Koiralla mustat kynnet: Asiaa kynsien lyhentämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

feger

Tunnettu jäsen
21.09.2004
31 708
918
113
Everywhere
Millaisia kynsileikkureita tms. käytät koiran kynsien lyhentämiseen?

Mulla on jotkut kynsileikkurit keskikokoiselle koiralle, mutta tuolle porokoiralle leikkurit on auttamattomasti liian pienet. Onneksi on kesä tulossa ja kynnet kuluvat sitten todennäköisesti ihan itsestään. MUTTA, nyt olis hakusessa hyvä menetelmä kynsien hoitoon.
Joskus olen nähnyt jonkun hiomakoneen, millä voi hioa koiran kynsiä lyhemmäksi, olisiko sellainen toimiva systeemi, kokemuksia? :D Lähinnä huvittuneena silloin sitä vempelettä katsoin, mutta nyt tuntuu siltä, että voisikin olla meille sopiva systeemi.
Olen muutenkin melko arasti lyhentänyt, kun noista mustista kynsistä ei ydintä näy, niin on vähän arpapelillä mentävä, ettei vaan leikkaa liikaa. Niin jos vähintään viimeistelisi kynsien leikkauksen jälkeen tuollaisella hiomasysteemillä, mikäli se on hyvä.

Valitettavasti myös tuolla pennulla mustat kynnet, mutta sen kynnet voi vielä toistaiseksi leikata noilla minulla jo olevilla leikkureilla.

[QUOTE="Piku";26096878]En vissiin ymmärtänyt ongelmaasi...Kynsileikkureita on eri kokoisia. Rotikalta leikkaan ihan normaaleilla koirien kynsileikkureilla, isoilla[/QUOTE]
Niin onkin, täällä ei näyttäis kaupoissa olevan kuin noita ihan samoja leikkureita. Ja siis kyselin samalla kokemuksia siitä hiomasysteemistä. :D

Mä oon hionut koiran kynsiä karkealla jalkaraspilla, mutta miksei viilallakin sitä voisi tehdä. Kätevää juuri silloin, jos kynsi ei kunnolla mahdu leikkuriin ja pelkkä kärjen typistäminen ei tunnu riittävän.

Muistelen, että me ollaan samalta paikkakunnalta. V-joella on tarvikekauppa, siellä on isojakin leikkureita. Kynnen muodosta näet, miten pitkältä voit leikata. Pitääkö piirtää?

[QUOTE="palma";26096910]Mä oon hionut koiran kynsiä karkealla jalkaraspilla, mutta miksei viilallakin sitä voisi tehdä. Kätevää juuri silloin, jos kynsi ei kunnolla mahdu leikkuriin ja pelkkä kärjen typistäminen ei tunnu riittävän.[/QUOTE]

Jalkaraspia voisikin käyttää hätätilanteessa.

Meillä on isolle koiralle tarkoitetut kynsileikkurit..Suosittelen et menet siihen naapurikuntaan eläintarvikeliikkeeseen ja haet sieltä toiset.. :) Nimittäin teidän kirkolta niitä ei löydy ellei pyydä tilaamaan, oon itekki aikanaa sieltä niitä etsinyt.

Hiomisesta ei kokemusta..

Meidän pupella on myös mustat kynnet ja hyvin ne saa leikattua kun kellistää koiran ja putsaa sen kynnen alusen, siitä näkee jo vähän et missä menee mitäkin ja mä saksin aina vähän kerrallaan vaan etten vahingossa leikkaa liikaa..

[QUOTE="hop";26096920]Muistelen, että me ollaan samalta paikkakunnalta. V-joella on tarvikekauppa, siellä on isojakin leikkureita. Kynnen muodosta näet, miten pitkältä voit leikata. Pitääkö piirtää?[/QUOTE]

Tiedänkin sen paikan, olen siellä joskus käynyt. Pitääkös sille tyypille soittaa ennen kuin sinne menee, vai saako sinne mennä ilman "ajanvarausta" ?

[QUOTE="palma";26096952]Älä vedä kynsipölyä henkeen. Muuten maistuu nielussa kärtsänneeltä kynneltä koko loppupäivän:).[/QUOTE]

:x

[QUOTE="hop";26096947]Mä olen yleensä soittanut, se myyjä käy nykyään muutaman kerran viikossa Virroilla töissä, niin ei tule ajeltua hukkareissua. :)[/QUOTE]
Ok.

Meidän pupella on myös mustat kynnet ja hyvin ne saa leikattua kun kellistää koiran ja putsaa sen kynnen alusen, siitä näkee jo vähän et missä menee mitäkin ja mä saksin aina vähän kerrallaan vaan etten vahingossa leikkaa liikaa..
Hyvä vinkki tuokin! Onneks tuo isompi malttaa sen verran pysyä paikallaan, niin tuokin onnistuu. :D

Meillä käytetään näitä (Millers forge) mustakyntisen koiran kanssa, mutta koira on siis vähän pienempi (suomenlapinkoira).

images

Ja siitä hiontalaitteesta. Nooh, meillä on yhdenlainen sellainen, mutta ihan totaalikäyttämättömäksi jäänyt. Siinä ajassa, kun sillä vekottimella yrittää hioa yhtä kynttä, olisin leikannut kaikki koiran kynnet noilla toisilla jo pariinkiin otteeseen...:D Kai se on tottumuskysymyskin, mutta siis mä en kyseisestä härpäkkeestä tykkää, ei myöskään koiramme. :D

47010.jpg

Mä olen oppinut, että kannattaa ottaa mieluusti vähän reilut leikkurit. Mun airis tykkää kyttyrää leikkaamisesta, jos leikkurit eivät ole varsin isot. Niillä kynsi tietysti napsahtaa poikki yhtään mutisematta, eikä tunnu niin inhalta.

[QUOTE="hop";26097022]Mä olen oppinut, että kannattaa ottaa mieluusti vähän reilut leikkurit. Mun airis tykkää kyttyrää leikkaamisesta, jos leikkurit eivät ole varsin isot. Niillä kynsi tietysti napsahtaa poikki yhtään mutisematta, eikä tunnu niin inhalta.[/QUOTE]
Nuo meidän leikkurit ostin sokkona ennen kuin tuo porkkis tuli meille kotiin. Vähän niitä on tarvinnut käyttää, mutta nyt kun tuo maa on niin pehmeä, niin kynnet kasvavat hurjaa vauhtia.

Mä yritän epätoivon vimmalla saada koirani kynsiä hallintaan, mutta tuntuu, että vaikka niitä leikkaa miten usein, ne venyvät silti mittaa koko ajan. :| Onneksi tosiaan tulee kesä.

[QUOTE="palma";26096910]Mä oon hionut koiran kynsiä karkealla jalkaraspilla, mutta miksei viilallakin sitä voisi tehdä. Kätevää juuri silloin, jos kynsi ei kunnolla mahdu leikkuriin ja pelkkä kärjen typistäminen ei tunnu riittävän.[/QUOTE]

Mittasin juuri meidän ihan tavallisten koiran kynsisaksien aukeaman. Oli 1,5 cm. Saisin helposti sillä leikattua oman pikkurillini katki. Poiskäännettävän rajoittimen kanssa leikkusyvyys on 0,5cm. Ei ole koskaan tarvinnut pidempää leikkausta, ei edes tuota syvyyttä. Näitä leikkureita myydään ihan joka eläinkaupassa ja marketeissa! Muita en ole nähnytkään.
Onhan niillä isoilla koirilla tietty isot kynnet, mutta että minun pikkurilliäni isommat. Minulla on yksi karhunkynsi jenkkilän matkamuistona. Senkin saisin lyhennettyä mukavasti tuollaiset 2cm.

Yhteistyössä