Koiraihmisiä?? Ohituksista kaivataan kipeästi vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uik

Vieras
Meillä on 8,5kk lapinkoirauros, joka on tähän asti (!) käyttäytynyt tosi hienosti ohituksissa. Nyt sitten on alkanut toisenlainen vaihe. Koira alkaa räkyttää lenkeillä ihan kaikille vastaantuleville koirille (ja samalla riekkumaan hihnassa), jos sattuu ne huomaamaan. Kuulo tuntuu koiralla siinä kohtaa menevän kokonaan pois päältä. Millä tavoin tätä käyttäytymistä kannattaisi lähteä "purkamaan"? Mitkä ovat teillä olleet toimivia keinoja?

Muutoin meillä menee tosi hienosti. Luoksetulo sujuu hyvin, koira menee ruokakupille vasta luvan saatuaan, sama pätee ovesta ulos/sisään mentäessä, autosta poistuttaessa jne. Koira ottaa näissä tilanteissa oma-aloitteisesti kontaktia katseellaan "pyytäen lupaa". Tottelee hyvin (esim. kiellot, irti-käsky).

Mulla on tässä kahden päivän aikana mennyt täysin fiilikset viedä tuota otusta etuovesta ulos, kun tietää, mitä on odotettavissa...tiedän, että on varmasti pitkä tie edessä asian suhteen, eikä se haittaa, mutta alkuun pitäisi päästä.

Meillä toimi namitus.
Eli jo ennen kuin koira alkaa haukkua ja riekkua, niin aletaan namittamaan koiraa ja tätä jatketaan siihen asti, kun näköyhteys ohitettavaan koiraan katkeaa. Sitten kovasti kehuja vielä päälle. Meillä koira alkoi yhdistää vastaantulevan koiran namin tuloon ja alkoi lopulta omaehtoisesti ottaa kontaktia toisen koiran nähdessään.

Toistoja ja toistoja ja toistoja.

Pidät koiran aina pientareen puolella että itse olet koirien välissä.

Eikä kannata pitää remmiä himokireellä kun näet, että koira tulee vastaan vaan vasta jos koira alkaa temppuilemaan. Ja jatkat vaan eteenpäin, vaikka koira rähisisi.

Minun mielestäni koira ei rähise, vaan olisi innoissaan haukkuen menossa sen toisen koiran luokse. Tämä alkoi sen jälkeen, kun mies oli naapurin pyynnöstä antanut koiriemme (siis naapurin ja meidän koiran) nuuhkia toisiaan hihnassa ollessa.

Voin tietysti olla väärässäkin, mutta minusta koiran rähinähaukku kuulostaa erilaiselta.

Meillä kävi samalla tavalla tuon meidän koiran kanssa eli ensin meni todellä hyvin ohitukset, mutta varsinkin leikkauksen jälkeen tuosta tuli rähisiä. Meillä auttaa, kun otan herkun käteen ja saan koiran kiinnostumaan ennemmin siitä kuin vastaantulevasta koirasta. Aluksi laitoin koiran istumaan tienlaitaan, että sen kiinnostus kohdistui vain herkkuun ja kehuin heti, kun tilanne oli ohi. Myös olen yrittänyt koiralle opettaa käskyn ohi, mutta en vielä ole kovin hyvin onnistunut. Mutta ohitukset ovat kyllä helpottuneet noiden herkkujen myötä.

Ainoastaan jos vastaan tulee pieniä koiria, koira mielummin menee vaihdilla ohi kuin alkaa rähisemään ja siinäkin minulla on pitelemistä, eikä silloin oikein herkut auta. Koiramme ei pidä pienistä koirista jostain kummasta syystä.

Minä menen aina koirien väliin ja saatan ottaa askelia niin että koirani joutuu perääntymään. Minä olen pomo ja vain minä saan rähistä! Pidän remmin löysällä je kehun koiraa kun katsoo minua. En tiedä meneekö ihan oikein, mutta toimii.

Teillä alkaa murrosikä nostaa päätään! :P

[QUOTE="torsti";24570102]Minä menen aina koirien väliin ja saatan ottaa askelia niin että koirani joutuu perääntymään. Minä olen pomo ja vain minä saan rähistä! Pidän remmin löysällä je kehun koiraa kun katsoo minua. En tiedä meneekö ihan oikein, mutta toimii.

Teillä alkaa murrosikä nostaa päätään! :P[/QUOTE]

Jep, meilläkin rähinät lapinkoirauroksen kanssa loppunu siihen, että minä olen koirien välissä kävelemässä ja oma koirani askeleen tai kaksi jäljessä. :)

Joo, lähestyvää murkkuikää minäkin olen epäillyt. Viime yönä etsiskelin asiaan liittyvää tietoa ja on mielenkiintoista, kun toiset kouluttajat kehottavat käyttämään nameja ja jotkut taas sanovat, että pitää vaan lisätä tahtia ja kävellä ohi, ei missään nimessä hidastaa, kuten nameja liukuhihnalta syötettäessä varmaan tuppaa käymään. Täytyy katsella, mikä keino meille sitten osoittautuu sopivimmaksi.

Mä olen itse varmasti tehnyt klassisia ekakertalaisen virheitä, kuten juuri esimerkiksi ottanut tiukemman otteen hihnasta samalla lyhentäen sitä toisen koirakon havaittuani. Täytyy tsekata nuo omatkin toimintatavat uusiksi.

Vitosvastaus ilmeisesti tullut väärään ketjuun???

Yhteistyössä