Koira rähjää muut koirakot.. en vaan jaksa enään kohta! kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja viuhviuh
  • Ensimmäinen viesti
viuhviuh
Meillä 3 v. uroskoira, jonka kanssa ollaan tahkottu viimeiset 2 vuotta remmikäytöstä. Onkin parantunut jo paljon, ei rähjää enään esim. ihmisiä, pyöriä, lastenvaunuja jne, vaan ohittaa nätisti ja on tottunut vieraiden silityksiinkin. Mutta KOIRAT. Vieraat koirat on edelleen sille punainen vaate, niiden kohtaaminen ja ohitus on niin pirun vaikeaa! KouluttajIlla ollaan käyty, koulutustilanteissa monesti oppiikin nätin käytöksen mutta en vaan itse saa sitä ohittamaan nätisti. Viimeisimmän kouluttajan neuvot taas oli sellaisia, etten kertakaikkiaan uskalla/kehtaa niitä julkisesti käyttää. Pelkään ihmisten katseita, joten voiko se silloin olla oikea keinokaan...

En edes tiedä mitä kysyn, teki vaan mieli purkaa...
 
viuhviuh
[QUOTE="hiu";28407156]Mitä se sitten neuvoi?[/QUOTE]

No vaikeaa selittää, mutta ennen kuin koira alkaa rähjäämään sitä kielletään, ja sit jos ei usko niin sitä remmiä löysätään ja sit nopeasti kiristetään (vähän kuin näpäytys) ja sanotaan tosi tiukasti EI.
 
sama ongelma
No vaikeaa selittää, mutta ennen kuin koira alkaa rähjäämään sitä kielletään, ja sit jos ei usko niin sitä remmiä löysätään ja sit nopeasti kiristetään (vähän kuin näpäytys) ja sanotaan tosi tiukasti EI.
Ei toi pahalle kuulosta. Mä jo luulin, että se on jotain painia ehdottanut. Kyllä ihmiset arvostaa sitä, että sä yrität tehdä jotain asialle. Ja kun johdonmukaisesti toimit, kuten kouluttaja on neuvonut, niin eiköhän se jossain vaiheessa helpota. Tsemppiä!
 
viuhviuh
Ei toi pahalle kuulosta. Mä jo luulin, että se on jotain painia ehdottanut. Kyllä ihmiset arvostaa sitä, että sä yrität tehdä jotain asialle. Ja kun johdonmukaisesti toimit, kuten kouluttaja on neuvonut, niin eiköhän se jossain vaiheessa helpota. Tsemppiä!
No ei :D Meidän koira painaa 4 kg, joten ei sen kanssa tartte painia. Mutta tuo keino näyttää vähän siltä kuin piiskaisin koiraa sillä remmillä (sehän vetää itsensä tuosta matalaksi ja luimuun), niin jotenkin epäröin sitä keinoa käyttää. Se uskoo kyllä sitä, kun olen esim. metsätiellä sen tehnyt toisen koiran takana hyvin napakasti ja määrätietoisesti (omistaja ei oo nähnyt meitä). Niin, se ongelma taitaa nimenomaan olla siinä että itse epäröin ja koira huomaa sen...

kiitos tsempeistä, eihän auta kun taas kerran vaan kerätä itsensä ja käydä hommiin...
 
viuhviuh
[QUOTE="minö";28407957]miten oot onnistunut kouluttamaan niin, että antaa vieraiden silitellä? Jos siis kerta on aiemmin ollut ongelmana.[/QUOTE]

Opetettiin koiralle kuka on pomo.. niin sen ei tarvitse enään rähjätä kaikkea liikkuvaa, vaan luottaa paremmin meihin ja uskoo mitä sanotaan. Paitsi tässä vieras-koira asiassa ei olla vielä päästy ihan toivottaviin tuloksiin... :D Ihmisten ym. rähinä ei kuitenkaan koskaan ollut yhtä vakava ongelma kuin toisten koirien... koirille se haukkui jo pentuna, kun alkoi räksyttämään ihmisillekkin (ongelma siis paheni) hakeuduttiin kouluttajalle pian sen jälkeen.

Mutta sekä ihmisissä että koirissa pätee edelleen se että jos vastapuoli "provosoi" tai käyttäytyy koiran silmissä oudosti, se rähjää helpommin/raivokkaammin. Jotkut koirat ohitetaan pienellä murinalla, toiset rähjätään kilsan matkalta niin että henki pihisee.
 
viuhviuh
[QUOTE="minö";28408537]Taidat olla käynyt Pevi-kouluttajalla? Yrrrh.[/QUOTE]

Jep.

Sitä ennen kävin kyllä toisellakin kouluttajalla, kahdesti. Jossa siis käytettiin palkkaamista ja pos. ehdollistamista.
 
mikä kyyti
Miten niillä pevi- tai muilla koirakouluttajilla käydään? JOS sellaiset koulut ovat n. 30 km päässä meistä, koiria ei uskalla viedä julkisiin ja ei ole ajokorttia eikä autoa? Eikä ole ketään kuskia?

T En ole aloittaja, mutta samanlaisia ongelmia kahdella :(
 
Wruh
Oletko koettanut katkaista käytöksen jo siinä vaiheessa kun koirasi huomaa toisen koiran?
Mä lopetan oman koiran toiminnan jo pelkästä katseesta jos se on sellaista tuijotusta korvat ja häntä pystyssä.
 
viuhviuh
Alkuperäinen kirjoittaja mikä kyyti;28408633:
Miten niillä pevi- tai muilla koirakouluttajilla käydään? JOS sellaiset koulut ovat n. 30 km päässä meistä, koiria ei uskalla viedä julkisiin ja ei ole ajokorttia eikä autoa? Eikä ole ketään kuskia?

T En ole aloittaja, mutta samanlaisia ongelmia kahdella :(
Hankalaa se on ellei ole kyytiä eikä autoa... me käytiin omalla autolla. Harmi kun pevi-kouluttajia on niin harvassa kaupungissa :/
 
viuhviuh
Alkuperäinen kirjoittaja minääää;28429462:
katsokaapa silminnäkijän jakso Koirat kouluun Silminnäkijä | Tv | Areena | yle.fi.
Tätäkö haluatte omalle koirallenne?
Kiitos, tosi mielenkiintoinen! oli mennyt ihan ohi tuo ohjelma. Katsoin vasta alun mutta jatkan katselua...

Meillä on siis koitettu molempia keinoja, sekä pehmeää koiralähtöistä että peviä jossa mukana pakotteet. Pevillä ollaan saatu parhaimmat tulokset! Huom! ongelmakoiralla siis!

Tällä hetkellä meillä ei ole esim. kolinapurkkia enään käytössä vaan hihnalla ohjaillaan ja käskyillä. Paljon käytän toki edelleen namitustakin, mutta en esim. toisen koiran ohituksessa. Pevin jälkeen meillä jäi kaikki muu ongelmakäytös pois, paitsi tuo koirille rähjäys edelleen nostaa vähän päätään ja sekin on minusta johtuvaa täysin, tiedän sen.
 
viuhviuh
No kyllä tuossa lopussa oli selvästi nähtävillä että nuo pevikoulutetut oli omistajan hallinnassa, ja tuo "namitettu" huiteli edelleen missä sattuu miten sattuu. Oma kokemus on ihan sama, nameilla koira tottelee hienosti kun sitä huvittaa, mutta vasta pevillä se saatiin tottelemaan silloin MINÄ käsken.

Näyttäähän tuo muovikassin heittely vähän tyhmältä/hurjalta, miten sen nyt ottaa, mutta outoa on myös se ettei koiralle muka saisi sanoa "ei" sanaa...
 
minäää
Nuo pevikoultuksen koirat olivat silminnähden peloissaan. Eivät uskalla räyhätä/käyttäytyä huonosti koska pelkäävät seurausta. Itse uskon, että tasapainoinen ja stressitön koira myös käyttäytyy parhaiten, ja pelottelemalla sellaista ei saa. Ja mitä tuo tekee koiran ja omistajan väliselle suhteelle?
 
"vihainen"
Niin ja koirahan se tajuaa mitä ei sana tarkottaa?? Mä en vaan tajua että ihmiset vieläkin haluaa kouluttaa koiriaan väkivallalla, uhkaamisella ja pelottelulla. Koira ehkä tottelee noinkin mutta on samalla hyvin stressaantunut ja kun stressi käy liian suureksi, voi esim. purra. Ja hienoa etä joku oli käyttänyt pos. kouluttajaa - kahdesti!!! Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä kouluttaminen. Mua pistää tää koirien hakkaus ja pelottelu ja jotkut vit..n pevi "kouluttajat" niin vihaks että ei mitään rajaa! Helvetti!
 
viuhviuh
[QUOTE="vihainen";28448492]Niin ja koirahan se tajuaa mitä ei sana tarkottaa?? Mä en vaan tajua että ihmiset vieläkin haluaa kouluttaa koiriaan väkivallalla, uhkaamisella ja pelottelulla. Koira ehkä tottelee noinkin mutta on samalla hyvin stressaantunut ja kun stressi käy liian suureksi, voi esim. purra. Ja hienoa etä joku oli käyttänyt pos. kouluttajaa - kahdesti!!! Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä kouluttaminen. Mua pistää tää koirien hakkaus ja pelottelu ja jotkut vit..n pevi "kouluttajat" niin vihaks että ei mitään rajaa! Helvetti![/QUOTE]

:D ei siinä kyllä hakata koiraa. Mutta ehkä sun kannattaisi tehdä jotain tolle SUN vihalle ja agressiolle? Ja minusta on koiran älyn aliarviointia väittää, ettei se muka ymmärrä EI sanaa. Kyllä ymmärtää, jos se on sille opetettu. Miten se muuten muka oppii kaikki muut käskyt?

Noi koirat ei ollut pelokkaita, vaan sellaisia kuin koiran kuuluu olla. Rauhallisia ja nöyriä, rentoutuneita. Korvat ja häntä oli siellä missä pitää, eikä niiden tarvinnut enään stressata esim. toisten koirien kohtaamista. Siinä olivat ihan lunkisti muiden koirien ja ihmisten keskellä.

Tuo toinen nyt huiteli edelleen missä sattuu ja oli ihan ylikierroksilla edelleen. En oikeesti huomannut siinä koirassa mitään eroa aloitustilanteeseen verrattuna... eikä se omistajakaan ollut kovin vakuuttunut noista keinoista, kun jaaritteli että "katsotaan nyt onko tästä apua... "
 
viuhviuh
Alkuperäinen kirjoittaja minäää;28447586:
Nuo pevikoultuksen koirat olivat silminnähden peloissaan. Eivät uskalla räyhätä/käyttäytyä huonosti koska pelkäävät seurausta. Itse uskon, että tasapainoinen ja stressitön koira myös käyttäytyy parhaiten, ja pelottelemalla sellaista ei saa. Ja mitä tuo tekee koiran ja omistajan väliselle suhteelle?
Minusta ne ei olleet peloissaan. Ja miksi koirille ei muka saisi olla huonosta käytöksestä seurauksia? Tuleehan sinullekkin seurauksia, jos käyttäydyt huonosti? Ei koiria saa inhimillistää ja paapoa liikaa.

Ja omalta kohdaltani voin sanoa että mulla ei ole koiran kanssa ollut koskaan näin hyvää suhdetta, kuin mitä se on nyt pevin jälkeen. Koira ottaa ihan itse minuun kontaktia ja luottamus on palannut monessa suhteessa. Se kuuntelee minua, eikä minun kyllä sitä ole koskaan tarttenut hakata kuitenkaan. Tänään ohitettiin koirakin ihan ilman kräkinöitä, se on meille suuri saavutus.
 
Plus jokainen joka koirien elekielestä ymmärtää jotain niin luulisi huomaavan miten koirat pelkäs noissa pevin metodeissa.

Ja jos ei tiedä, niin katsokoon "koirakuiskaajaa", Milania, niin tietää ainakin sit.
Samaa höpöä milanit ja pevit.
 
Khimaira
Käytetäänkö naksutinta noin? Huomionherättämiseen?
Jos naksutinta käyttää noin ( eli koira käyttäytyy huonosti- naksautuksella kiinnitetään sen huomio ja kun tulee luo annetaan nami) niin miten naksuttimella voi enää opettaa temppuja/ käyttää muussa koulutuksessa?
 

Yhteistyössä