Koiralla vahinkopennut, mikä olisi järkevä hinta pennuille?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Nämä pennut saivat siis alkunsa täysin minusta riippumattomista syistä. Meillä on itselle 2 urosta ja narttu ja narttu on aina mennyt juoksujen ajaksi kaverilleni hoitoon. Siellä oli sitten käynytkin niin, että kaverin kaveri oli koiransa kanssa tullut kylään ja uros oli päässyt astumaan narttuni. (Lähes entinen) kaveri kertoi minulle asiasta vasta, kun aloin ihmetellä narttuni käytöstä ja muuttunutta olomuotoa.

No, jokatapauksessa 4 suloista pentua syntyi 4 viikkoa sitten ja nyt olisi aika alkaa etsiä uusia koteja. Hinta vain mietityttää, palstoja selatessa kun sekarotuisten hinnat vaihtelee 0-1000€ välillä!

Pentujen emä on siis puhdasrotuinen, rekisteröity kultainennoutaja. Se on terveystutkittu parhain tuloksin (lonkat A, kyynärät ja polvet 0, silmät tutkittu kahdesti terveeksi, sydän kuuntelu puhdas). Koiran kanssa on aktiivisesti harrastettu tokoa (kilpaillaan voittajaluokassa) ja se on kaikin puolin terve ja hyväluonteinen. Se on myös luonnetestattu keskivertopistein.

Isänä on siis se kaverin tutun koira, jota sittemmin pääsin itse tapaamaan. Se on kahden rekisteröidyn koiran jälkeläinen, eli isä siperianhusky ja emä bordercollie. Tältä huskylta on tutkittu lonkat (B/A), ei muita terveystutkimuksia. Bordercollie on luonnetestattu hyvin pistein, mutta on laukausarka. Terveystutkimuksiset ok. Tämän bordercollien sisaruksilla useammalla on allergiaa, itse kuulemani mukaan terve. Itse pentujen isä muistuttaa hyvin paljon bordercollieta, mutta on hieman isompi ja rotevampi kuin bordercolliet. Luonne kuulemma enemmän borderia ja on paimennusviettinen ym.

Pennuista tulenee siis aika mielenkiintoisia. Todella kauniita ne ovat toki. Yksi on kultaisen noutajan värinen, kaksi musta-valkoista (bordercollie) ja yksi on huskymainen harmaa vaalealla naamalla.

Pennut ovat kasvaneet meidän olohuoneessa, tottuneet monenlaisiin ihmisiin. Niitä ruokitaan hyvin, madotus 3x, eläinlääkäri tarkistaa ja siruttaa ennen luovutusta. Käytän niitä ennen luovutusikää uusissa paikoissa (metsä, autoajelut, kaupunki), jotta ne tottuvat erilaisiin tilanteisiin ihanaluonteisen emän tukemana.

Nyt kysymys siis kuuluukin, mikä olisi järkevä, oikea, realistinen hinta näille pennuille? Mietin itse 200-300€. Mitä olette mieltä?

Näistähän siis tiedetään paljon enemmän kuin monesta sekarotupennusta, koska vanhempia / niiden vanhempia on terveystutkittu ja luonnetestattu ym.

Alkuperäinen aloittaja
mutta haluaisin ne sellaisiin koteihin, jossa tiedettäs koirista jotain, ts. ehkä osattas hakea pentua, jonka vanhempia on terveystarkastettu ja joiden suvusta tiedetään jotain (vaikka ovatkin sekarotuisia)
Lisäksi onhan nuista kulujakin, pelkästään eläinlääkäri veloittaa sirutuksesta + tarkastuksesta 80€/ pentu. Siihen päälle madotukset, ruokinta ym. Lisäksi käytin emän tiineysajan röngtenissä, jotta nähtiin montako pentua on tulossa (tiesin varautua synnytykseen), sekin maksoi 86€

koiranomistaja
Minusta 250-300 hintahaitari on ihan hyvä. Ei pidä liian halvalla myydä, niin karsiutuu ne totaaliset köyhäperseet pois laskuista, joilla ei koiraan ole varaa eikä välttämättä ole edes harkittu ottamista tarkkaan.

Mutta tietenkään seropin hinta ei voi olla liikaakaan. Seropista ei pitäs maksaa koskaan 500 euroa, sellasella toiminnalla todennäköisesti tulee tukeneeksi vain pentutehtailua (erityisesti juuri näiden chihu mixien kohdalla)..

"piukkis"
350e on usein näkynyt sekarotuisten hintana. Ja mihin nyt sitten laitatkin pennuista ilmoituksen, niin laita siihen kuvaus taustoista ja toivomus, että koiran ostajalla on kokemusta/halua oppia koirista.

Itse jouduin pari vuotta sitten luopumaan toisesta koirastamme ja hieman epäillen laitoin apulaankin ilmoituksen, sitä kautta tulikin sitten monta todella hyvää ehdokasta. Tapasin heistä muutaman ja myin koiran parhaalta vaikuttaneelle perheelle (ja hyvä perhe olikin, ollaan edelleen yhteydessä ja olen kerran käynyt koiraa katsomassa heidän luonaan - sovittiin koeajasta ja sen jälkeen tehtiin kaupat). Hintana ko. hommassa oli 400e (puhdasrotuinen, 2.5v koira).

"vieras"
No mun silmissä seropi on seropi, vaikka kuinka koitat niistä terveyssyihin vedoten saada parempia. Ja seropista tuskin maksaisin, kuin todellisten kulujen hinnan. Koska mistä minä voin tietää sitäkään, onko ne tosiaan olleet vahinkoja, vai tehtailetko pentuja tietoisesti rahan kiilto silmissä...

Blue
[QUOTE="vieras";28491515]No mun silmissä seropi on seropi, vaikka kuinka koitat niistä terveyssyihin vedoten saada parempia. Ja seropista tuskin maksaisin, kuin todellisten kulujen hinnan. Koska mistä minä voin tietää sitäkään, onko ne tosiaan olleet vahinkoja, vai tehtailetko pentuja tietoisesti rahan kiilto silmissä...[/QUOTE]

Kaikki eivät ajattele noin. Mä voisin (jos olisi tarvetta uudelle harrastuskoiralle) ostaa ap:n pennun koska niissä on potentiaalia moniin harrastuksiin kilpailutähtäimelläkin, ja koska sukua pääsee pitkälle eteenpäin tutkimaan.

"vieras"
100e.

Ja muistakaas nyt kaikki "kasvattajat" että paras tapa karsia ne huonot pennunostajat on KUNNON haastattelu ja kysely, EI RAHA.

Olen itse joutunut muutamaan kokeneen kasvattajan "tenttiin" ja jälkeenpäin voin todeta että ei niistä olisi joku äkkiä ja halvalla jonkun koiran haluava-ostaja päässyt läpi.

Ja arvostan tuota tenttaamista kovasti!

bisnestä
Hintaa miettiessä kannattaa nykyään huomioida pentubisnes. Seropeja myydään kovalla hinnalla. Jos hinta on liian matala, on riski että pentu päätyykin trokarin käsiin. Parhaita valehtelijoita ovat rikolliset... Kannattaa hyvin haastatella ostajat. Tosin ap kuulostaa siltä että ei ehkä ensimmäiselle kysyjälle vaan pentua tuuppaa mukaan :)

sese
Mä olen omista sekarotuisistani maksanut 150 € (noutajasekoitus, molemmat vanhemmat harrastekoiria, näyttelytuloksia ja terveystulokset hyvät) ja 250 € (sekarotuisen ja rekatun sekoitus, vanhemmilla ei terveystuloksia eikä näyttelytuloksia). Molemmat pennut oli rokotettu ja ell tarkistamia.

Meillä koirien kanssa harrastetaan ja aina käytetään ell kun vaan on yhtään tarvetta, syötetään laaturuokaa jne. ja muutenkin huolehditaan ja rakastetaan koiria. Ollaan mielestäni ns. hyvä perhe koiralle.

En kuitenkaan olisi maksanut missään nimessä 400 € sekarotuisesta (ja on meillä paperillinen rotukoirakin, ennen kuin joku älähtää, että olen vain pihi :) Mun mielestä myös kasvattajan kulut on rekatuilla pennuilla eri luokkaa kuin sekarotuisilla, ja siksi niistä pitääkin maksaa enemmän. Ja onhan sitä jotenkin enemmän tietoinen mitä saa, jos ottaa rekatun pennun. Sekarotuisista kun ei aina tiedä esim. tulevatko enemmän kumpaan vanhempaansa, ja jos vanhempien rodut kovin erilaiset, niin ei välttämättä saa ihan sitä mitä oli ns. hakemassa). Tällä vaan halusin sanoa, että korkea hinta voi karsia pois myös ihan kunnollisia koiranomistajia/pennunostajia.

Toki teillä on hyvä tilanne, että emän terveystulokset tiedossa. Isäkoiran osalta minusta tuo ei ihan hirveästi sano, jos sen toiselta vanhemmalta on lonkkatulokset, nuokin kun voi vaihdella paljon sukupolvien välillä. Mielestäni jokaisen vastuullisen ihmisen velvollisuus on hoitaa nuo pentujen madotukset ja ell tarkistukset. Sirutus on toki hyvä lisä.

Kivoja pentuja sulla varmasti on kasvamassa, mutta summa summarum minäkin olisin sen kannalla, että tuo 200-300€ voisi olla hyvä summa ja haastattele ostajat hyvin ja valitse sellaiset mitkä tuntuu vastuullisilta ja hyvältä kodilta sun pennuille :) Tsemppiä pentuaikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;28491582:
Minusta 400 olisi hyvä hinta.
Niin kauan kuin hyväuskoiset hölmöt maksavat tällaisia summia seropista, on pentutehtailijoilla hyvin pullat uunissa.

Jos on niin vastuuton että antaa koiran saada "vahinkopennut", tulee siitä mielummin kärsiä nahoissaan kuin tehdä tuhannen euron tili.

"huh huh"
Meillä on myös "vahinkopennut", sekä uros että narttu omia koiriamme. Narttu ei kiimaansa näyttänyt ja niinpä meillä on nyt pentuja. Ne on puhdasrotuisia ja rekisteröityjä ja niitä myydään juurikin tuolla 400e hinnalla. Kova hinta monirotuisille pennuille minusta.

"vieras"
Omasta sekarotuisestani maksoin 5 vuotta sitten 200e, puhdasrotusiesta kolme vuotta sitten 800e.

Tuo 200e on todella pieni hinta, kun vertaa paljonko oikeasti ison koiran pitoon menee kuukaudessa. Meillä ruoat ja namit maksaa molemmille yhteensä n. 150e/kk.

minä.....
300euroa.. korkeintaan.. silleen että saat ruuat, madotukset, lääkärikäynnit ja muut sellaset kustannettua niillä ja vähän ehkä hoito rahaakin...

ja et luovuta heti ensimmäisille vastaantulijoille vaikka rahaa heillä olisikin.. kunnon "tentti" on hyvä idea, sillä nuo rodut tarvitsee paljon liikuntaa ja aikaa omistajiltaan..

Yhteistyössä