Koira tietäjille kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva koiran omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva koiran omistaja

Vieras
Elikkä :) Meille on tulossa kuukauden päästä koiran pentu, sakemannin ja pystykorvan sekoitus.
Päädyimme pitkän pohtimisen jälkeen tyttökoiraan, itselläni aijemmin ollut vain kaksi urosta.
Tyttäremme on koiran tullessa 1v ja 2kk ja nyt sitten ystäväni alkoi heti kertomaan asiantuntevaa mielipidettä että miksi ihmeessä otatte nartun? Jos joskus saatte lisää lapsia niin se tulee olemaan aivan hirveätä koska koira olisi mustasukkainen siksi että on narttu, eikä uros.

Pitääkö paikkaansa? Kokemuksia yms otetaan vastaan.
Olen kyllä kuullut että joillain nartuilla voivat valeraskaudet olla todella voimakkaita, mutta eihän se tarkoita että kaikilla olisi.
Kannattaisiko siis leikata varhaisessa vaiheessa vai?
Kaikki kokemukset myös lapsesta ja pennuista otetaan vastaan :)

[QUOTE="sunny";22168108]mun kokemuksen mukaan pystykorvat on aina täysiä k- päitä!! en tosiaan ottais lapsiperheeseen jos teillä ei ole kokemusta koirista![/QUOTE]

Pystykorvilla on kova metsästysvietti ja kun ovat vielä haukkuvia lintukoiria niin yleensä ääntäkin piisaa. Ovat myös kovia vahtimaan.

Mutta jos nämä mahdolliset luonteenpiirteet tajuaa etukäteen, hyväksyy ne ja tulee niiden kanssa toimeen niin mikä ettei.

Tuohon narttu-uros asiaan en ota kantaa, mutta sen vaan sanon, että saat tosiaankin olla silmät selässäkin tuon ikäisen lapsen ja koiranpennun kanssa. Pentuhan ei tietenkään mitään pahaa tarkoituksella tee, mutta leikit on aika rajuja, ja hampaat käy aika tiheästi.

Meillä nuorin lapsi kohta 3v, ja koiranpentu 12vk, ja kyllä tässä on viimeinen kk ollut aikamoista komentoa koiran osalta ettei hyökkäilis ja pureskelis tyttöä. Ja toisaalta taas, tytöllekin on saanut pitää saarnaa siitä että koiraa revitä ja kiskota.

No, nyt alkaa kyllä pikkuhiljaa helpottaa, vaikka tuo koira onkin mahdoton jästipää :) Ja onneksi koirat on pentuja paljon vähemmän aikaa kuin ihmislapset :D

Koirasi rotuihin olet varmaankin jo tutustunut :)
En usko, että narttu olisi yhtään mustasukkaisempi kuin uros, sehän riippuu ihan siittä kuinka arvo asteikko rakennetaan. Leikkausta kuitenkin suosittelen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kun kuitenkaan et tulevaisuudessa pentuja tee, niin on helpompi elämä kun vietit jää pois.

Koirista on siis kokemusta. Molemmilla, miehelläni ja minulla mutta vain uroksista.
Rotuna saksanpaimenkoira on todella tuttu ja pystykorva vähemmän. Sakua on koirassa n.70-80%
Leikkausta ajattelin itsekkin, mahdollisimman pian.
Ja olen myös varautunut tuleviin kuukausiin :D juuri sen "silmät selkään-asian suhteen" :)
Meillä on ollut paljon koiria kylässä, tyttö kyläillyt koirien luona ja käyttäytyy mallikkaasti. Tietysti olen myös varautunut siihen, mitä tapahtuu kun taloon tulee pysyvästi koira :)

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Yhteistyössä