin pulmiin,kannattaa ottaa yhteys ao.lääkäriin,eikä näihin foorumipalstojen kaikkitietäviin puoskareihin

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sattuisko kukaan tietämään paljon maksaa? kyseessä kääpiörotu..

Monella eläinklinikalla on netissä hinnastot, joten kannattaa katsoa sieltä tai pyytää klinikalta puhelimitse hinta-arviota. Omalta isokokoiselta koiralta rauhaset operoitiin, koska jatkuvasti olivat tulehtuneet. Leikkauksessa on omat riskinsä, niistäkin kannaattaa keskustella ennen kuin tekee leikkauspäätöksen.

kääpiörodut ei ulostamisen yhteydessä saa niitä luonnollisesti tyhjennettyä, joten ihmissormet jeesaavat

varohan ettei tule mällit silmille tyhjentäessä, suojaessu ja suojalasit ihan jees noissa hommissa

meidän koiralla on todella paha ongelma anaalien kanssa. kyseessä siis toyvillakoira ja about kk sitten tyhjennettiin eläinlääkärillä ja jo parin viikon päästä oli taas riesana. Eläinlääkäri on monesti sorminkin niitä yrittänyt tuolta koiralta tyhjentää, mutta ei ole saanut, joten nyt harkintana on leikkaus... mitenkähän arvokas se mahtaa olla?

Yhteistyössä