Koira pulkkaa vetämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kränä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kränä

Jäsen
13.01.2006
965
0
16
Siis tätä olen suunnitellu meijän yliaktiiviselle seropi urokselle (25kg) et vetäis meijän poitsua pulkassa. Miten on hyvä opettaa se ja mitkä olisi hyvät vetovaljaat? Meillä ei täällä oo muuta ku Musti&Mirri ja sittari/prisma mistä ostaa ne... Kertokaahan kokemksia ja hyviä ohjeita! Kiitoksia etukäteen!

Parhaat on ne Huskyvaljaat jotka tulee koiran koko kropan mitalle,
mutta meillä on käytössä nahkaiset valjaat joissa on rintaremmi ja selän/mahan kiertävä remmi semmoset "hevosmalliset" pulkan saa narulla valjaisiin koiran kummallekin kyljelle kiinni niin että rasitus on tasaisesti kummallakin puolella. Meillä on niin satunnaista tuo koiran kanssa pulkkailu että nuo on ollu ihan kelvolliset siihen touhuun. Meidän koira on tosin 50kg että hieman enempi tuota ruhoa jolla kiskoa...

Joskus mukulana vuonna kivi ja miekka harrastin pulkalla vedätystä meidän karhukoiralla ja ei mulla ollu ku normaali talutusremmi pannassa kiinni ja ite istuin pulkassa...

Moips!

Hyvähän tietty olis vähän totuttaa, esim. eka valjaisiin, tyhjään pulkkaan jne. mutta jos koira on reipas luonteeltaan, eikä hätkähtele valjaita/pulkkaa/ahkiota niin aika reippaastikkin voi minun mielestä edetä. Nykyisen koiran kaa, iskin vermeet päälle, lapsi pulkkaan ja menox (tosin ei montaa sataa metriä ekalla kerralla), edellistä koiraa joutu totuttamaan pitempään, koska se pelkäsi aluksi pulkkan ääntä.
Tärkeintä ehkä on, ettei alkuun vedätä älyttömän pitkiä matkoja, koska vetäminen on yllättävän rankkaa, vaikka "höyrykoirat" vetää kyllä päällään, eikä lihaksillaan :), mut esim. eka 5 min ja siitä sitten pidentää aikaa vähitellen. Ite vedätän harvoin omalla, mutta alun ja lopun lenkistä, vedän pulkkaa itse, että koira saa lämmitellä/jäähdytellä.
Kiva harrastus se on ja hyötyliikuntaa koiralle! Suosittelen!
Nämä on täysin harrastelijavinkkejä..ammattilaiset voi olla ihan toista mieltä!

t Whitenight

Viikonloppuna "opetin" meidän 6v. staffia vetämään, kun huomasin että edes menneen 40cm korkeamman seropini länkivaljaat menivät kun vaan masun ympärystä hieman lyhenteli.
Tämä "opetus" meni meillä niin että iskin valjaat päälle, pulkan perään ja pojan kyytiin. Koiraa ei ole koskaan opetettu vetämään hihnassa, joten ei meinannut ensin lähteä liikkeelle, mutta hyvin siinä sitten huristeltiin pihaa ympäri. :)
Kunnolliset pikku aisat kun saisi niin voisi alkaa vedättämään tosissaan..
Seropissa olikin enemmän hommaa. Olin silloin itse sitä pienempi ja ajoin yksin, joten liikkeelle lähdöt, suunnan vaihdot, pysähdykset jne. joutui opettamaan ensin käskyn alle ja hyvin. Koira myös kummasteli aisoja, ja joskus mäenlaskussa tuli pulkan jyräämäksi, joten joutui myös totuttamaan sen siihen ettei pulkka aisojen perästä kintuille tule.

Pitänee varsin sanoa tuosta meijän koirasta, oon siitä jo aiemmin kirjottanu jossai et siihen ei oo koulutukset tehonneet. Moni ammattilainen sitä on koulinut mut kunnollista tulosta ei oo saatu. Hyvin kyllä sen kans pärjätään, lenkillä vetää kaikista pannoista/valjaista huolimatta niin ajattelinki sit kokeilla jos sen sais opetettua vetämään käskystä. Jos sitten oppis ettei tarvi lenkillä vetää. Kun opetetaanhan koirat haukkumaanki käskystä ja sitä kautta sit ettei hauku muutoin ku käskystä. Sitä vaan ei tuolle meijän piskille se kouluttaja suositellut... se on hieman omituinen tapaus tuo meijän koira! Yks ell luokitteli sen luonnevikaiseksi, toinen sano et hermostohäiriö. Mä vaan totean yleensä et sillä on ADHD... :laugh: Mutta mahtava koira kaikesta siitä huolimatta mitä se tekee ja mitä ei...

Yhteistyössä