Koirakysymys. Mitä mä teen väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä vikaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

missä vikaan?

Vieras
Mulla on kaksi sekarotuista koiraa. Pelastin ne piikiltä minne tuttu olisi ne vienyt pari vuotta sitten. Koirat perusterveitä, peruskoulutettuja, peruskoiria. Toinen 5v narttu ja toinen 8v uros. Uros on leikattu.

Koirat on siis olleet mulla melkein 2 vuotta ja mä en enää tiedä miten niiden kanssa olisin.
Esimerkki 1: Lenkille lähtö.
Otan hihnat käteen ja koirat sekoaa ihan täysin; hyppii, läähättää, huohottaa, heiluu, riehuu. Minä käännän niille selkäni ja kun kuulen niiden rauhoittuvan käännyn hihnojen kanssa niitä kohti, mutta en katso niitä. Kun ne istuvat nätisti paikallaan laitan hihnat ja sit mennään. Tätä toistoa tehty 2 vuotta 3-6 kertaa päivässä.

Esimerkki 2: Ruoka.
Laitan koirille ruuat turpoamaan ja sillä aikaa teen omia juttujani. Koirat vinkuu ja riehuu koko ajan, en kiinnitä niihin huomiota. Laitan niiden kupit lattialle ja ne istuvat ja kun sanon "saa ottaa" ne vasta menevät kupille. Tätäkin toistoa tehty kohta 2 vuotta.

Esimerkki 3: Vieraat.
Kaikille vieraille sanon, että tämä on koirien koti ja niiden täytyy saada haistaa vieraat ja sitten ne komennetaan omalle pedilleen.
Vieras tulee, koirat ryntäävät ovelle, änkevät ja puskevat päin vaikka kaksi vuotta niille on käännetty selkää ja vieraatkin olleet huomioimatta kunnes ovat rauhoittuneet, sitten saa vasta rapsutuksia kun vieras/minä niin päätän.

Tuossa nyt muutama. Kertokaa miten mun pitää toimia. Palkitsen herkuilla kun tekevät oikein, en huomioi hölmöilyä, toistan rutiinit joka päivä samalla tavalla. Kehun ja komennan, teen toistoja vaikka tunnin jos tilanne vaatii että pääsemme haluamaamme lopputulokseen.
Silti mikään ei muutu. Auttakaa nyt hyvät rakkaat ihmiset....

Kuulostaa hyvältä ja oikealta tuo toimintasi.
Mietin vain, onko rangaistus/palkinto kohdallaan?

Meillä koiraa ei kiinnosta huomioimattomuus, mutta hyvästä nami-palkinnosta tekee mitä vaan.
Frolic-nappulat toimii meillä parhaiten.

auttaako joka tilanteeseen että kääntää selän?Miksi et katso kohdassa 1.koiria silmiin?koiralle katseen siirto pois tarkoittaa alistumista,eli sä alistut niille eikä ne sulle.Oletko kokeillut komentamista?
Mun koira oli nuorena ihan kouho riehumaan,mutta on rauhoittunut joka vuosi aina enemmän ja enemmän.Totteleekin tosi hyvin jo pelkästä puheesta.
Oisko ne sun koirat vaan niin kovia riehumaan.Voihan se olla että toinen niistä vaan on riehuja ja toinen lähtee helposti mukaan siihen riehumiseen....

Kuulostat ihanan sitkeältä ap :) Oletko koskaan toiminut niin että koiria olisi vain yksi paikalla? Esim lenkille lähtiessä? Onko silloinkin ihan samanlainen riehuminen vai laantuuko nopeammin kun koiria on vain yksi, eikä toinen ole "yllyttämässä"? Kokeile tehdä tätä vuoronperään eri koirilla, ja puutu käytökseen jos höseltää myös yksin ollessaan. En tiedä onko tästä apua, mutta voihan tuotakin kokeilla :)
Minä meinaan jouduin ottamaan aikanaan ihan samanlaisen jutun käyttöön kun nuorempi koira riehaannutti myös vanhan koiran lenkille lähtiessämme. Meillä toimi tuo. Ja vielä saatoin "korostaa" sitö niin että molemmat koirat olivat eteisessä, vanha koira rauhottui nopeammin ja hän pääsi jo ulos minun kanssani, nuorempi jäi sisälle hetkeksi yksin, sitten palasin takaisin sisään, odotin että nuorempi rauhottuu ja päästiin myös hänen kanssaan lähtemään ulos.

huomioimattomuus ei aina riitä. itse en sallisi tollaista, vaan polkaisisin jalan maahan ja sanoisin topakasti että nyt loppuu! yksi keino on myös ottaa koiran kuono käteen ja silmiin katsoen puhua niitä näitä vakavalla, matalalla äänellä. omaan koiraan toimii erinomaisesti, kun ei käytä liikaa. tosin on se aika ihana yksilö muutenkin.

tuo narttu on sellanen kohnottajaluonne ja uros lähtee siihen mukaan. Joskus koitin pari viikkoo sitä et otin vaan uroksen eka mukaani ja lähdin ulos, mut narttu piti sellasen metelin yksin jäädessään että kuulu pitkälle meidän perään.... Oli vielä enemmän kierroksilla sitten kun palasin sitä hakemaan/tultiin uroksen kanssa kotiin.
Koirat on vähän keskikokoista suurempia ja tuo selän kääntäminen on mulla ihan sitä, että se isoin päin hyppiminen loppuu siihen. Sit käännyn ja katson niiden yli jolloin ne rauhoittuu loppujakin. Mutta ikinä ne ei ole jo automaattisesti valmiiksi rauhallisia tai istu käskyistä huolimatta vaan tuo alkuhärdelli on pakko vetää ja se suorastaan vituttaa mua toisinaan.

Komennan koirat kyllä petiinsä jos esim.ruokaa odottaessaan alkavat seurata mua ja hillua ja riehua ja vaikka väkisin vien ne sinne petiin sitten sata kertaa niin kauan että ne pysyy siellä. Olen myös polkenut jalkaa, ottanut kuonosta kiinni, katsonut silmiin, komentanut.

Tää häslääminen vaan ilmeisesti kuuluu maailman tappiin asti meidän elämään.............. Toisinaan toooooodella uuvuttavaa, vituttavaa, kyllästyttävää ja ärsyttävää vaikka niin rakkaita ovatkin.

Istuvat, antavat tassua, narttu osaa käskystä leikkiä kuollutta, uros osaa käskystä kieriä, osaavat käskyt "tänne" ja "paikka". Sillon kun ovat vastaanottavaisia käskyille, eli lähes joka tilanteessa alkuhärdellin jälkeen. Ton häsellyksen kun sais pois, mut ei taida vanha koira tässä tilanteessa karvoistaan mihkään päästä....

Yhteistyössä