koiralla oli 2 punkkia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Molemmissa korvissa oli 1.Olivat vielä suhteellisen pieniä joten eivät ole kauaa kerenneet verta imemään.Poistin ne äsken ja ihan siististi lähtivät.Nyt vaan huomasin että toisen punkin poistokohta on punainen ja siinä on paukama,toisen kohdalla iho on ihan siisti eikä paukamaa ole.Laskeeko tuo turvotus jossain vaiheessa vai kannattaako huolestua?Omasta mielestäni punkit kuitenkin lähtivät kokonaisia eli molemmilla oli päät tallessa.

Niin,ja pitääkö siihen poistokohtaan nyt laittaa jotain vai annetaanko sen olla ja parantua ihan omineen?

Mä en ole koskaan koiran punkkipuremia katsellut, mutta meillä ihmisillä on ollut yleensä punainen, kutiseva patti jonkin aikaa punkkipureman jäljiltä.

Desinfiointiainetta ollaan yleensä laitettu punkin poistamisen jälkeen, tosin ei koiralle (sillä kun niitä punkkeja on usein ja paljon).

Meillä ainakin jää punkista patti pitkäksi aikaa, vaikka tosiaan ihan oikeaoppisesti ovat irroitettu. Patti lähtee kyllä aikanaan pois.

Poistokohta paranee yleensä ihan hyvin itsestään, voi tietysti vähän seurailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä en ole koskaan koiran punkkipuremia katsellut, mutta meillä ihmisillä on ollut yleensä punainen, kutiseva patti jonkin aikaa punkkipureman jäljiltä.

Desinfiointiainetta ollaan yleensä laitettu punkin poistamisen jälkeen, tosin ei koiralle (sillä kun niitä punkkeja on usein ja paljon).

Mä just lueskelin netistä noista punkin puremista koiralla ja nythän mä sitten pelkään kokoajan että sille tulee joku tauti ja toinen kuolee pois.Ei pitäs mennä lukemaan.Nää oli sellaisia vaalena ruskeita,mustat raajat ja pää ja tosiaan tuolla korvan juuressa ne oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:

Mä just lueskelin netistä noista punkin puremista koiralla ja nythän mä sitten pelkään kokoajan että sille tulee joku tauti ja toinen kuolee pois.Ei pitäs mennä lukemaan.Nää oli sellaisia vaalena ruskeita,mustat raajat ja pää ja tosiaan tuolla korvan juuressa ne oli.

Mua nuo punkit ällöttää sen verran etten niitä ole kauheasti katsellut. Mies aina ottaa ne pois ja polttaa sitten.

Täällä saaristossa punkit on todellinen vitsaus ja siksi ainoastaan pienimmäinen (1v.) on niiltä toistaiseksi säästynyt.

Mulle on kerrottu että jos punkin huomaa ajoissa (kuten sinä koiraltasi), niin riski sairastumiseen on pienempi. Mutta en tosiaan tiedä pitääkö paikkansa.

Mua nuo punkit ällöttää sen verran etten niitä ole kauheasti katsellut. Mies aina ottaa ne pois ja polttaa sitten.

Täällä saaristossa punkit on todellinen vitsaus ja siksi ainoastaan pienimmäinen (1v.) on niiltä toistaiseksi säästynyt.

Mulle on kerrottu että jos punkin huomaa ajoissa (kuten sinä koiraltasi), niin riski sairastumiseen on pienempi. Mutta en tosiaan tiedä pitääkö paikkansa.

Mä veikkaan että noi on lauantaina tuohon koiraan tarttunut kun käytiin mökillä ja siellä se viiletti pitkin kosteaa heinikkoa.Tarviikin tänään saunan yhteydessä käydä toi pikku-ukko läpi ettei siihen ole tarttunut mitään.
Tänään tosin vasta koiralla huomasin nuo punkit.sillä on vielä niin pirun pitkä ja tuuhea turkki että on ihan onnen kauppaa jos nuo punkit tuolta karvan seasta huomaa.

Riski sairastumiseen on aina pieni.

Virus-aivokuume tarttuu ihan samassa, kun punkki pistää, mutta tauti on TOSI harvinainen ja lähinnä vain Ahvenanmaan vaiva. Eli tähän ei nopea irrottaminen, eikä tekniikka auta mitään. Mutta hirmu harvinainen siis.

Bakteeritauti borrelioosi on myös harvinainen: Riski saada borrelioosi-tartunta on 148 tapausta 100 000 asukasta kohti vuodessa. Punkin tulee olla kiinni useita tunteja. Tyypillinen ensioire on rengasmainen ihottuma. Tauti hoituu antibiooteilla.

Lähes aina puremakohtaan tulee patti/ paukama, isokin, mutta se on vain paikallisreaktio puremaan kuten minkä tahansa ötökän puremasta. Desinfioida voi ja Bacibaktia laitaa, jotta kohta paranee nopeammin, eikä tulehdu, mutta tällä hoitamisella ei voi vaikuttaa varsinaisten tautien tulemiseen.

Joten relax vaan! Kesään kuuluu ötökät.

Nimimerkki, joka perjantaina poisti koiralta muhkean punkin korvanlehdestä ja pistoskohtaan jäi etusormenpäänkokoinen punainen patti, josta tihkui märkäistä eritettä. Nyt on pistoskohta parantunut kokonaan.

Meillä tuo toinen koira on punkkimagneetti. Sen turkkiin ne pirulaiset tykkää piiloutua ja niitä saa sieltä olla vähän väliä nyppimässä pois. Joskus jää niitä paukamia jotka vähän tulehtuu mutta muuta ei ole ilmennyt. Suihkautan septidiniä yleensä perään kun olen punkin irti saanut.

ällöjä :x

Tähän mennessä mä olen jo 5 punkkia nyppinyt tolta koiralta.Hirmu vaikeeta vaan kun on suomenlapinkoira ja toi turkki on äärettömän tiheä ja paksu.Ja kun sitä käy oikein kuopsuttamaan niin toinen vaan mutkittelee ja pyöriskelee paikoillaan kun on niin mukavaa =).Yritä siinä nyt sitten nähdä että onko niitä punkkeja vielä jossain =).

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Meillä tuo toinen koira on punkkimagneetti. Sen turkkiin ne pirulaiset tykkää piiloutua ja niitä saa sieltä olla vähän väliä nyppimässä pois. Joskus jää niitä paukamia jotka vähän tulehtuu mutta muuta ei ole ilmennyt. Suihkautan septidiniä yleensä perään kun olen punkin irti saanut.

Bayvantic Vet pitää punkit loitolla...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Bayvantic Vet pitää punkit loitolla...

http://www.orionvet.fi/uutiset?id=11234520&year=2008

Minä en ole ikinä bongannut meidän tipsulta punkkia, mutta ei tosin ole meillä ihmisilläkään ollut. Asutaan Satakunnassa. Koira on 10v. En tee punkkisyyniä koiralle koskaan, mutta oletettavasti käsi silitellessä voisi semmoiseen osua muutenkin.

Mutta hengissä tuo on. Ei kylläkään rymyä missään joten ehkei ole ihan ekana listalla saamassa niitä.

Tähän mennessä mä olen jo 5 punkkia nyppinyt tolta koiralta.Hirmu vaikeeta vaan kun on suomenlapinkoira ja toi turkki on äärettömän tiheä ja paksu.Ja kun sitä käy oikein kuopsuttamaan niin toinen vaan mutkittelee ja pyöriskelee paikoillaan kun on niin mukavaa =).Yritä siinä nyt sitten nähdä että onko niitä punkkeja vielä jossain =).

Vieläkö löytyi lisää?

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Kaytatteko koirillanne punkkien estolaakitysta? Meilla on kaytossa kummallakin koiralla Frontline.

Meillä on kissalle sama. En ole punkkeja huomannut. Aine laitetaan kerran kuukaudessa ihoon. Koiralla ehkä useammin jos ui tai kastuu muuten. Minusta tuo on pieni vaiva käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
asiasta toiseen: miksei asiantuntijat suosittele aivokuumetta vastaan rokotetta alle 4 vuotiaille???

Kansanterveyslaitos ei suosittele rokotetta alle 7-vuotiaille, pääsyynä lienee se, että noin pieniin tuo tauti ei juurikaan tartu tai jos tarttuu, niin se on hyvinkin lievä eikä jälkiseuraamuksia tule. Lisää voi lukea ktl:n sivuilta...

Otin tänään koirastani irti punkin jolla oli pallo leukojensa välissä. sellainen harmaa joka n. 2x pienempi kuin mitä punkin takaruumis. otin sen pois ja heti sen jälkeen koiralle nousi patti puremakohtaan ja patin toiselta puoliskolta hieman puristettuani alkoi valua mätää. sitä ei valunut kuitenkaan hirveästi.

KUKA TIETÄÄ MISTÄ TÄSSÄ ON KYSE?????

Molemmissa korvissa oli 1.Olivat vielä suhteellisen pieniä joten eivät ole kauaa kerenneet verta imemään.Poistin ne äsken ja ihan siististi lähtivät.Nyt vaan huomasin että toisen punkin poistokohta on punainen ja siinä on paukama,toisen kohdalla iho on ihan siisti eikä paukamaa ole.Laskeeko tuo turvotus jossain vaiheessa vai kannattaako huolestua?Omasta mielestäni punkit kuitenkin lähtivät kokonaisia eli molemmilla oli päät tallessa.

Niin,ja pitääkö siihen poistokohtaan nyt laittaa jotain vai annetaanko sen olla ja parantua ihan omineen?

niitä on joskus käppäilyt kotonakin kun eläimet tuoneet turkissaan. Ne muuten irtoaa joskus itsekkin kun ovat saaneet tarpeekis verta. Luulin joskus rusinaks tai apvuks kun löyty ruokakupista.

Otin tänään koirastani irti punkin jolla oli pallo leukojensa välissä. sellainen harmaa joka n. 2x pienempi kuin mitä punkin takaruumis. otin sen pois ja heti sen jälkeen koiralle nousi patti puremakohtaan ja patin toiselta puoliskolta hieman puristettuani alkoi valua mätää. sitä ei valunut kuitenkaan hirveästi.

KUKA TIETÄÄ MISTÄ TÄSSÄ ON KYSE?????

Älä puristele punkinpuremaa, siinä voi olla tauti. Ja aina pese kätesi hyvin, jos olet koskenut punkkia. Koiraltakin poistokohta kannattaa desinfioida.

Koira kannattaisi kesällä harjata päivittäin ulkona, niin lähtisi irtonaiset punkit, jos ovat jo karvoissa mutta eivät vielä kunnolla kiinni Niin estää sen punkin siirtymistä koiran karvoista ihmisiinkin.

vetyperoksidilla jota saa apteekista. 3% vetyperoksidi.

Yhteistyössä